• llirka

Förstahund

Jag har länge velat skaffa en hund men aldrig känt att var riktigt "tid" för det. Är fortfarande inte helt rätt tid att skaffa hund då jag precis börjat pluggat på annan ort och är inte hemma särskilt mycket.

Men jag har börjat tänkt på att snart är det dags att försöka sålla ut vilken sorts hund skulle passa oss. Jag håller på att utbilda mig till civilingenjör och min sambo jobbar skift i industrin. Jag har aldrig själv haft en hund, bara kusiner och vänner som haft medan min sambo är uppvuxen med hundar. Dock är det mest jag som vill ha hund så det kommer bli jag som har huvudansvaret så att säga.

Vad jag undrar är vilken hundras skulle passa som en förstahund? Jag är normalt aktiv gillar att ta långa promenader och vill arbeta med hunden, helst lydnad då jag tycker det är riktigt roligt det lilla jag hållit på med det.

Delen med vem som ska gå ut med hunden när ingen är hemma är fixad då min pappa som bor fem minuter bort är pensionär som gillar långa promenader och alltid velat haft en hund så den delen känns ju rätt så bra. Bör även tilläggas att jag bor i en liten by med fri tillgång till stor trädgård.

Jag vill ha en normalstor hund typ som en labrador i storlek. Är helt kär i irländska sättrar, Leonberger samt jämthund men är inte helt hundra på hur bra det skulle passa oss tyvärr.

Skulle vara kul att höra vilka tips och råd ninsom kan mer än mig kunna ge!

• Svar på tråden Förstahund
  • DeathByPickles

Min första tanke flyger mot mellanpudel/standardpudel - pälsvården behöver inte vara extrem om man håller hunden sportklippt.... men jag känner att det är lite lite information.

Hur mycket tid vill du lägga ned per dag? Vill du ha en reserverad eller pussglad hund?  Lättförig eller självständig? Pälsvård? Hur mycket tid per dag? Hur pigg är daghusse? Är någonting särskilt viktigt när du söker ras?

Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.?
  • llirka

Är inte helt förtjust in pudel från den vänner och bekanta som hat pudel.

Jag har tänkt att lägga runt 2 timmar varje vardag på hunden och större delen av helgen då jag tänkt att det ska bli min hobby.

Daghusse blir mer motion än träning då min pappa inte är s

• llirka

Råkade trycka lite snabbt :P min pappa/daghusse är inte så van vid hundar så han tänker sig mer motionera än att träna.

Ska absolut kolla mer på pudel, allt är värt att kolla på!

• DeathByPickles

Det låter bra - man jag undrar fortfarande vilken TYP av hund du vill ha?

Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.?
  • llirka

Ursäkta, gömde svara på det!

Vill ha en tid som är kärvänlig och sällskapssjuk. Vill helst att den ska vilja bli arbetat med och vilja stimuleras då känner att jag verkligen vill arbeta och utvecklas med den.

• Dexter dot com

En labbe borde passa dig utmärkt och vill du ha mer motor och kan tänka dig mer aktivering än lydnad så kollar du på jaktlabbarna.
    Vill du köra lydnad på hobbynivå så passar nästan dom flesta sällskapsraserna i rasgrupp 9.
    Jämthunden går bort eftersom det är en jakthund som bör få jaga och Leonbergern är väl inte mitt första val om jag skulle vilja köra lydnad ;)
    Settern tycker jag personligen är en trevlig ras om den verkligen får jobba och kan du tänka dig att köra tex apportering och stå ut med en hund med stor jaktlust så kan settern funka. Tyvärr är dom ofta odrägliga om dom inte aktiveras ordentligt så läs på vad du ger dig in på .

• DeathByPickles

Jag tror fortfarande på en mellan eller standardpudel! Besök närmsta brukshundklubb och se om du kan träffa några. =) Kanske en WSS? Welsh springer spaniel. Fortfarande lite pälsvård, men inte lika mycket som hos pudeln.

• pillerillan02
    llirka skrev 2015-01-25 02:53:27 följande:
    Ursäkta, gömde svara på det!
    Vill ha en tid som är kärvänlig och sällskapssjuk. Vill helst att den ska vilja bli arbetat med och vilja stimuleras då känner att jag verkligen vill arbeta och utvecklas med den.
    Kärvänlig och sällskapssjuk är rasen västgötaspets, rasen följer dig och ligger mer än gärna bredvid! Den är väldigt lojal och är en stor hund i liten kropp, väldigt lättlärd och klok..
    Har man en gång skaffat den rasen, så byter man inte ras
Svar på tråden Förstahund