Inlägg från: Losan |Visa alla inlägg
  • Losan

Någon som är bra på marsvin?

Kingston skrev 2015-01-24 22:05:36 följande:

Tack för era svar!

Väldigt bra idé det där med journalen!

Hade tänkt att inte hålla på med dom alls på ett tag men kanske är bra att ta lite i dom varje dag (som tex vid vägning).

Ska se om dom ätit i morgon när dom fått lite lugn och ro under natten (vet faktiskt inte hur nattaktiva dom är).

De har fått lite gurka, broccoli och jordgubbar. Nåt borde ju falla i smaken kan man tycka ;)

Hej, hur har det gått med marsvinen! =) 
  • Losan
    Kingston skrev 2015-02-22 13:14:54 följande:
    Hej! Tackar som frågar :)

Det har gått ganska bra tycker jag.

Dom kivas lite då och då och dom är inte så tama direkt...den ena bits lite t.o.m när man håller i honom. Har du något tips hur man kan göra för att få honom att sluta med det? ;)

Men annars är de är ute, äter, dricker och busar mest hela tiden. :)
    Skönt att det verkar gå bättre! :) 
    Jag antar att det är två bröder? Hur gamla är dom nu? Vad väger dom?
    Lite kan marsvin alltid kivas, de tillrättarvisar varandra lite emellanåt. Men det får inte bli så att de får sår eller springer och jagar varandra.

Jag har haft marsvin i många år nu men bara haft ett som bitits och då enbart när man burit honom, då har han försökt nafsa i tröjan eller vad som finns i närheten ;)
    I vilka situationer är det han bits? Vad får de att äta? Kommer de fram och äter ur handen om ni håller fram en bit paprika?
  • Losan

Något som är väldigt viktigt också, har de varsitt hus?

• Losan

Det låter som två välhållna marsvin! :) Sen är de fortfarande unga, lite tonårsfasoner och de testar varandra lite om vem som bestämmer. Jag har alltid gillat vuxna marsvin bäst just p.g.a att de är mer harmoniska och kommit ur sin lite "stirriga" period. Men två han-marsvin är väldigt underhållande och goa bara de få växa till sig lite.

Bits han fortfarande om ni t.ex sätter er med honom i soffan med en handduk i knäet (för att inte bli kissad på) och bara klappar honom, inte håller fast. Man brukar säga att när man kan ha dem i knäet och de äter en bit gurka, kissar och bajsar då har man trygga, avslappnade grisar =D Inte alltid så trevligt dock ;)

De ligger bra i vikt för sin ålder så det verkar vara dags att plocka bort pelletsen.
    Till marsvin brukar man säga ca 80% hö och 20% c-vitaminrika grönsaker och det ger ni ju redan jättebra utav. De ser ju även grönsakerna som det bästa godiset så pellets är totalt onödigt. Det innehåller bara onödigt mycket kalorier och tyvärr mycket kalcium, marsvin är väldigt känsliga för mycket kalk då de lät får urinsten, så hoppa pelletsen och absolut ingen saltsten. Många säger att pelletsen är c-vitaminberikade men c-vitamin bryts ner otroligt fort när det kommer i kontakt med dagsljus, därför funkar det heller inte att köra vitaminer i vattnet, så grönsaker är godast och bäst :)

Jag tipsar om "Eragons omplacering av marsvin" på facebook om ni har fb vill säga. Där kan man ställa frågor och ta del av andra medlemmars funderingar.

Svar på tråden Någon som är bra på marsvin?