Inlägg från: Anonym (Värdelös?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Värdelös?)

Är det för sent för mig att få ordning på livet?

Anonym (fgff) skrev 2015-01-25 19:54:38 följande:
    Dom här medicinerna, gäller det ADD-medicin o antidepressiva? Sen antar jag att du vet att kommunerna har särskilda enheter för människor med såna här funktionshinder. Har du nån kontakt med dom?
    Ja, precis. Har testat mängder med antidepp och tre olika mediciner mot min ADD. De sista har jag fått svåra biverkningar av och var då tvungen att sluta med dem (fick bland annat högt blodtryck, hjärtklappning, huvudvärk, viktnedgång, ökad ångest, håravfall, skakningar, att jag måste springa på toa hela tiden). Antidepp tycker jag inte har hjälpt alls, men det förklarade då läkaren för mig efter att jag testat otroligt många sorter genom åren och i olika kombinationer och doser att alla får tydligen inte effekt.

Jag tror dock inte att jag är deprimerad primärt utan mer som ett resultat av att jag sitter med bojor och inte kan leva det liv jag önskar leva. Jag vill ha pengar, kunna resa, skaffa familj, bostad och ha ork till en massa saker. Nu klarar jag mig ganska bra som heltidssjukskriven eftersom jag hittat metoder för att hushålla med energin, men så snart jag ska in på en praktikplats och förhålla mig till arbetsplatsens tider och annat så går det utför igen. Det gör att jag känner denna värdelöshetskänsla, för jag vet ju att jag blir bedömd som person utifrån vad jag presterar och att majoriteten i detta land anser att jag inte förtjänar varken kärlek, kläder eller egen bostad för att jag inte lyckas dra in pengarna till det. Att jag är en omtänksam och kärleksfull person spelar liksom ingen roll då. Det är iaf så det känns.

Om du menar boendestödjare så har jag kontakt med en sån, ja.
  • Anonym (Värdelös?)
    Anonym (fgff) skrev 2015-01-25 23:15:54 följande:

Om jag ska vara helt ärlig nu så tycker jag det låter konstigt att absolut ingen av de antidepressiva har hjälpt, så många som det finns att välja på idag. Biverkningar? Hur länge provade du dom vardera? Säkert att du inte slarvade med dom? För då är det ju klart att dom inte hjälper. Själv har jag också provat mig igenom en massa antidepressiva. 1-4 månader vardera höll jag ut med biverkningar innan jag gav upp, o den jag sen hittade som var rätt håller jag mig till stenhårt nu.

För egen del känner jag som du i resten, att man blir deppad för det liv man inte har möjlighet att leva. Men men, det är bara att göra det bästa av det tänker jag.

Men tror du på allvar att majoriteten i landet inte anser du förtjänar kärlek osv för att du inte har ett jobb?

Jag började testa antidepp från att jag var 18 och har ätit olika sorter sen dess. Det kanske låter konstigt att inga funkat på mig, men så är det. Jag hade inte så mycket biverkningar av dem heller iofs. Åt dem under längre perioder om flera månader vardera, allt enligt läkarordinationen.

Eller vänta nu... En sort fungerade lite på mig, minns dock inte namnet på den nu. Men den var en sån som många går upp väldigt i vikt av, så den triggade igång min gamla anorexi istället och jag vågade knappt äta pga det. Så läkaren satte ut den. Hittade nu vad den hette efter lite googling... Mirtazapin.

Kanske har jag fel, men när jag ser folk skriva på detta forum om att man ska dumpa en partner som inte bidrar tillräckligt ekonomiskt och så vidare så förlorar jag hoppet lite. Jag tycker det verkar som att väldigt många har en bild av att man först ska skaffa sig jobb innan man kan skaffa annat. Och när det inte går så får man liksom stå där utan allt.
  • Anonym (Värdelös?)
    Mamori skrev 2015-01-26 00:57:11 följande:

Det enda som egentligen är bråttom för dig är att skaffa barn och även det går att vänta med något år eller två, sedan börjar det bli lite bråttom. Resten av sakerna hinner du med. Vad är det du har pluggat till tidigare och vad vill du jobba som? Tänk realistiskt och inte typ något som är supertungt för även om du blir friskare så är nog din fysiska hälsa alltid något som kommer att vara en svaghet hos dig, så bäst att inte utsätta den för mer krav än som behövs.

Jag vill inte skriva ut för mycket här, men det jag pluggade är inte relevant för mig att arbeta med eftersom det för det första är en bransch som är väldigt stressig, där det är extremt ont om jobb och man måste kunna hålla flera bollar i luften samtidigt vilket jag inte klarar av. Jag testade att praktisera i branschen, men de på praktikplatsen avrådde mig starkt från att jobba med det och sa att det var alldeles för stressigt för mig. Jag hängde inte alls med i tempot.

