-
Vet inte riktigt varför, Damdis här hade fått det rådet från sin bm, att om vattnet går innan bebis är fixerad ska man lägga sig ner så fort som möjligt (nåt sånt). Har ett svagt minne att jag med hört nåt sånt men snarare tvärtom - att det är gamla rön liksom....Hoppanloppan skrev 2015-09-24 21:18:32 följande:Varför ska man lägga sig ner när vattnet går? Är det nåt nytt?
-
Min är typ alltid igång tycker jag ;) första sonen var lugnare i magen, och höll aldrig igång sena kvällar eller nätter heller. Ibland tidiga morgnar och "förkväll" liksom. Tyckte inte det stämde sen när han föddes, då sov han typ aldrig så märkte ju ingen särskild dygnsrytm då....Zchimla skrev 2015-09-24 22:31:15 följande:
Kommer bli "kul' dygnsrytm på den här första perioden. Väldigt kvälls- och nattaktiv nu. Vad har era för dygnsrytm?
-
Känner exakt igen symtomen från min förra graviditet, fast det började något tidigare. Typ 2-3 veckor innan bf. Höll på att dö av klådan, gick att hantera dagtid men blev värre på kvällar och nätter... Smörjde med nån kylande gel från apoteket som inte hjälpte särskilt mkt.. Blev aldrig klar på vad det berodde på men klådan gick över rätt så omgående efter fl däremot svullnaden och ömheten i fötterna höll i sig nån månad/två.Damdis skrev 2015-09-27 08:35:41 följande:
Hallåååå jag har från ingenstans fått mega-kli på fötterna!! Någon annan? Det ser ut som små små knottbett liksom och är endast på ovansidan. Har hört om hepatos men verkar snarare som att det sätter sig i handlatorna och UNDER fötterna. Ska till bm på tisdag men vill ändå höra om det är någon annan som känner igen. Tyckte väl att jag hade haft en för enkel graviditet så med 5 dagar kvar till bf ska man väl få något ;)
Nu är mina fötter enbart svullna än så länge, hoppas även på snabbare återhämting denna gången rent generellt! -
Nää det kom aldrig riktigt på tal, vad jag minns iaf! Tror och hoppas att din bebis tittar ut i tid så du slipper ha det så så länge till!!! :)Damdis skrev 2015-09-27 10:09:38 följande:
Nä det är ju inte jätteskönt direkt :( har smörjt med hydrokortison men fungerar sådär. Man överlever ju men går inte jättegärna med detta i två-tre veckor till :p får väl hoppas att lillen känner min frustration och tittar ut i tid ;) kollade din bm levervärden eller det kom inte på tal?
-
Ja nu är vi snart inne i "våran" månad med! Borde börja komma fler bebisar snart!
Här är det 11 dagar till bf och jag har bara en massa ickeonda sammandragningar men då storebror föddes kände jag inget särskilt, var först ca 2,5 timmar innan han kom som jag verkligen insåg att det var riktiga värkar jag hade.. -
Jag har mycket kläder så kunde avvara 3 par byxor jag tror mig veta kommer sitta skönt efter förlossningen. Samt 3 amningslinnen och trosor med. Förra ggn använde jag mest de där nättrosorna som finns på bb, "blöjbindorna" man har i början hade inte rymts i min trosstorlek... ;)LadyViolet skrev 2015-09-29 17:57:30 följande:Det verkar svårt det där. För även om man upplever något som ett tecken så kan andra uppleva samma sak utan att det betyder att deras förlossning är på G. Men för mig med min första var det att lite av slemproppen lossnade (flytningar med lite brunt/rött/rosa i) samma morgon ca 12 timmar innan resten av slemproppen kom som en champagnekork tillsammans med värkarna. Det gav mig en liten hint. Men innan dess och under hela den dagen kände jag mig precis som vanligt.
Det vore ju förstås bekvämt om man fick veta innan, fast då kanske man skulle gå och oroa sig? Jag tycker det är svårt att packa BB-väskan och har fortfarande inte gjort det trots att jag går in i v. 38 i morgon. Vissa av grejerna man vill ha med sig behöver man ju nu också! Så mycket kläder har jag inte som passar Hur gör ni andra? Köper ni dubbelt av allting, typ tandborstar och tandkräm etc?
