Inlägg från: LadyViolet |Visa alla inlägg
  • LadyViolet

Oktoberbebisar 2015

Vi har naturell havregröt med ett par matskedar fruktpure till och vatten att dricka.

Angående vällingen så funkar det på sked, tror bara att han är ovan med något tjockare på flaska. Men vi fortsätter att testa lite då och då. Det mesta inom matväg verkar ta lite tid för honom att vänja sig vid. Inte som storebror som slukade allt direkt. Jag vet att vissa ifrågasätter behovet av välling, men jag tycker det har varit kanon. Dels ger det bra mättnad och dels har det varit något som alltid funkat, vid sjukdomar och andra kinkiga tillfällen.

Julian blir 6 månader idag. Ska bli spännande med 6 mån-kontroll nästa vecka. Vid 5 mån var han 65 cm och vägde 8080 g, en riktig knubbis med andra ord 2 tänder har han fått också, mkt som händer nu.

Jag har ett par vindtäta och fleecefodrade tossor från polarn O pyret som är kanon. Jag tycker att det är svårare med övriga kroppen, han har strax växt ur sin fleeceoverall och jag vet inte om vi ska köpa en overall eller jacka. Hur gör ni?

Vi har bytt till sittdelen nu på vagnen och det funkar hur bra som helst. Han kan inte sitta så bra själv ännu men där samt i matstol funkar det bra.

Igår kväll fick jag honom att somna i spjälsängen för första gången. Han skrek inte ens, så skönt. Han var redo för det nu Så befriande att slippa bära honom till sömns. Dock så ville/kunde han inte sova där längre än 1 timme men det är ett stort steg för oss.

• LadyViolet

Här har vi haft sämsta natten ever med minst 20 uppvak. Tokgnälligt på dagarna också, är helt slut. Går inte att lägga ner honom i ens 5 sekunder, han ska bara stå hela tiden.

Igår hade han lite feber, kanske är tänder som växer. Dom har ju pluppat upp men har för mig att dom växer i omgångar.

Ge mig styrka!!

• LadyViolet

Ja nu var det ju inte meningen att det skulle ta slut där...

Nja han har väl varit ganska så krävande, men jämfört med min äldsta grabb så är han inte det. Tur det Idag åkte vi till ett köpcentrum och gick runt, han var mer nöjd då än när vi var hemma förutom att han vrålar numera när man ska sätta honom i bilstolen eller klä på kläder. Det ska hända nåt hela tiden! Fast det är väl ett bra tecken att han vill utforska och lära sig saker. Om han bara kunde sova bra åtminstone...

• LadyViolet

Så sjukt grinigt här med. Varit hyfsat lugnt ett tag men idag har det varit galet! Går inte att lägga ner honom och att lägga honom tar väldigt lång tid och innebär både skrik, gråt och protester. Han spänner sig i en båge så fort man ska sätta ner honom i vagnen. Tycker så synd om honom!

Nätterna har väl varit hyfsade men det förutsätter mkt tutte. Sover oftast ca 20.30-06.30 med minst 3 uppvak (inatt typ 10, suck...)

Angående förskola så ställde vi i kö för nån månad sen. Har sökt med start i mitten av januari. Dock så kommer han bara gå ca 4 korta dagar/v i början då min sambo vill ta ut föräldraledighet på halvtid.

• LadyViolet

Här har det hänt mycket på kort tid; han har både lärt sig att sitta stadigt, kryper (fast gör det inte så gärna då det är såå jobbigt) och ställa sig upp. Dessutom har två tänder i överkäken spruckit igenom. Favoriten är att ställa sig upp, mot typ allt. Och gnaga på soffbordet. Sömnen är okej och ganska regelbunden numera; sover ca 19-06 med uppvak i snitt varannan timme för lite snutt. Dagtid runt 9, ca 1 timme samt runt 13, runt 1,5 timme. Han är bra uppskruvad ibland och behöver tid att varva ner för att kunna somna. Därför funkar inte vagnen så bra för sovning längre då han bara ska vända sig och hålla på. Spänner man fast honom skriker han. I spjälsängen kan han hålla på och gymnastisera tills han blir trött. Skönt att något funkar även om man blir lite låst när man tvingas vara hemma vid sovdags.

Maten går fortfarande sådär. Inga mängder går ner direkt. Tror att det delvis beror på att nån snuttar tutte hela nätterna... Återstår att se hur länge man orkar med det

• LadyViolet

Vad skönt att det gick bättre idag, lowhannah

Julian gör precis sådär ibland; ställer sig upp direkt och gnäller för det mesta. jag brukar ta upp honom då och kramas lite och sen lägga ner honom igen. Han fortsätter ofta gång på gång att göra samma sak, men till slut är han är så trött att han lägger ner huvudet på min axel när jag lyfter upp honom och då brukar jag gå några vändor i rummet och vagga lite så somnar han, och så kan jag lägga ner honom.