Vad gäller barn så har läkare sagt att jag helst bör skaffa barn rätt omgående eftersom jag max kommer vara fertil till 39 års ålder baserat på mina äggstocksvärden. De sa även att det ofta tar lite längre tid att bli gravid också såhär mot slutet av fertiliteten. Men du har väl rätt, det är nog barn som har den snävaste deadlinen av allt jag räknat upp.
  • Anonym (Värdelös?)
    Anonym (utmattad) skrev 2015-01-26 01:46:21 följande:

Inget unikt i att inte antidepressiv medicinering hjälper. Delar den erfarenheten själv samt har haft preparat som krävs speciallicens för att skriva från socialstyrelsen och dessutom testat ECT. Inget hjälper! Och det är inte på nåt sätt unikt när man diskuterat med en psykiatriker men inte så populärt att skriva om i kvällspressen.

Jag lider precis som TS av utmattning bl.a.

TS! Nedvärdera inte dig själv. Du har avklarat gymnasiet och kämpat oerhört under ditt liv utifrån din beskrivning. Försök minska på det i tillvaron som äter upp din kraft och energi så att du kommer ur den onda cirkeln. Eller i alla fall inte förvärrar den. Om du inte har problem med att få sjukpenning, sjukersättning eller  liknande , dvs pengar att överleva på så tycker jag du ska acceptera att du i nuläget behöver fokusera dina krafter på att må bättre fysiskt och psykiskt istället för att tänka på arbetsmarknaden. Du riskerar annars att må allt sämre. En del av det du beskriver är utmattningssymtom. Du kan inte piska dig själv frisk!

Tyvärr får jag ingen sjukersättning då jag saknar relevant diagnos utan är förpassad till socialtjänstens försörjningsstöd sedan länge - ytterligare en stressfaktor i sammanhanget. Det är även de som piskat ut mig på praktikplatser trots att jag haft sjukskrivning och dessutom blivit allt sämre av att praktisera. Så under de här månaderna mellan praktikperioderna efter vilka jag kollapsat fullständigt så kan jag inte slappna av eller få ro, för jag har denna myndighet hängande över mig och har ingen aning om ifall jag ens får några pengar nästa månad.

Om jag skulle flytta ihop med min partner så småningom, vilket vi båda vill, så står jag där helt utan pengar. Ingen ersättning någonstans ifrån. Så det känns som att jobba är enda vägen... Men jag vet inte hur det ska gå! Är samtidigt rädd för att bli ännu sämre om jag pressar mig ännu en gång. Jag blir så frustrerad över att jag funkar så dåligt, ibland får jag sån lust att banka huvudet mot väggen i ren frustration och ilska över att jag inte kommer ihåg de enklaste saker eller kan läsa tidningen.

Jag har förresten hört samma sak från mina läkare som du skriver här, att antidepressiv medicinering inte är något mirakelmedel som hjälper på alla. Även jag har blivit rekommenderad ECT, men jag vågade inte med anledning av minnet och hur det är nu. Jag skulle inte klara av att det blev ännu sämre; vågar inte riskera något.
  • Anonym (Värdelös?)
    DJÄVULENS HÖGRA HAND skrev 2015-01-26 00:38:24 följande:

Sen ts är det enorm skillnad i att snylta sig på andra och att ha som du en vilja till annan och resonera kring det. Det man ofta läser och själv har fördömt är dom som inte har andra ambitioner i livet än tv-spel och låter den andra ta lotten på försörjning och samtidigt håller hela hushållet under sina vingar. Huvudsaken är att man vill något, bara det är en drivande sak och ett tecken på att man är påväg någonstans och har ett driv, så jag likställer absolut inte dig med genuina latmaskar/snyltare för det stämmer inte in alls i den bilden jag får av dig... smile1.gif Hoppas det är till någon tröst.

Ja, du har nog rätt i att jag dömer mig själv för hårt. Mycket av det beror nog på att jag under hela mitt förra förhållande fick höra att jag inte var värd något pga att jag inte jobbade. Han pressade mig oerhört till att sitta och söka arbeten flera timmar om dagen trots att jag var heltidssjukskriven och kastade ut mig på gatan till slut. Han trodde inte ett ögonblick på att jag verkligen var sjuk, trots att jag hade flera läkare som bekräftade det. Han såg det ju inte på mig, och enligt honom var utmattningsdepressioner och liknande diagnoser bara hittepå av lata personer. Jag fick höra detta till leda.
  • Anonym (Värdelös?)
    Anonym (utmattad) skrev 2015-01-26 05:07:25 följande:

Förutom boendestöd finns det Personligt ombud. Känner du till det? Varit mig till stor hjälp!

Jag har aldrig hört om någon där ECT har hjälpt mot utmattning. Någon som gjort det?

Tack för tipset, jag läste om PO nu och ska ansöka om det med en gång!

Jag har inte heller hört om det för just utmattning, däremot för djupa kliniska depressioner.
  • Anonym (Värdelös?)
    Anonym (gg) skrev 2015-01-26 15:16:59 följande:

Ok, ställer det som en fråga. Har du gått i terapi? Om du har haft en svår uppväxt så kan det nämligen ha satt sina spår och ge ångest, koncentrationssvårigheter, värk, trötthet, you name it. Inga piller i världen kommer att bota dig.

