• Frk Magnusson

Ha ettåring på förskola?

Ok.
    Behöver råd.
    Sambon och jag själv står inför fantastiska arbetsmöjligheter. Han har under flera år arbetat som frilans och kommer ev att få fast jobb, stationerad i staden där vi bor- äntligen!!! Efter flera år av intensiv boravaro i perioder vilket tär på hela familjen.
    Jag har också just fått nytt jobb, ett vikariat på 7 månader med goda möjligheter till förlängning på ett ställe där jag har ett enormt sug att börja. Jag är relativt nyutexad och konkurrensen är stenhård, detta gör att jag verkligen vill ha jobbet. Känner rent av press att ta det, trots att det också vore roligt!
    Vi har två barn, en på 3 och en på snart 1 år.
    Om vi båda arbetar kommer barnen vara på förskolan varannan vecka från kl 13 till kl 17.30 (alltså 4.5 timmar, 3 dagar VARANNAN vecka- thats it. Det är inte särskilt lång tid och eftermiddagarna är lugna då det är många 15 timmars barn som går hem kl 14 redan. Dessutom kommer det inte vara  några 15 timmars barn öht på tisdagar. När förskolan är fulltalig med barn är det som max 18 barn på hela förskolan samt 4 pedagoger och en köksansvarig.
    Mellan varven kommer säkert också farmor att hämta barnen.
    Jag har extrem ångest för detta, just pga av ettåringen och all viktig anknytning. 3 åringen är inskolad och trivs jättebra, han var 16 månader när han började
    Vad säger  ni som skolat in ettåringar?
    Hur långa dagar har dom haft och hur har det känts för er resp barnen?

• Svar på tråden Ha ettåring på förskola?
  • kalleman

Det kommer gå utmärkt! 1-åringar klarar förskolan bra så oroa dig inte.

• frumamma

Min ettåring kommer få gå heltid. Dvs ca 40 timmar i veckan...

• Frk Magnusson

Men är ni säkra?
    Jag har sån sjuk ångest inför detta så det finns inte. Delar av mig tycker att det känns vidrigt och skäms att jag är å förfärlig att jag liksom "offrar ett barn" fl min egen glädjes skull
    Jag offrar ju inte såklart men ni vet vad jag menar... Att vi båda skulle få jobb precis samtidigt hade vi inte räknat med....

• krompa

Det bästa med ettåringar på förskolan är att de inte har tidsuppfattning och att de sover bort en stor del av tiden.
    Det är tuffare för dem när de blir lite äldre och inte sover samtidigt som de har koll på tiden.

• Malima

Vet du- ur en förskollärares perspektiv skulle jag tom råda er att ha barnen på förskolan även de veckor som ni egentligen inte har behov av det. Allt för kontinuiteten. I vissa fall skulle jag tom råda er att lämna barnen tidigare för att deras dagar på fsk inte enbart ska handla om avsked( barn och personal som GÅR hem)
    En ettåring klarar förskolan, även om de inte har något egentligt eget behov av det.

• Drottningen70

Egentligen tycker jag inte att en ettåring har på dagis att göra överhuvudtaget. De som sätter sina ettåringar på heltid för att spara dagar el gynna karriären måste vara sjuka i huvudet. Tror det är bättre att börja med få korta dagar när man är ett än att direkt börja med 9-10 timmars dagar 5 dgr i veckan när man är närmare två. Trots att jag är rätt rigid i dessa frågor så ser jag inget större problem med ert upplägg.

• Rocket Mania
    Drottningen70 skrev 2015-01-25 16:11:08 följande:

Egentligen tycker jag inte att en ettåring har på dagis att göra överhuvudtaget. De som sätter sina ettåringar på heltid för att spara dagar el gynna karriären måste vara sjuka i huvudet. Tror det är bättre att börja med få korta dagar när man är ett än att direkt börja med 9-10 timmars dagar 5 dgr i veckan när man är närmare två. Trots att jag är rätt rigid i dessa frågor så ser jag inget större problem med ert upplägg.

Håller med här. Jag tycker inte heller förskolan är något för så små barn men 3 dagar varannan vecka är ju ingenting.

Däremot funderar jag om det inte vore bättre att köra 3 dgr/v för att det lilla barnet ska få lite rutin på det här med att gå på förskola.
  • Maddi

1 år och kommer bort från tryggheten. Varför ens skaffa barn om man inte har råd att vara hemma längre? 1,5 år är lite tidigt de med, men mer förståeligt.

• Rocket Mania
    Maddi skrev 2015-01-25 16:29:56 följande:

1 år och kommer bort från tryggheten. Varför ens skaffa barn om man inte har råd att vara hemma längre? 1,5 år är lite tidigt de med, men mer förståeligt.

Läste du trådstarten? Var står det att TS inte har råd? Ts vill ha RÅD, det är det enda gången jag ser ordet "råd" i TS.
  • Maddi
    Rocket Mania skrev 2015-01-25 16:45:03 följande:

Läste du trådstarten? Var står det att TS inte har råd? Ts vill ha RÅD, det är det enda gången jag ser ordet "råd" i TS.

Nu syftade jag på föräldrar i allmänhet..........
Svar på tråden Ha ettåring på förskola?