Inlägg från: Anonym (patient) |Visa alla inlägg
  • Anonym (patient)

    jag är faktiskt också en människa

    Kommer från ett läkarbesök på psyk och är helt förkrossad. Är det fler än jag som upplevt att man inte ses som en människa av läkaren?

  • Svar på tråden jag är faktiskt också en människa
  • Anonym (patient)
    Nyfikna72 skrev 2015-01-26 12:55:24 följande:

    En inte helt ovanlig reaktion antar jag? De flesta som hamnar där på ett eller annat sätt vill såklart att läkaren ska förstå och hjälpa precis som du vill men riktigt så fungerar det sällan. Läkaren är frisk och tänker rationellt, det gör sällan patienten.


    Vad menar du?
  • Anonym (patient)
    Nyfikna72 skrev 2015-01-26 17:55:22 följande:

    En människa som är förkrossad tänker väl sällan särskilt rationellt och reaktionen på en annan människas uttalande kan ju bli väldigt olika. Läkaren kanske bara följde gällande regler och ramar för hur det ska gå till medans du hade förväntat dig nåt helt annat......


    Ja, jag förväntade mig behandling för mina problem..
  • Anonym (patient)
    Nyfikna72 skrev 2015-01-27 10:07:30 följande:

    Du skriver ju anonymt dessutom så det enklaste vore väl att du berättade mer vad som hänt och hur du ser på det?


    Träffade min nya läkare nyligen. Försökte förklara för honom att mitt största problem är min ADHD. Att det är den som skapar störst problem i min vardag (tappar bort saker, oorganiserad, får ingenting gjort, kommer alltid för sent, hjärmos, svårt att varva ner på kvällen, svårt att vakna på morgonen) och att det är för den jag i första hand vill ha bra behandling för.

    Läkaren säger att han är osäker på om jag ens har ADHD (haft min diagnos åratal), ifrågasätter om besvären beror på min ADHD men svarar inte på vad de i så fall skulle orsakas av och vill inte ge mig den terapin jag så gärna vill ha (färdighetsträing). Däremot vill han ändå byta ut min medicinering och sätta mig på elvance, trots att han starkt verkar tvivla på min ADHD-diagnos.

    Jag upplevde honom som otrevlig. Dessutom förstår jag inte vad som är fel på mig och hur han tänker kring min behandling.
  • Anonym (patient)
    Nyfikna72 skrev 2015-01-26 12:55:24 följande:

    En inte helt ovanlig reaktion antar jag? De flesta som hamnar där på ett eller annat sätt vill såklart att läkaren ska förstå och hjälpa precis som du vill men riktigt så fungerar det sällan. Läkaren är frisk och tänker rationellt, det gör sällan patienten.


    Och hur fan vet man att läkaren är frisk? Det finns väl inga garantier för det.
  • Anonym (patient)

    Så jävla ledsen. Tappat min plånbok igen!! Orkar inte med mig själv? Vill bara gråta för jag är så ledsen.

    Varför säger de till mig att jag inte har ADHD?? Vad beror det på då att jag alltid tappar bort saker? Glömmer? Missar?

  • Anonym (patient)
    Anonym (patient) skrev 2015-01-28 18:09:46 följande:

    Så jävla ledsen. Tappat min plånbok igen!! Orkar inte med mig själv? Vill bara gråta för jag är så ledsen.

    Varför säger de till mig att jag inte har ADHD?? Vad beror det på då att jag alltid tappar bort saker? Glömmer? Missar?


    *tappat bort
  • Anonym (patient)
    Anonym (skrynkel) skrev 2015-01-28 18:57:46 följande:

    Det är inte patienten som skall tala om för läkaren vad hon har för diagnos.

    Det är läkaren som skall tala om för patienten vad hon har för diagnos.Om du haft din diagnos åratal så står den inskriven i journalen som läkaren skall läsa. Det som en gång blivit inristat där brukar vara ristat i sten en gång för alla och stämpeln är tvättäkta. Detta, samt att de sällan tar sig råd med kostsamma terapier och skriver ut droger istället, kan vara skäl nog att ej anlita hjärnskrynklare.Inte helt ovanligt.


    Under min första tid som psykpatient fick jag förklarat för mig att mina problem beror på min ADHD. Men då kunde jag varken förstå det eller ta till mig det. Nu när jag insett vilka alla de problemen är och verkligen Förstår Att Jag Har ADHD så får jag bara höra att jag inte alls har ADHD. Känner mig 'mind fucked'.
  • Anonym (patient)
    Anonym (P) skrev 2015-01-28 19:39:49 följande:

    Usch sådana läkare är hemska. Man är i en sådan sårbar situation och så är de så oprofessionella :( ta inte åt dig av honom eller av elaka personer här i tråden. Det du måste göra är att byta läkare! Du måste ha en läkare du trivs med och litar på. Det finns tyvärr många läkare nu inom psykvården som beter sig totalt oprofessionellt. Hoppas du hittar en ny och bra läkare.

    Håll ut och ge inte upp. Kram!


    Tack så mycket, verkligen.
  • Anonym (patient)

    Psykvården är min facit på vem jag är gällande mina psykiska besvär. Eller?? Vad händer om det är fel i facit? Vem tar hand om mig då? Ingen?

  • Anonym (patient)
    Anonym (P) skrev 2015-01-28 19:55:43 följande:

    Jag vet hur tungt det är att inte bli tagen på allvar och i vissa fall förnedrad av läkare. Det är så satans tungt! Men till slut hittar man en som verkligen förstår och vill hjälpa. Det kommer du också hitta. Det är jag helt övertygad om.


    Hela ens känsla av värde som människa rubbas. Jag vill inte vara beroende av okända människors validering. Det känns som om psykvården vill göra en beroende av dem. För att sedan sparka en i arslet för att man blir det.
  • Anonym (patient)
    Anonym (P) skrev 2015-01-28 19:55:43 följande:

    Jag vet hur tungt det är att inte bli tagen på allvar och i vissa fall förnedrad av läkare. Det är så satans tungt! Men till slut hittar man en som verkligen förstår och vill hjälpa. Det kommer du också hitta. Det är jag helt övertygad om.


    Stort tack för dina stöttande ord. De betyder mycket.
  • Anonym (patient)
    Anonym (P) skrev 2015-01-28 20:19:19 följande:

    ????


    Ja, tack för att du tar dig tid och läsa och är förstående och uppmuntrande.
  • Anonym (patient)
    Anonym (P) skrev 2015-01-28 20:19:51 följande:

    Haha oj skulle skicka en blomma och så blev det en massa frågetecken...


    :)
Svar på tråden jag är faktiskt också en människa