• Bamsesaga

Har fått nån slags eksem mellan fingrarna

Jag har fått små små varfyllda blåsor mellan fingrarna och ner i handflatorna som kliar så fruktansvärt. Särskillt på nätterna, blir galen snart.

Försöker smörja med hudkräm ofta, vet ej om jag vågar använda cortison salva under graviditet.

Har haft kliande blåsor från och till under säkert 1år, och det brukar gå över ganska fort, men nu är det värre än nånsin, kan det bero på graviditeten?

Nån som vet vad det kan bero på, och vad jag ska göra för och bli av med klådan?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-21 08:32:33:
    Nu finns bild på eksemet i galleriet under starka bilder.

• Svar på tråden Har fått nån slags eksem mellan fingrarna
  • Bamsesaga

hallå, ingen som kan hjälpa mig?

• Nerre

Jag har haft samma problem och vet hur galen man blir av det...Mitt råd till dig är att undvika händerna i vatten i den mån det går t.ex. använd diskhanskar och torka händerna noga efter du har tvättat dem. Smörj med apotekets Hydrkortison 1% CCS kräm- jag kollade med min barnmorska och det är ingen fara att använda kortisonkräm utanpå kroppen. Jag har hört att stess också kan förvärra det...så ta det lugnt! Det var som värst för mig i början av graviditen och nu så här i v.39 är de helt borta sedan ett bra tag...Lycka till och jag hoppas att du blir av med dem snart för jag vet vilken plåga det är!

• Sailor

Prata med din bm. Jag har lidit av fruktansvärd klåda och bm sa att om det förrvärras eller om det sätetr sig mellan fingrarna måste ja ringa henne för att kolla levervärden.

• Humlan 79

Hej!
    Jag får något liknande ibland, men mina blåsor är mycket mindre. De kliar och vätskar. Brukar använda stark cortisonsalva/creme, men nu när jag är på smällen använder jag den svaga, receptfria varianten.

För min del så kommer blåsorna och eksemet om jag har varit i kontakt med mycket vatten och vissa disk- och rengöringsmedel. Jag reagerar även på vissa tvålar, schampo, balsam och andra hårvårdsprodukter. Har fått testa mig fram till vad som funkar. Men när blåsorna ändå kommer är det bara till att smörja, använda plasthandskar vid disk, hårtvätt, m.m.

Mot klådan finns det ju tabletter, men jag vet inte om de är så bra för bebisen. Testa istället att pudra händerna med potatismjöl. Jag har inte testat det själv, men det funkar i alla fall på barn som har kliande vattenkoppor.

Lycka till!

• Bamsesaga

Får man använda cortisonsalva när man är gravid? Har både receptfria svag salva + starkare receptbelagd. Läste på den starka att man inte ska använda den när man är gravid så jag har inte vågat använda den svaga heller.

• Humlan 79

Jag har hört lite olika bud om att använda cortisonsalva under graviditet, men som jag har förstått det är det små små risker med den svaga salvan och jag har därför använt den vissa tillfällen då jag tyckt att utslagen varit för besvärliga. Men det är ju upp till var och en hur mycket utslag man står ut med och vilka risker man vill ta... Jag tycker att du ska gå till en läkare.

• Mijjo

jag har exakt samma exem som du beskriver , har fått Bethnovat med chinoform utskrivet , ska igentligen inte anv när man är gravid , men man behöver bara anv salvan 3-4 ggr så är exemet borta ! och då menade läkaren att det lilla inte är skadligt såvida man inte är precis i början av graviditeten..

• L 8

Hej

Jag har fått precis liknande utslag som ni beskriver 2 ggr i mitt liv. Det ena när jag var tonåring och hormonerna rusade runt ikroppen. Den andra när jag väntade sonen för8 år sedan.
    Läkarna svarade bara att det var atopiskt eksem, skrev ut alla möjliga starka salvor som ingen hjälpte.

Det sista som hjälpte var faktiskt tjärsalva från psoriasisföreningen..... Luktade skunk men hjälpte fort. Sedan dess har jag inte sett till utslagen mer.

Nu är jagju gravid igen och hoppas jag slipper dessa utslag

• lurv

Kommer tyvärr inte åt att se dina bilder då jag endast får upp standardbilderna i ditt album.

• MN72

Jag har haft liknande eksem sedan jag var barn. De kommer och går. Nu har jag fått fruktansvärt kliande eksem på underarmarna oxå. Kanske beror det på graviditeten. Kanske allergi. Vem vet?

Min läkare på vårdcentralen säger att jag ska smörja med hydrokortison 3 ggr/dag + mjukgörande varje gång jag varit i vatten. Inte helt lätt på jobbet dock. Kissar stup i kvarten och har salvan i skåpet. Läkaren skrev även en remiss till hudkliniken. Hoppas att den kommer snart, för nu har jag fått eksem runt ena ögat oxå.

• Bamsesaga

Trodde inte det fanns nåt liv kvar i tråden, det var ju två månader sen jag startade den, så jag har plockat bort bilderna på blåsorna.

Men jag har blivit lite bättre nu, har köpt en salva på hälsokosten som ska vara bra för återuppbyggnaden av huden och den verkar faktistk hjälpa lite. Den tar inte bort klådan men jag tycker att händerna ser mkt bättre ut nu.

Om det inte går bort nu så ska jag söka läkarhjälp så jag får veta vad det beror på. Många tror att det är nickelallergi jag har, så jag har slutat använda skinnvantar (man använder ofta nickel när man garvar läder) och om det är det jag är känslig mot så är det ju inte så konstigt att jag bara får problem på vintern.

• Bamsesaga

Nu har eksemet blivit värre igen, har lagt in nya bilder på mina händer.

Frågade min BM sist jag var där, men hon sa bara att det var väldigt vanligt att man fick eksem under graviditeten och sa att jag skulle använda hydrocortison och mjukgörande krämer.

Men något svar på vad det kan vara för eksem hade hon inte, hon sa bara att jag fick lista ut själv vad det är jag inte tål.

Tack för det, nu blev jag ju mycket klokare.

Vad ska jag göra för att bli av med klådan??

• Bamsesaga

Nu har jag pratat med en sköterska på vårdcentralen, fick ingen hjälp där heller Det enda hon sa var att jag skulle smöjra med hydrocortison 2-3ggr/dag och använda mjukgörande salvor. Hon vågade inte skriva ut starkare cortison när jag är gravid.

Och vad eksemen beror på kunde hon inte heller svara på, det fick jag lista ut själv.

Jag blir snart galen av denna klåda, vad ska jag göra för att bli av med den???

• Cippi

Hej,
    jag blev alldeles torr och det kliade jättemycket mellan mina fingrar ett tag. Då fick jag tipsest att använda Calmuril salva (finns på apoteket). Står på förpackningen att det är ok att ha när man är gravid. Det hjälpte för mig i alla fall. Sen undvek jag i möjligaste mån att ha händerna i vatten. Hoppas det hjälper.

• Saltlakrits

Det första jag tänkte på var skabb.. Min syster fick det.

Det sätter sig gärna mellan fingrarna och kliar som tusan. Särskilt på nätterna.

Det kan bli små blåsor och knottror.
    Om man tittar noga kan man ev se små fina vita linjer..

Kanske det kan vara det??????

Tittade på bilderna och de liknar de utslag min syster hade.

• Bamsesaga

Jag tror inte det är skabb, har ju haft eksem sen i höstas och skabb är väl smittsamt? Min man borde väl också ha fått skabb om jag har det?

Svar på tråden Har fått nån slags eksem mellan fingrarna