• Äldre 25 Jan 14:02
    5313 visningar
    12 svar
    12
    5313

    Skiljer sig storlekarna åt på bebisläder på hm resp kappahl?

    Har mest handlat kappahls newbie till min bebis men tänkte nu beställa lite från hm.
    Har bara ett par byxor/tights från hm som r stolek 68 på men jag tycker de är lite små i storleken. 
    Är alla hms kläder små i storleken eller hur är de i förhållande till newbie? nån med koll?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-25 14:27
    haha ursäkta att jag tappad bokstäver här och där. inte lätt att skriva med ett barn i knät!

  • Svar på tråden Skiljer sig storlekarna åt på bebisläder på hm resp kappahl?
  • Äldre 25 Jan 14:22
    #1

    Själv tycker jag det är olika hela tiden. Min tös har 62/68. Vissa märken har hon 62 och andra 68.

  • Äldre 25 Jan 14:37
    #2

    Kappahl är generellt normala med hm och Lindex är åt det mindre hållet.

  • Äldre 25 Jan 14:52
    #3

    HM är det märke som jag först noterade att flickbyxorna var otroligt mycket smalare än killmodellerna. Alltså långt innan de slutar med blöja ska flickorna ha tightare kläder... Tycker HM.

    Man får kolla på modellerna, vissa är OK, andra får man gå upp i storlek eller låta bli att köpa.


    42.
  • Äldre 25 Jan 16:14
    #4

    Jag upplever hm's kläder mkt mindre.

  • Äldre 25 Jan 16:18
    #5
    Ramborg skrev 2015-01-25 14:52:47 följande:

    HM är det märke som jag först noterade att flickbyxorna var otroligt mycket smalare än killmodellerna. Alltså långt innan de slutar med blöja ska flickorna ha tightare kläder... Tycker HM.

    Man får kolla på modellerna, vissa är OK, andra får man gå upp i storlek eller låta bli att köpa.


    helt sjukt
  • Äldre 25 Jan 16:30
    #6

    Jag upplever att H&Ms kläder är mindre och tightare. Både Lindex och Kappahl upplevde jag som stora i storleken när dottern var mindre men n u när hon drar 98/104 känns de mer normala. Vet när dottern hade 62 så var Kappahl i alla fall mycket större än andra märken

  • Äldre 25 Jan 16:34
    #7

    Jag tycker HM har bäst koll på storlekar. Har 4 barn och storlekarna passar perfekt om man jämför med månader på barnet. Har aldrig sätt någon skillnad eller upplevt flick kläderna mindre.

    Lindex däremot är väldigt små i storlekarna, så där handlar jag aldrig barnkläder. Svårt att veta vad som ska passa eftersom deras storlekar inte passar med antalet månader i storleks guiden.

    KappAhl tycker jag är så varierande i storlekar att jag inte har handlat där ifrån till barnen. Antingen har de varit på tok för stora i jämfört med månader eller för små. Däremot brukar de ha fina kläder, så till större barn kan man handla där och låta dem pröva först.

    Eftersom att jag vill veta att jag får rätt kläder hem utan att behöva springa och byta, så väljer jag HM alla dagar i veckan.

  • Äldre 25 Jan 18:13
    #8

    Nu har vi inte haft så mycket Newbie, då sortimentet är så blekt i färgerna numera, däremot har vi haft KappAhls standardsortiment på bodies som riktmärke när jag jämfört bodies från olika ställen. Min erfarenhet generellt är att H&M och KappAhl är jämförbara på bodies. Lindex vanliga sortiment är kortare och Bamsekläderna är betydligt större.

    H&Ms leggings bojkottar vi då de är så tunna och gick hål på fort i 98, så där kör vi på KappAhl och Lindex. KappAhls leggings verkar vara lite längre. Mjukisbyxor har jag älskat de med stjärna på på Lindex då mudden nertill gör att de kan användas som flera storlekar finns upptill 86.

