Inlägg från: Silverguld |Visa alla inlägg
  • Silverguld

Oktoberbebisar 2015

Embla twopointoh skrev 2015-09-02 13:41:11 följande:
    På mig har den där myten stämt helt och fullt. Jag har tre pojkar, två flickor och väntar en flicka till. När jag väntade pojkarna hade jag en kraftig linea nigra som gick en bit ovanför naveln, med de två yngre pojkarna kom den nästan direkt i graviditeten. Med flickorna har den varit svagare och kortare.

Men det är fortfarande en myt, i mina ögon. Det finns inget sätt att förutsäga könet på den väntade bebisen, annat än om man kollar kromosomerna. Att dessa otaliga myter har uppstått beror väl bland annat på att man trots allt har ungefär 50% sannolikhet (det är 51% på pojke och 49% på flicka, enligt statistiken) på vad man än gissar, och det gör att myten stämt tillräckligt ofta. Människor har ju också en tendens att glömma bort tillfällen när sådana myter/skrock inte stämt... Så, en kombination av hög sannolikhet och selektivt minne, alltså. smile5.gif
    Ligger nog mkt i det. Tyckte mest det var kul eftersom ultraljudet också visade pojke :)
  • Silverguld
    Mira14 skrev 2015-09-07 07:24:07 följande:

Hej på er! Är det någon som vet något om att vara gravid och sjuk? Jag är i vecka 37 och har blivit förkyld.. med lite feber tror jag, har inte tempat under hela graviditeten så vet inte riktigt vad jag brukar ligga på.

Jag jobbar fortfarande. Borde man stanna hemma och vila eller kan jag jobba trots att jag inte mår helt bra? Ogravid hade jag gjort det men blir osäker nu med plutten i magen..

Är också i vecka 37 och superförkyld.. Jobbade två dagar ändå och tror att det förvärrade för nu är det värre än någonsin. Så stanna hemma och vila upp dig! Jag var hos bm idag och allt var bra med bebisen trots att jag är sjuk. Hjärtljuden låg kring 145 som vanligt och bebisen hade också börjat kila ner sig i bäckenet så magmåttet hade knappt ökat alls. Spännande!
  • Silverguld

Hej allihopa! Jag har de senaste veckorna haft mycket sammandragningar, men nu de två senaste nätterna har det mer övergått till förvärkar då de gör ont och inte kan vilas bort (ligger ju bara och försöker sova!).. Igår under dagen hade jag sammandragningar/förvärkar större delen av dagen men ändå hanterbart så jag kunde jobba som vanligt. Inatt var det helt sjukt, vaknade minst en gång i halvtimmen från 23 när jag la mig till 03 när jag tillslut gav upp, har sedan legat vaken från 03 med förvärkar, mensvärk och en molande känsla i underlivet. Nu gav jag upp och sitter i soffan istället, känner fortfarande av allt men inte lika kraftigt nu när jag sitter upp istället för att ligga. Någon som känner igen sig? Jag ska bara jobba veckan ut och sen är jag ledig.. Ska bli väldigt skönt!

• Silverguld
    Filuribur1 skrev 2015-09-12 06:42:25 följande:
    Igår och kvällen innan dess hade jag också kraftig mensvärk som kom med cirka 20 minuters mellanrum och det var som att jag hade en lång, konstant sammandragning däremellan. Det började avta lite framåt eftermiddagen igår men menssmärtor kommer o går lite ibland fortfarande. Samtidigt känner jag att hon trycker neråt. Antar att det är ett tecken på att nånting är på gång och förbereds men går in i vecka 38 på onsdag så tror att det fortfarande bara är övning men hoppas att det betyder att det inte dröjer länge innan det är skarpt läge.

Men de säger ju det - ta en alvedon o en varm dusch/bad och om det bara är förvärkar så ska det underlätta. Men skönt för dig att du snart jobbat klart så du kan vila lite sen :)
    Känner också trycker neråt, men enligt min barnmorska är vår lilla fixerad redan. Jag går in i vecka 38 (37+0) imorgon, så för min del får det gärna sätta igång nästa vecka någon gång, haha. Men har googlat runt och vissa verkar ha det såhär i flera veckor vilket inte känns så kul..
  • Silverguld

Igår under dagen hade jag fortsatt "mensvärk" som kom och gick. På eftermiddagen/kvällen gjorde det så pass ont att jag var tvungen att pausa det jag gjorde när det var som värst. Klockade då "värkarna" och de kom med tio minuters mellanrum och varade ca 1,5minut. Har under natten vaknat flera gånger i timmen av "mensvärken".. Vid tre tog jag en panodil men tycker inte den har gett någon verkan. Nu på morgonen fortsätter det likadant så jag tänkte ta ett varmt bad och se om det hjälper. Nu på morgonen är det också ca tio minuter mellan smärttopparna, men de känns inte lika mkt som igårkväll. Jobbar min sista dag idag, så jag hoppas jag ska klara av det. Läste att förvärkar ska avstanna vid varma bad/panodil/alvedon så ska försöka ta det för att kunna arbeta idag. Går in i vecka 38 (37+0) idag, så känns som att det inte för jättemkt om jag lyckas skjuta upp detta lite..