Vad gäller hygienartiklar har jag minst dubbelt av nästan allt utom hårborste! Så den är det enda jag behöver tänka på sen ;)
Vågade inte vänta längre än till v37 med att börja packa eftersom jag jobbar till en vecka innan bf och tror inte jag kommer ha så mkt tid och ork de sista dagarna. Känner redan nu på mig att jag inte kommer gå ända till bf och det kommer gå SNABBT är jag också inställd på. Men vi får se hur det blir, vågade inte riskera att vänta med packningen denna gången iaf! -
Nä ultraljuden tror jag de säger har en felmarginal på +/- 10%. De gjorde en mätning på min äldsta i v35, vilket visade att han låg på -9,6% mot vad de brukar, detta kunde ju alltså ändå visat sig att det inte var någon "avvikelse" storleksmässigt. Men för oss stämde det nog rätt bra när han kom på bf och vägde 2985g.angelica123 skrev 2015-09-29 23:32:56 följande:
Jag har hört att ultraljuden inte alltid stämmer på pricken heller,
Men sf-måttet anses ju vara "grov. Mest nyfiken nu efter som min sf-kurva dalar och ligger mellan mittenkurvan och nedersta, medans UL visade +15 %
Ska bli spännande att se hur stor han är!
Han är inte fixerad ännu utan helt rörlig, men låg i alla fall med huvudet neråt vid förra kontrollen i 37+3. Magen har dock sjunkit...
-
Spännande att det är så nära ändå! Själv har jag bf nästa fredag.emeloi skrev 2015-10-01 08:39:42 följande:
Imorgon är det bf! Absolut inga känningar dock, så gissar på att jag går över iallafall en vecka, men den kommer ju när den är klar och jag fördriver tiden med att baka. Har fått äta jättemycket grönsaker och grejer från frysen sista veckorna för att få plats med alla bullar och allt bröd. :-P
Hade inga känningar heller med första så var också helt övertygad om att jag skulle gå över, också just med en vecka. Vet inte varför. Hur som helst kom sonen på bf iaf så när det började hända grejer gick det jäkligt snabbt! ;)
Haha gott med lite hembakat sen! Själv jobbar jag veckan ut och kommer inte hinna påbörja nåt projekt förrän på tisdag, om jag nu ens går såpass "långt" ;) -
Hahahaha!!! Blir riktigt kul iblandFru Hermelin skrev 2015-10-01 12:09:14 följande:
Haha, vattenAVGÅNG givetvis, inte "vattenavgifterna". Jäkla autokorrekt! :)
-
Japp nu är våran bebismånad här!!Fru Hermelin skrev 2015-10-01 12:07:07 följande:
Äntligen oktober !
Och efter att ha legat dunderförkyld i en vecka(!) börjar jag äntligen komma på fötter igen (för övrigt, kanonförkyld och höggravid - inte schysst!)
Just varit hos bm, med kanonvärden visar det sig! Blodtrycket hade gått upp från lågt till normalt (120/80), SF-måttet låg mitt på medelkurvan på 35 cm, Hb låg på 131(!) efter att ha legat på ca 115 hela graviditeten, hjärtljuden var bra. Nästan lite chockad allt allt var SÅ bra, såhär i slutet. Att det liksom "rättat till sig" av sig självt. Tar bara samma "Apoteket Gravid"-tablett som jag gjort hela tiden, inget annat. Det enda var att blodsockret var lite lågt, så jag måste komma ihåg att äta minst varannan timme.
Hur har ni andra det? Någon mer som fått förbättrade/förändrade/ökade värden såhär i slutet?
Däremot frågade jag, eftersom han låg med huvudet ner men var rörlig, om det här rådet att lägga sig och ringa ambulans vid vattenavgifterna. "Nää, det rådet har vi slutat med sen länge" sa båda barnmorskorna (hade en bm från förlossningen där också). Är i v 37+1 nu och det var verkligen inga konstigheter att han är rörlig fortfarande sa de, särskilt som omföderska. Lustigt att det är så olika mellan olika landsting!
Skönt att du börjat komma på fötter! Eller hur är det eländigt när allt kommer samtidigt. Har/hade bihåleinflammation som började för över 2 veckor sen, i fredags förra veckan var jag så trött på käk/huvudvärken som bara blev värre och värre så jag gick till läkare och fick penicillin utskrivet. Pinades igenom helgen också men sen i måndags har det känts mycket bättre, ingen värk (där iaf...) ramlade lite olyckligt i söndags och vred till mitt ena ben så haltar lite lätt men folk som inte vet tror att det är pga graviditeten och gör dig lite lustiga.. Hmm!!
Mina värden har varit bra hela tiden, sist jag var hos bm i förra veckan (då 37+5) så hade hb:t stigit iofs men tar järntabletter så.
Ska fråga min bm också vad hon säger om "vattenavgift" vid ruckbart huvudläge ;). Har tid på tisdag då i v39+3 (om jag kommer dit ens men det tror jag nog) tror iaf inte lillebrorsan tänker fixera sig för det gjorde inte storebror heller. Däremot gick inte vattnet förrän då krystvärkarna tog vid så han var ute 12 min senare!