Förstahund
Jag har länge velat skaffa en hund men aldrig känt att var riktigt "tid" för det. Är fortfarande inte helt rätt tid att skaffa hund då jag precis börjat pluggat på annan ort och är inte hemma särskilt mycket.
Men jag har börjat tänkt på att snart är det dags att försöka sålla ut vilken sorts hund skulle passa oss. Jag håller på att utbilda mig till civilingenjör och min sambo jobbar skift i industrin. Jag har aldrig själv haft en hund, bara kusiner och vänner som haft medan min sambo är uppvuxen med hundar. Dock är det mest jag som vill ha hund så det kommer bli jag som har huvudansvaret så att säga.
Vad jag undrar är vilken hundras skulle passa som en förstahund? Jag är normalt aktiv gillar att ta långa promenader och vill arbeta med hunden, helst lydnad då jag tycker det är riktigt roligt det lilla jag hållit på med det.
Delen med vem som ska gå ut med hunden när ingen är hemma är fixad då min pappa som bor fem minuter bort är pensionär som gillar långa promenader och alltid velat haft en hund så den delen känns ju rätt så bra. Bör även tilläggas att jag bor i en liten by med fri tillgång till stor trädgård.
Jag vill ha en normalstor hund typ som en labrador i storlek. Är helt kär i irländska sättrar, Leonberger samt jämthund men är inte helt hundra på hur bra det skulle passa oss tyvärr.
Skulle vara kul att höra vilka tips och råd ninsom kan mer än mig kunna ge!