Inlägg från: Anonym (?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (?)

    Hur mycket kan pappan dra av på underhållet? Även fråga om barnbidrag.

    Hej!

    Pappan har barnet varannan helg (eller, egentligen mindre än så vissa gånger pga jobb i ett annat land - så ibland kan det bli em helg och ibland ingen helg vissa månader).

    Men om vi utgår från att pappan har barnet varannan helg (fredag em-söndag em), alltid, hur mycket kan han då göra avdrag på underhållet som han betalar till mig?

    Är det procentuellt på summan, eller är det en viss summa/dygn?

    Jag undrar även om det är meningen att vi ska dela på barnbidraget?

  • Svar på tråden Hur mycket kan pappan dra av på underhållet? Även fråga om barnbidrag.
  • Anonym (?)
    Anonym (r) skrev 2015-01-26 09:49:05 följande:

    han har barnen för få dygn för att kunna göra avdrag alls. de kräver att man har dem minst 6 dygn i månaden...... BB bhöver du inte dela om han bara har barnen varannan helg...då har de ju sitt boende och alla kostnader hos dej...


    Aha, tack. Då vet jag.

    Vi har ett barn, men det gäller samma sak då eller?

    En till fråga:

    Om jag får underhåll + barnbidrag, ska jag stå för alla utgifter då? - Dvs förskola (senare fritids), fritidsaktiviteter, cykel, vinterkläder, osv., - eller är det meningen att man ska dela på det?

    Är underhållet han betalar + den exakta lika summa jag lägger i månaden + barnbidrag till för mat, hygien och husrum - eller även för kläder, cykel, skidor, förskola, fritids, osv?

    Just nu lägger pappa. 1273:-, jag 1273:-, + barnbidrag 1050:-. Fast min slutsumma överstiger ALLTID 1273:-. Så det blir att jag lägger mer iaf.
  • Anonym (?)
    Anonym (pannkakan) skrev 2015-01-26 09:52:46 följande:

    Om barnet bor mer hos den ena föräldern än den andra räknas det som att barnet har ett boende med en boförälder och en umgängesförälder. I sådana fall är det boföräldern som får alla bidrag för barnet (barnbidrag och andra bidrag). Dessutom ska umgängesföräldern betala ett underhåll för barnet till boföräldern. Men boföräldern ska sörja så att barnet har allt vad det behöver. Umgängesföräldern har rätt att göra avdrag på underhållet om umgänget är mer än sammanlagt sex dygn per månad eller minst fem dygn i sträck.

    I erat fall ska du ha barnbidraget och pappan har inte rätt att göra några avdrag i underhållet.


    Okej, tack. Har du svar på mitt senare inlägg också? :)
  • Anonym (?)
    Anonym (r) skrev 2015-01-26 09:59:26 följande:

    ja meningen är ju att du ska betala det mesta som gäller barnet...sen kan han ju givetvis hjälpa till att betala större grejer som vinterkläder och cyklar men inget du kan kräva... vill du ha högre underhåll så får du stämma honom i tingsrätten...

    jag får känslan av att erat barn är relativt litet... isf borde 3596 kr i månaden räcka till de flesta saker barnet behöver...men de beror ju givetvis på hur dyra prylar man köper.. man får ju anpassa sig till vad man har.... men som sagt.. vill du ha mer pengar så får du stämma honom....o då vill de ju till att han tjänar bra...


    Alltså varför jag undrar är bara för att jag vill veta vad som gäller. Rent allmänt. Vi har inga tjafs om pengar och så.

    Men på sommaren måste han kunna dra av på underhållet va?

    Han kommer att ha barnet 5 sammanhängande dagar i juni, 5 sammanhängande dagar i juli och 5 sammanhängande dagar i augusti. Hur mycket kan han dra av då?

    Eller kan man bara säga att han struntar i att betala en sommarmånads underhåll?
  • Anonym (?)
    Anonym (r) skrev 2015-01-26 10:09:01 följande:

    då kan han dra av... exakt hur mkt de blir beror ju på antal dagar han har dem men det är ingen jätte peng man får dra av direkt... men som sagt beror ju på hur många dagar.. vet inte i huvudet hur mkt man får dra av per dygn... 

    Min sambo och hans x har kvittat hela underhållet under nån sommar när han har haft barnen under halva månanden men det är ju en privat överenskommelse dem imellan och inget man måste gå med på.... Dom löpande utgifterna för barnet (boende , barnomsorg, försäkringar etc), försvinner ju inte för att han har lite extra umgänge under sommaren så därför betalar han ju underhåll löpande under hela året även om han råkar ha barnet extra på sommaren...


    Vi har som sagt bara ett barn. Men det kanske är samma regler?
  • Anonym (?)
    Anonym (a) skrev 2015-01-26 10:15:41 följande:

    Det räknas 1273/40=31,825 gånger hela dygn han har så förmodligen blir det 4 hela dygn per gång i sommar som han får göra avdrag på allts 127,3:- per månad.


    Oj, så lite bara?
  • Anonym (?)
    Anonym (a) skrev 2015-01-26 10:35:57 följande:

    Ja så lite är det! Det finns mycket information på försäkringskassans hemsida så läs där om du vill veta mer.


