3 månaders vill inte sova fastän han är trött
Min dotter är drygt fyra månader och började strula lite med sömn och mat runt tre månader. Hon vill inte heller sova fast hon är trött och jag upplever det också som att hon har svårt att komma till ro. Det är mycket som ska bearbetas i det lilla huvudet. På dagtid sover hon på soffan och somnar bara om jag lägger mig intill henne och ammar. Är hon för uppspelt eller övertrött fungerar det bara att ta henne i bärselen och gå fram och tillbaka. Jag brukar släcka så att hon inte kan se sig omkring (lampor är ju väldigt intressanta). Nu sover min flicka bara en halvtimme i taget så det är ingen katastrof om jag behöver gå på toa när hon sitter i bärselen, men annars så är det ju bara att gå på toa innan man sätter igång proceduren. Jag har också lärt mig hur länge hon kan vara vaken innan hon behöver sova och därmed lägga henne innan hon blir övertrött och hysterisk. Inför natten behöver hon lite hjälp att somna. T.ex. så lägger jag mig bredvid eller så får hon somna i min famn. Så fungerar det för oss, kanske är det något som fungerar för dig och din son.