• Silverguld

I morse kom vår son, i vecka 37+1. Hade sammandragningar/förvärkar i tre dygn och sedan riktiga värkar från ca midnatt i söndags(måndags). Kl 05 imorse när vi kom in på förlossningen var jag öppen 7cm och vid 9 kom han.

• Silverguld
    mammalovis skrev 2015-09-25 17:05:12 följande:

Födda:

14/9 Silverguld, pojke 37+1

14/9 Rulltrappa, Nora 36+0 2460g 45 cm

17/9 Nollfantasi, flicka 34+5 2482 g 45 cm

17/9 Herkules, Ida

Bf-lista

2/10 Damdis, första barnet

2/10 emeloi 28 år Örebro

4/10 Mira 14

6/10 Filuribur1 Södra Skåne, första barnet väntar en Lykka

7/10 Karriärskvinna

8/10 FrökenPD, fjärde barnet

9/10 Garin Borås, andra barnet väntar pojke, son april-14

9/10 Lemon

10/10 Saahaaraa88, 27 år Göteborg, första barnet

11/10 Simone 22 år Norrköping, första barnet väntar flicka

11/10 Svejo 32 år, tredje barnet, söner -09, -11

12/10 Emla Twopointoh 36 år Värmland, sjätte barnet, planerat snitt, syskon 13år, 12år, 10år, 7år och 15 månader.

12/10 Joannabelle

12/10 Lowhannah 28 år Norrköping, första barnet tror flicka

15/10 Larissa Vimmerby, tredje barnet väntar flicka, två döttrar -09, -12

15/10 Hoppanloppan, fjärde barnet

15/10 Chazbo, tredje barnet

16/10 Tramses,tredje barnet

17/10 Mammalovis 39 år Nässjö, tredje barnet tror pojke, 2 döttrar dec-10, jun-13

18/10 Irlais

20/10 Fru Hermelin 31 år Stockholm/Växjö, andra barnet väntar pojke, dotter-10

21/10 Pojkmamma86 Skåne, tredje barnet

25/10 Dandelionkid 29 år Stockholm, andra barnet väntar flicka, dotter -11

28/10 77michelle 38 år Örebro, sjätte barnet väntar flicka, döttrar -99, -01, -07, söner -03, -13

30/10 Mallis2

30/10 Sofie mamma till 2 prinsar, fjärde barnet

30/10 Oldy, andra barnet

31/10 Skogisen 34 år Umeå, första barnet

31/10 Zchimla 35 år Norra Skåne, andra barnet, dotter 3 år

6/11 Annapanna 25 år, första barnet

Vad roligt med en lista! Vår lilla kille vägde 2630g och var 46cm lång (han är redan uppe på 3kg!). Vi fick ligga inne ganska länge på BB pga att det blev akut snitt (förlossningen startad spontant, men de märkte att bebisen inte mådde bra och bara blev sämre så då bestämde de sig för att plocka ut honom med snitt istället) och lillen fick gulsot och var tvungen att sola i två dygn.

Tror att snittet gjorde att jag inte upplevde den där starka känslan som andra pratat om att de upplever när de får upp bebis på bröstet, eftersom jag inte fick upp bebis. Fick knappt se honom innan de rusade iväg med honom pga att han inte andades som han skulle. Den där känslan slog mig flera dagar senare när vi fick hans personnummer. <3 hade starka känslor för honom innan och kände från start att jag skulle göra allt för honom, men den där starka känslovågen kom när vi fick personnumret! Han blev så verkligen då på något vis. Vår lilla person! <3

Lycka till alla ni andra! Det är fantastiskt att ha det lilla livet hos sig på utsidan!
  • Silverguld
    Embla twopointoh skrev 2015-10-03 00:24:20 följande:

Nej, usch, nu är jag orolig.

Vi var ju inne på extra kontroll i tisdags för att bebisens rörelsemönster förändrats drastiskt. Allt såg normalt ut då, och läkaren sade att så länge jag kände rörelser överhuvudtaget var det troligen bra.

Efter det har det varit fortsatt mindre och svagare rörelser, för att igår komma några rejäla kickar. Inte många, men ett par. Då andades jag ut lite grand och tänkte att bebisen kanske hade haft en "viloperiod".