    Tack!
  • Anonym (?)
    Brumma skrev 2015-01-26 12:56:43 följande:

    Man drar av alla nätterna (om man går genom försäkringskassan, annars räknas hela dygn) så sover barnet hos pappan fen nätter hammar summan på 159:-

    Ören räknas inte heller


    Då lär vi nog skippa avdrag. ;P
  • Anonym (?)
    Anonym (pannkakan) skrev 2015-01-26 13:07:57 följande:

    Men då lägger du ju mer på barnet än 1273:-.

    Hur kom ni fram till de summorna? Man ska ju utgå ifrån vad barnet har för omkostnader. Då känns det ju lite udda att ni kom fram till just de beloppen. Precis som alla andra. Lite konstigt att så många barn kostar exakt samma även om alla barn är individer och alla föräldrar olika ekonomi och smak och preferenser.


    Ja, jag betalar fast barnet bor ju hos mig, så det är klart att det blir lite fler utgifter då. En pixibok här, en glass där, en film där, en tidning här, osv. Många bäckar små.

    Dessutom så kostar fritidsaktiviteter och sådant också.
  • Anonym (?)
    Anonym (?) skrev 2015-01-26 13:18:41 följande:

    Ja, jag betalar fast barnet bor ju hos mig, så det är klart att det blir lite fler utgifter då. En pixibok här, en glass där, en film där, en tidning här, osv. Många bäckar små.

    Dessutom så kostar fritidsaktiviteter och sådant också.


    Ja, jag betalar MER, skulle det stå.
  • Anonym (?)
    Anonym (pannkakan) skrev 2015-01-26 13:21:01 följande:

    Har du pratat med pappan. För han tycker kanske också att barnet förtjänar lite böcker och glass. Och fritidsaktiviteter. För då kan ni ju betala för dem tillsammans.


    Fast vadå?

    Vill han köpa så gör han väl det på sin helg. Jag väntar mig inte att han då smsar "nu köper jag en Pixbok för 12:-, slickar du över 6:- till mitt konto?" ;P
  • Anonym (?)
    Anonym (pannkakan) skrev 2015-01-26 13:30:08 följande:

    Det handlar inte om vem som har barnet. Barnet kostar pengar oavsett vem som har det. Och de kostnaderna ska delas rättvist mellan er oavsett vem som har barnet och rent konkret pyntar ut pengarna.


    Anonym (pannkakan) skrev 2015-01-26 13:31:49 följande:

    Tänker du det samma om mat? Kläder?

    Och fritidsaktiviteter? Är det bara du som ska betala för det? Jag som trodde att det var barnet som utövade fritidsaktiviteten och inte du?


    Fast vill jag köpa en tidning för 70 spänn till barnet, så kan jag ju kräva att pappan ska punga ut med hälften. Det är ju mitt val att handla. Det skulle vara om jag frågade honom innan. Men jag kan ju inte bar handla nått och sedan säga "här, betala hälften!".

    Detsamma med fritidsaktiviteter. Barnet går på teater, dans och sång. Kostsamma aktiviteter som _jag_ valt och barnet valt att fortsätta med.
  • Anonym (?)
    Anonym (nyfiken) skrev 2015-01-26 13:47:35 följande:

    Gör du? Vad betalar du då?


    Jag har redan skrivit det.

    Jag har ett separat konto dit pappans 1273:-, barnbidraget, samt mina 1273:- kommer in. Det kontot får jag fylla på med mellan 500-1000:- varje månad.
  • Anonym (?)
    Brumma skrev 2015-01-26 13:48:27 följande:

    Det är ju upp till pappan ;)


    Haha, ja, men jag känner honom, tack ska du ha. ;)

    Vi skippar avdraget.
    Anonym (pannkakan) skrev 2015-01-26 13:50:42 följande:

    Har barnet ett behov av tidningen?


    Behov och behov. Han vill ha den, det finns pyssel och saga i den - och nån liten leksak. Värt det, anser jag.
  • Anonym (?)
    Brumma skrev 2015-01-26 14:29:15 följande:

    Eftersom det är du som väljer att lägga ner pengar på barnet så är ju det ditt val :)

    Är dock fortfarande fascinerad av att barn kostar mer än 43000 om året. ..


    Ja, jag har inte sagt något annat, eller hur?
  • Anonym (?)
    Brumma skrev 2015-01-26 14:49:30 följande:

    Du frågade om ni skulle betala exakt lika mkt. Och påpekade att du alltid betalar mer.

    Jag svarade då att det är ditt val att lägga mer pengar på ditt barn än vad ett barn normalt kostar.

    Om du inte undrade om pappan skulle betala mer, hur kommer det sig då att du frågade? Bara undrar ;)


    Nädu, nu får du allt läsa om. Du läser in sådant som inte finns.
  • Anonym (?)
    Brumma skrev 2015-01-26 14:59:24 följande:

    Ok. Vad undrade du egentligen här då? Om det inte var om ni skulle dela på ngt eller om det räckte med underhåll? Eller konstaterade du bara att du väljer att lägga mer?


    Jag vill veta hur man "ska" göra. Jag vill gå efter de exakta reglerna, varför jag tycker att pappan endast ska betala 1273:-. Samtidigt undrade jag om han kan dra av för sina helger, samt om det är meningen att jag ska stå för ALLT när jag får underhåll och barnbidrag. Jag har inga problem med att stå för allt, eller dela, men jag vill veta vad reglerna säger.

    Jag fick fina svar i början.
Svar på tråden Hur mycket kan pappan dra av på underhållet? Även fråga om barnbidrag.