  • Äldre 25 Jan 18:37
    #9
    Khadija0509 skrev 2015-01-25 16:34:59 följande:

    Jag tycker HM har bäst koll på storlekar. Har 4 barn och storlekarna passar perfekt om man jämför med månader på barnet. Har aldrig sätt någon skillnad eller upplevt flick kläderna mindre.

    Lindex däremot är väldigt små i storlekarna, så där handlar jag aldrig barnkläder. Svårt att veta vad som ska passa eftersom deras storlekar inte passar med antalet månader i storleks guiden.

    KappAhl tycker jag är så varierande i storlekar att jag inte har handlat där ifrån till barnen. Antingen har de varit på tok för stora i jämfört med månader eller för små. Däremot brukar de ha fina kläder, så till större barn kan man handla där och låta dem pröva först.

    Eftersom att jag vill veta att jag får rätt kläder hem utan att behöva springa och byta, så väljer jag HM alla dagar i veckan.


    Fast det där beror ju lite på hur stora barn man har också, det är ju en ungefärlig angivelse. Däremot ska det väl egentligen motsvara barnets längd, strl 68 ska passa en bebis på 68 cm. Min dotter är 85 cm och har storlek 86 i kläder. Hon är dock 2,5 år så åldersangivelsen som är 12-18 månader stämmer ju inte alls.

    Till min dotter som är nätt och smal har HM och Lindex passat rätt bra. Kapp Ahl och Åhlens bassortiment har varit för stort. Pop:s leggings med reglerbar midja har funkat, deras övriga sortiment har varit för stora. Bäst passar Me Too, speciellt vissa modeller som är väldigt smala.
  • Äldre 25 Jan 19:02
    #10
    Judiths skrev 2015-01-25 18:37:27 följande:
    Fast det där beror ju lite på hur stora barn man har också, det är ju en ungefärlig angivelse. Däremot ska det väl egentligen motsvara barnets längd, strl 68 ska passa en bebis på 68 cm. Min dotter är 85 cm och har storlek 86 i kläder. Hon är dock 2,5 år så åldersangivelsen som är 12-18 månader stämmer ju inte alls.

    Till min dotter som är nätt och smal har HM och Lindex passat rätt bra. Kapp Ahl och Åhlens bassortiment har varit för stort. Pop:s leggings med reglerbar midja har funkat, deras övriga sortiment har varit för stora. Bäst passar Me Too, speciellt vissa modeller som är väldigt smala.
    Ja precis, tanken är ju att det ska stämma mot längd inte mot ålder. Så åldersangivelsen får man alltid ta med en nya salt.

    Min 6-åring kunde bl a ff ha strl 68 från PoP när han började dagis (17 månader gammal) och jag tror det stod 4-6 månader i de plaggen :)

    Lindex minns jag som korta och breda i modellen på bebisavdelningen. HM rätt ok (framförallt deras L.O.G.G) och KappAhl tyckte jag var något större.

    Hur principiellt fel det än må vara med väldigt mycket mindre tjejkläder än motsvarande på killsidan så har det varit räddningen för en av mina döttrar och mina smala killar. För de breda modellerna har ramla av mina ungar. Så jag har mer tackat och tagit emot ist för att uppröras, då har de iaf haft några kläder de kan ha.
  • nozpa
    Äldre 25 Jan 19:36
    #11

    Just newbie upplever jag som mindre än övriga kläder från kappahl. Tycker nog att newbie och h&m har ungefär samma. Skillnaden är ju att newbie behåller formen bättre. H&M tappar den efter någon tvätt och blir konstigare och mindre.

    Kappahls kaxs t ex är ganska stora tycker jag.

  • Äldre 25 Jan 22:41
    #12

    Tycker att Kappahl och Lindex är mindre i storlekarna än HM. En tröja på hm i strl 68 blir nästan en strl 74 på kappahl. På HM är flickbyxorna mindre än pojkbyxirna, vilket är tur för om pojkstorleken var standard hade byxorna ramlat av vår flicka. Chinos i strl 80 är så stora i midjan att de ramlar av. Tur att flickbyxorna är mindre.

Svar på tråden Skiljer sig storlekarna åt på bebisläder på hm resp kappahl?