Och idag har jag inte känt någonting alls, förutom någon svag buff alldeles nyss, när jag klämde på magen för att provocera fram en reaktion.

Jag har som sagt varit gravid fem gånger tidigare, men detta har jag aldrig varit med om. Jag som annars är ganska lugn och inte hetsar upp mig för minsta lilla, börjar nu känna en gnagande oro. En del av mig vill ringa förlossningen och åka in, medan min rationella sida (som brukar vara starkast) tycker att jag trots allt känner rörelser och kan vänta tio dagar till snittet. Kanske är det hormonerna som ökar oron, jag har varit känslig denna graviditet.

Jag vill ha ut henne nu!

Tycker du ska ringa/åka in! Jag slutade också känna min bebis (värkarna hade startat men jag förstod inte att det var riktiga värkar, haha) och de ville ha in oss direkt. För oss visade det sig att bebis var jättetrött och stressad inne i magen av värkarna eftersom han "satt fast" med navelsträngen tre varv runt halsen och därför inte kunde tränga längre ner än han gjort. Jag var öppen 7cm och öppnade mig till 8cm men sen hände inte mer trots att värkarna ökade i intensitet. De fick plocka ut honom med kejsarsnitt.

Är bebisen trött redan nu kanske den inte orkar förlossningen, så därför tycker jag absolut att du ska åka in <3
  • Silverguld

Hej allesammans!

Har inte läst här sedan lilla M kom i september men nu känner jag för första gången att jag behöver lite råd från er! Jag har helammat och trivts väldigt bra med det, men nu sen tänderna kom känner jag att jag vill sluta.. Vi började ge smakisar av gröt när M var kring 4.5 månader och det funkade bra, kring 5 månader åt han en hel portion gröt på kvällen. Eftersom det funkade så bra började vi ge smakis av mat till lunch och på bara några dagar åt han nästan full portion även till lunch. Allt kändes tipptopp och vi trappade naturligt ner på amningen. Men sedan en dag var han inte alls sugen på gröt och har nu mer eller mindre vägrat gröt i snart två veckor. I början åt han ändå lunchen men nu vägrar han även det trots att jag bara erbjuder hans favoriter. Det känns jättejobbigt eftersom jag VILL sluta amma och vi redan kommit in i de nya matrutinerna.. Är detta vanligt? Vad ska vi göra? Är det en släng av separationsångest från hans sida? Har ju dock ammat alla andra mål än lunch och kvällsmat så tycker att det borde funka.. :(

• Silverguld
    mammalovis skrev 2016-03-12 19:35:14 följande:

Hur tänker ni andra med gåstol och hoppgunga?

Lillemans nya grej är ju att stå i knät och hoppa samt gunga fram och tillbaka när han sitter i matstolen.

Hoppgungan använde vi knappt till töserna, men gåstolen använde jag till yngsta tjejen utan hjul så hon blev stabil med att stå först.

Likaså har han börjat "skrika" i matstolen när vi äter för han vill också ha mat, så nu får han 1/2 dl gröt vid frukost och kanske en matsked mat senare. Vi har även testat mango, men det verkar vara sådär eller också har han hunnit bli mätt.

Vad äter era barn nuförtiden? Eller vill ni hellre vänta?

I veckan har vi invägning. Det ska bli kul att se vad han väger, för nu har han fått riktiga bebislår. Det börjar bli lite tungt med honom i Babybjörnen, så jag hoppas vi kan vänja honom vid vagnen snart, annars behöver jag skaffa en bättre sele.

Vi har både gåstol och hoppgunga till sonen. Han älskar dem båda och vi använder båda två likadant, alltså kortare stunder och vi är hela tiden med och har koll. Vi var dock noga med att kolla så att han nådde ner med fötterna till golvet helt i gåstolen innan vi lät honom använda den med hjulen på. Han är liksom du beskriver väldigt hoppig och vill bara "stå" hela tiden och då han redan väger 10kg orkar vi rent fysiskt inte hålla honom uppe hela lekstunderna och har därför valt att pendla mellan gungan, stolen och oss själva. 

Jag skrev för ett tag sedan om att han börjat vägra maten, men någon dag senare märkte vi att han hade jätteont i magen och knappt kunde bajsa alls. När vi började ge katrinplommonpuré med maten löste det sig och nu äter han glatt ca 1dl mat och 2msk katrinplommonpuré till lunch och full portion gröt + 2 msk katrinplommonpuré till kvällsmat. Däremellan och på natten ammar jag fortfarande. Jag har både gett honom mat jag själv gjort, ex. potatis och morotspuré, ärtpuré, mangopuré, katrinplommon+päronpuré, fiskpuré med dillsås, och köpt mat för att testa vad han gillar för smaker där. 
Svar på tråden Oktoberbebisar 2015