Inlägg från: moonlight2015 |Visa alla inlägg
  • moonlight2015

Oktoberbebisar 2015

Hej! :) Hoppar in i denna gruppen :). Bf 10/10 -2015 om det går som det ska.

Väntar mitt tredje barn som blir lite av en sladdis. Tio år emellan yngsta syskonet och denna, blir spännande :).

• moonlight2015

[quote=74814633][quriktigt illa ännu-nick]Enbarnsmamma01 skrev 2015-02-07 10:27:24 följande:[/quote-nick]Någon mer som är ovanligt trött? Hade kunnat sova mig igenom allt.. Sen fryser jag något så otroligt ![/quote]

Ja, gud ja... "Vaknar" knappt till i huvudet innan det är dags att gå och lägga sig igen... sover numera middag en stund på dagen och mina tidigare sömnproblem är som bortblåsta. Allting går mycket långsammare och tur att mina barn är så stora och förstående. :o

Har inte börjat må så där riktigt illa ännu som hag gjorde med mina två stora barn. Det känns lite oroväckande men jag kommer väl få äta upp det. (Fick läggas in med dropp pga sjukligt gravillamående som startade v 6 och höll i sig i ca 10 veckor :s).

Denna gången har jag mer orostankar om missfall. Har redan fått känna på en blödning och läst alldeles för mycket om statistik och olyckliga berättelser, så nu har jag bestämt mig för att enbart fokusera på bra saker och försöka ha tillit. :)

• moonlight2015

Funderar lite på detta med varma bad... Är i vecka 6 och är väldans frusen av mig, fullkomligt älskar varma kvällsbad. Läste någonstans att det inte var att rekommendera pga att fostret kunde ta skada av värmen... Känns ju inte lika angeläget att krypa ner i ett 37 gradigt bad när min egen kroppstemperatur ligger på högre än så... Är det någon som är insatt i detta? Kanske ok om man inte ligger så länge? Mina bad brukar vara på ca 40 grader... Hett ska det va :)

Bf 10/10-2015
  • moonlight2015
    eriwag skrev 2015-02-09 17:27:30 följande:

Åååh älskar oxå kvällsbad!! Är de så under hela graviditeten?

Vet inte riktigt... hittar inte sidan med förklaringen på varför det kunde vara skadligt, men tror att det främst handlade om första månaderna
  • moonlight2015

Hej! Är i vecka sex och har börjat få en del känningar... inte någon molande värk utan mer som plötsliga "hugg" och "stick" i livmodern/livmoderhalsen titt som tätt. Någon mer som har/haft liknande känningar?

• moonlight2015

uote=74860350][quote-nick]Mira14 skrev 2015-02-15 15:14:25 följande:[/quote-nick]Idag var jag ute och sprang för första gången sedan jag plussade och det kändes riktigt skönt. Illamåendet la sig under löpturen! Jag trodde man skulle ta det lugnt med just löpning men på inskrivningen såg hon förvånat på mig och sa "ut och spring" och "det är väl klart du ska springa". Hon menade att kroppen alltid säger ifrån om det inte är bra vilket kändes skönt att höra. Jag bävade för att ta upp det när min sambo var med för han är lite nojig och gammaldags så det var skönt att barnmorskan var så avslappnad till träning

Dock vågar jag inte köra på med militärträningen.. Trots att hon tyckte det men nej, där går gränsen till vad jag klarar av just nu [/quote]

Vill inte skrämmas... Men löpning nder första halvan av graviditeten kan öka risken för missfall med upp till fyra ggr. Tycker att alla gravida har rätt att veta detta. Ledsamt att barnmorskemottagningarna inte informerar om detta och istället hävdar att det är helt lugnt med högintensiv träning som tex löpning under tidiga graviditeten, när det är precis tvärtom.

" Kvinnor som utsätter sig för hård fysisk träning, såsom löpning, tennis eller squash, under tidiga delar av graviditeten ökar risken för missfall. Det visar en dansk studie presenterad i tidskriften BJOG: Journal of Obstetrics and Gynaecology. Forskarna har utgått från närmare 93 000 gravida kvinnor."

www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx

• moonlight2015
    Lillemy1980 skrev 2015-02-16 09:07:36 följande:

Var i dag på tidigt ul och blev helt knäckt. Inget foster syntes, bara gula säcken. Han var osäker på om jag hade kommit mycket kortare än jag trodde själv eller om det inte utvecklades. Så nu får jag vänta 2 veckor för att se vad som händer ... Vill bara lägga mig ner och gråta

Aj då... förstår att du är ledsen. När jag väntade min son så såg de inte heller något foster... jag hade dessutom blödningar. Fick tid för skrapning en vecka senare. Mina blödningar fortsatte under hela veckan och jag grät varje dag för jag var säker på att det var missfall. Men när de skulle kolla innan skrapningen, så såg de ett litet tickande hjärta.

Säger detta för att du inte måste ta ut det värsta. Det finns några dagar där enbart gulesäcken och fostersäcken kanske syns men inte själva embryot. Det är precis innan hjärtat börjar slå. Hoppas att det är samma för dig som för mig för då kommer du förhoppningsvis snart se det lilla hjärtat ticka. Kram
  • moonlight2015
    Livänta1980 skrev 2015-02-16 09:28:18 följande:

Tack. Hur skall man kunna vänta två veckor med att få ett besked?? Det här är det värsta jag har varit med om, har aldrig haft mf som jag vet om och vi har längtat ett år på det här

Verkligen jobbigt för dig/er att vänta i två veckor. Tycker därför du ska kräva att få komma efter en vecka då det måste ha hänt såpass mycket grejer på en vecka för att de ska kunna avgöra åt vilket håll det drar. Det är inte bra för dig att gå onödigt lång tid och vara orolig och stressad. Det tycker jag räcker som argument... styrkekram
  • moonlight2015
    Lillemy1980 skrev 2015-02-16 12:16:23 följande:

Märkligt. Testade med en cv digital nu och den visade gravid 2-3. För 3 veckor sen när jag tog den första gången visade den 1-2... Vad händer?????

Det ska vara morgonurin om du ska få en korrekt "veckoindikation"... Misstänker att det inte är morgonurin du testat med och därför kan det ge missvisande resultat. Hade du använt morgonurin, hade det förmodligen (om allt är som det ska) visat på 3+ och betytt att du är i minst 5:e graviditetsveckan. Får jag fråga om du brukar ha regelbunden mens? Att hcg:n stigit är ju iaf att se som ett ganska gott tecken. Mitt tips är att testa med morgonkisset imorgon bitti. Lycka till.
  • moonlight2015
    Lillemy1980 skrev 2015-02-16 12:51:42 följande:

Ok. Nej det var inte morgonurin. Min mens är någonlunda regelbunden, +- några dagar bara. Tycker det är så konstigt. Kan embryot ha slutat växt, skulle det visa gravid då??

Man kan få positiva gravtest ett ganska bra tag efter MA... Kroppen uppfattar inte alltid att embryot inte klarat sig och det kan då ta flera veckor innan kroppen börjar stöta ut det. Ibland måste man dessutom "skrapas" om kroppen inte hängt med.

Men nu ska vi inte ta ut det värsta utan håller tummarna för att din lille knodd snart visar sitt lilla tickande hjärta.
Svar på tråden Oktoberbebisar 2015