Det är jobbigt när dom ska kämpa emot fastän dom är så trötta.

Har någon av er haft barnvakt ännu en längre stund? Vi ska på bröllop snart (han kommer vara knappt 10 mån) och mina föräldrar ska vara barnvakt (ca 15.00-22.00). Känns inte sådär jättebra eftersom det bara är jag som kan natta honom utan att han blir ledsen. Samtidigt går det ju bra dagtid med dem och vi ses oftast 1 gång/v. Vet inte riktigt hur vi ska tänka där.

• LadyViolet

Jo de kommer vara hemma hos oss. Det blir enklast för alla. Men det är ju ändå 5 veckor kvar, han kanske har kommit ur den värsta mamma-fasen då. Eller inte.., vi får se.

Angående att vagga till sömns förstår jag vad du menar. Min J väger strax under 10 kg så visst är det tungt. Men det tar så mkt längre få honom och sova annars. Jag tror och hoppas att det går över, det också

• LadyViolet

Rulltrappa, du ser ut att vara i mycket bra form tycker jag! Måste vara skönt att vara tillbaka även om det saknas 2 procent Själv ligger jag ca 1-2 kg plus mot vad jag gjorde när jag blev gravid. Fast det känns ok. Jag äter vad jag har lust med och det innebär både det ena och det andra. Orkar inte tänka på sånt nu.

Trappar ner lite på amningen nu då tand nr 6 är på väg upp och han bits och gnager som bara den. Dock inte nattetid så där fortsätter vi ett tag till. Maten går dock sådär. Han vill inte ha puréer eller burkmat men häromdagen gav vi små makaroner och falukorvbitar utan skinn, och det gick hem. Så jag ska försöka komma på lite mer sån vanlig mat man kan ge. Han börjar kunna plocka bitar med pincettgrepp nu också och det verkar han tycka är kul.

Sedan nån vecka säger han mamma eller mamamama, så mysigt att höra

• LadyViolet

Julian gillar att gunga om vi är ute. Eller sitta och dra loss gräs från gräsmattan.

Inomhus vill han ställa sig upp hela tiden. Dra ut lådor och plocka ut innehållet är en annan favorit. Han hittar nåt att pilla med var vi än är, men oftast vill han ha sällskap nere på golvet eller så kommer han krypande "mamamama" efter en

• LadyViolet

Usch det där nojar jag för. Jag har lagt en madrass nedanför våran säng på min sida just in case. Han ligger rätt stilla än så länge, eller nära mig i alla fall. Det är ju bara det att när jag vill amma på det andra bröstet så måste jag lägga honom ytterst och ibland har vi båda somnat innan jag flyttat in honom igen. Känns som det bara är en tidsfråga.

När min äldsta son var ca 6 mån så vaknade jag på natten och såg honom inte i sängen. Fick panik och började slita i täcken och grejer, men så kollade jag ner på golvet och där ligger han och sover på en kudde! Så sjukt alltså. Kudden måste ha ramlat ner först, och sen han på den. Sån jäkla tur i oturen.

• LadyViolet

Här har vi också gnälligt på nätterna. Julian somnar oftast runt 19.30, men vaknar sen runt 22-23 och har svårt att somna om trots mat. Ligger liksom och gnäller och skruvar på sig. Enligt wonder weeksappen är det ett utvecklingssprång nu efter 10 månader så jag gissar att det beror på det. Han kan stå hyfsat länge nu utan att hålla i sig, men ännu har han inte tagit sitt första steg.

Äntligen har det lossnat med mat och en halv burk går iaf i. Välling vägrar han fortfarande. Kanske kommer det så småningom.

I helgen åkte vi på kalas och han blev åksjuk i bilen och kräktes. Vi har nu bytt till riktig bilstol från babyskydd och det verkar gå bättre. Han kommer högre upp och verkar hyfsat nöjd. Jag hoppas verkligen, inte minst för hans egen skull, att han inte blir en sån som spyr så fort man börjar åka.

• LadyViolet

Men stackars liten. Man kan ge alvedon längre tid än 2 dgr. Kolla med en läkare el BVC först bara. Eller ge Ipren, godkänt från 6 mån.