Från 13 års ålder till 34 ungefär. Har testat olika slags terapi.
  • Anonym (Värdelös?)
    Anonym (gg) skrev 2015-01-26 15:25:32 följande:

Ah, ser nu att du har gått i terapi. :) Då undrar jag, hur länge gick du? Vad var det som gjorde att det inte gav något? Haft några tankar på att testa igen? Jag är nämligen övertygad att det ger massor, om man träffar en terapeut som man kan bygga upp en stark tillit till. Och det kanske tar många år, men min erfarenhet är att ingenting annat hjälper lika bra.

Jag vet inte varför det inte hjälpt. Kanske för att en stor anledning till att jag mår dåligt idag är fysisk, det hjälper ju inte terapi emot.

Vad gäller terapin under uppväxten var den inriktad mot olika saker, främst anorexin jag led av under många år. Mina koncentrationsproblem orsakas dels av min ADD och dels av att minne och koncentration påverkas enormt av tröttheten och värken. Det är först när jag blev så dålig fysiskt som jag tycker att allt spårade ur ännu mer, innan dess kunde jag säkert ha kommit på banan igen med hjälp utifrån. Men nu går det inte att lära sig saker, det tar stopp helt. Jag har svårigheter bara att minnas saker i stunden och det känns som att nån har blåst ur hela min hjärna.
  • Anonym (Värdelös?)
    Anonym (gg) skrev 2015-01-26 15:30:26 följande:
    Det är väldigt lång tid. Har du gått hos en och samma under en längre tid och fått klassisk psykodynamisk terapi?
    Nej, många olika. Minns inte hur många, kanske 8? Både i KBT, DBT, klassisk psykodynamisk...
  • Anonym (Värdelös?)
    Anonym (utmattad) skrev 2015-01-26 13:53:07 följande:
    Kanon! Jag fick bl.a. hjälp att reda ut vad som gäller för återbetalning av mina studielån och hjälp att driva att mitt behov av annat boende var motiverat trots att soc. fick betala alla omkostnader inkl. flyttstäd eftersom jag var för  sjuk att orka själv.
    Hur ordnade du det med studielånen? Jag har ju också lån, men just nu har jag uppskov med återbetalningen och måste in med intyg för att jag går på soc.
  • Anonym (Värdelös?)
    Anonym (gg) skrev 2015-01-26 15:49:44 följande:

Jag tänker att det kan vara värt att gå hos en och samma, länge. Vill bara berätta som ett exempel att jag själv gått nu i många år (snart fem) hos en och samma och börjar känna stora skillnader nu först.

Jag tänker också att om man haft en svår uppväxt så sätter det ofta sina spår i vad man ibland kallar "core beliefs", t.ex. "Jag är inte värd att älskas", "Jag kan inte lyckas med någonting" osv. Och i takt med att de växer så blir de så inövade att man inte längre tänker de tankarna medvetet, de har satt sig som automatiserade undermedvetna antaganden, känslor. Det, i sin tur, kan påverka enormt mycket, både på humör, koncentration, minne, ork.. spänningar i kroppen. Osv.

Även om du kanske har andra fysiska orsaker till din smärta och add som påverkar minnet och koncentrationen så kan det vara bra att vara medveten om att de mest grundläggande känslorna man har om sig själv också påverkar mycket. Kanske iaf delvis för dig.

Varför gick du i DBT, om det är ok att jag frågar?

Ja, såklart har du rätt, det är mycket som samverkar när det gäller sånt här. Svårt att veta vad som är hönan och vad som är ägget när det finns många saker som kan orsaka det, även svårt att sätta en - eller flera - korrekt/-a diagnos/-er.

DBT brukar ju ges till de med Borderline, vilket jag var feldiagnostiserad med innan jag fick min ADD-diagnos. Den avslutades dock av behandlarna eftersom de insåg att jag hade fel diagnos.
  • Anonym (Värdelös?)
    Anonym (utmattad) skrev 2015-01-26 16:18:49 följande:
    Jag har också gått i terapi större delen av livet. Bl.a. 12 år i psykodynamisk. Utan resultat. Det som hjälpt mig mer är kostomläggning!
    Hur äter du?

Jag är, och har alltid varit, väldigt noga med min kost. Äter inget socker. Lagar min mat från grunden. Mycket grönt. Ganska lite rött kött, mer fisk. Misstänkt laktos- och glutenintolerans gör att jag håller mig borta från det.
  • Anonym (Värdelös?)
    Anonym (utmattad) skrev 2015-01-26 16:28:12 följande:
    LCHF utan mejerier med undantag av smör. Ska försöka dra ner på rött kött och nattskatteväxter.

Jag har flera sjukdomstillstånd. Både fysisk och psykisk ohälsa.

Det är ju ännu en bragd av både dig och mig att laga maten från grunden!
    Jag är uppväxt med den typen av mat och har aldrig ätit något annat, förutom när jag blivit bjuden på det såklart (är inte fanatisk). Också är jag väldigt intresserad av mat och hälsa.

Nattskatteväxter har jag aldrig hört talas om, ska googla begreppet nu.
Svar på tråden Är det för sent för mig att få ordning på livet?