Inlägg från: linnéa001 |Visa alla inlägg
  • linnéa001

3 månaders vill inte sova fastän han är trött

Min dotter är drygt fyra månader och började strula lite med sömn och mat runt tre månader. Hon vill inte heller sova fast hon är trött och jag upplever det också som att hon har svårt att komma till ro. Det är mycket som ska bearbetas i det lilla huvudet. På dagtid sover hon på soffan och somnar bara om jag lägger mig intill henne och ammar. Är hon för uppspelt eller övertrött fungerar det bara att ta henne i bärselen och gå fram och tillbaka. Jag brukar släcka så att hon inte kan se sig omkring (lampor är ju väldigt intressanta). Nu sover min flicka bara en halvtimme i taget så det är ingen katastrof om jag behöver gå på toa när hon sitter i bärselen, men annars så är det ju bara att gå på toa innan man sätter igång proceduren. Jag har också lärt mig hur länge hon kan vara vaken innan hon behöver sova och därmed lägga henne innan hon blir övertrött och hysterisk. Inför natten behöver hon lite hjälp att somna. T.ex. så lägger jag mig bredvid eller så får hon somna i min famn. Så fungerar det för oss, kanske är det något som fungerar för dig och din son.

• linnéa001
    Ingensolstråle skrev 2015-01-25 21:50:15 följande:
    Okej, så det sitter fortfarande i sen en månad tillbaka då? Känns som att lampan måste vara tänd under dagen om jag ska få sonen att somna själv, annars blir han jätteledsen. På nätterna går det dock jättebra att ha släckt men då ligger ju vi bredvid. Har inte testat att gå på toa med han i bärsele men det kanske går det med haha.

Tack för alla tips! Man får ju prova sig fram för att hitta nått som funkar :)
    Jo, det sitter i, men det har blivit lite bättre nu när jag lärt mig hur länge hon orkar vara vaken (ca 2 timmar) innan hon behöver sova. På det viset slipper jag anfall av övertrötthet. Jag tror också att hon precis har kommit ur ett utvecklingssprång och dessa kan vara ganska jobbiga.

Nej, du ska ju så klart inte släcka lampan om han blir ledsen. Min dotter blir bara så distraherad så för oss funkar det bäst att släcka. Ibland håller jag för ögonen på henne, då brukar hon somna.

Det går att gå på toa med bärselse :) Jag har även bytt byxor och krånglat på mig långkalsonger innan jag gått ut.

Det finns en app som heter Wonder weeks som beskriver utvecklingssprången som barnen går igenom (tror den kostade 13 kr). Den visar var ditt barn befinner sig, hur det beter dig och vad du kan göra för att hjälpa och stimulera barnet. Ganska bra faktiskt, även om inte allt stämmer för varje barn.

Det är faktiskt ett utvecklingssprång runt 12 veckor och just sova dåligt brukar vara inledningen på själva språnget så det är kanske något sådant din son går igenom.

Mer om utvecklingssprång www.familjeliv.se/foralder/1.3158074
Svar på tråden 3 månaders vill inte sova fastän han är trött