• LadyViolet

Här har vi också haft lite fram och tillbaka. Han kan vara jättekinkig och mammig en kväll för att sen vara sig själv nästa dag. Dock har han senaste veckan bajsat typ 2-4 ggr per dag. Det anses kanske som normalt, men han har alltid legat på ca 1 gång/dag och dessutom har jag fått som skum magsjuka med lite feber och diarréer, så jag undrar om han kan ha något som han smittat mig med? Kan ju vara den som gör honom grinig emellanåt då. 8:e tanden på väg upp också, kanske spelar det in.

I övrigt, utvecklingsmässigt, så har han tagit enstaka steg själv senaste dagarna, så kanske går han innan året Sömnen är bra (för att vara honom haha) för tillfället. Somnar runt 20 och sover till 06.30 äter ca 3 ggr under natten (flaska vid 00, amning vid 03 och 05) Somnar i egen säng men sover i vår säng efter första uppvaket.

• LadyViolet

Alltså nu börjar jag bli rätt less på nätterna. Han får en flaska vid 23-tiden när han vaknar men sen vaknar han typ 10 ggr efter det och vill snutta tutte för att somna om. Så nu är det dags att sluta amma. Tänker att han får klara sig fram till 05 sen kan han få en flaska till. Där emellan endast vatten. Jag hoppas att sömnen blir bättre på sikt i alla fall. Hur har ni det med sömnen och nattmålen?

• LadyViolet

Ja jag förstår precis vad du menar. Jag ska också börja jobba om 4 v, visserligen bara 2 dagar i veckan, men det känns ändå som det krävs lite mer av en då. Storebror här åt också välling och höll därför inte på på det här viset. Men jag kommer ihåg att han ändå vaknade en massa nattetid, iaf upp till året, och att han drack massa vatten på natten istället. Hmm pest eller kolera

Kanske beror den perioden på att han precis håller på att lära sig gå. Har för mig att det var likadant när han skulle börja krypa. Nåväl, han kommer inte äta på nätterna i all evighet i alla fall.

Vi har också börjat gå över till en dagsvila. Vissa dagar blir det ändå 2 vilor, om han vaknar väldigt tidigt på morgonen eller så, men om några veckor är en vila nog mer en regel än ett undantag.

• LadyViolet

Gud vad skönt det låter för er vars barn slutat äta på natten. Är avis!

Tror att jag kanske fortsätter att ge lite flaska på natten. Tänker att man kanske kan ge ersättning på tetra rumstempererad, så slipper man springa ner i köket och rådda. Tror ni man kan göra det?

Däremot är jag fast besluten om att sluta amma nu.

• LadyViolet

Grattis Julia! Oj vad långt hår hon hunnit få! Min Julian har bara lite fjun fortfarande haha.

Alltså nu ligger jag i gästrummet. Sambon ska ta natten, vänja av vid amning/mänsklig napp och så hoppas vi att han istället ska ta välling. Känns jäkligt märkligt. Jag hoppas det inte blir allt för kaosartat. Wish me luck

• LadyViolet

Stackars Viktor som var sjuk på sin födelsedag

Kan meddela att första natten utan tutte gick över förväntan. Var ledsen i ca 20-30 min vid första uppvaket, lite kortare vid andra. Vid 3:e uppvaket kl 04 fick han en flaska ersättning och sov sen till strax efter 6. Tyvärr sov jag sämre än någonsin, och i natt är det min tur...

Annars knallar vi här sen någon vecka tillbaka. Han är riktigt nöjd med att kunna vandra omkring som han vill, så härligt att se

• LadyViolet

Vi hade strul med maten tills han var dryga 10 mån, då lossnade det helt plötsligt från en dag till en annan. Ibland så känns det som att det inte är lönt att försöka truga/pusha, då det oftast löser sig av sig självt. Men jag förstår att du känner oro, inte minst pga att han ska börja förskola snart. Låter jättebra om ni kan få låta honom äta det han vill/får i sig på förskolan. Oftast vill dom prova mat när de ser de andra barnen äta, så ha förtröstan. Ammar du? Här ökade aptiten mycket när jag slutade med det, men det kanske inget man vill 'testa' ifall det inte skulle funka. Välling?

Kanske inte riktigt samma sak, men här var storebror en sömnstrulare av rang, och jag kände inför förskolestarten att det här kommer aldrig gå (att sova middag bland andra barn). Men det gick jättebra. Många oroar sig för diverse grejer inför förskolestarten men personalen kan oftast hantera det mesta, och stimulansen barnen får där brukar ha positiv inverkan på både sömn, mat och utveckling i största allmänhet. Jag tror det kommer att går bra

Svar på tråden Oktoberbebisar 2015