• scanmia

Få en 7-åring att gå upp i vikt..

Jag har som projekt att göda min lille sexåring och vi införde en milkshake extra om dagen mellan kvällsmål och läggdags. Vi har tre grundrecept som går att variera i det oändliga (alla frukter går bra. Börja säkert och se till att de är söta och glassiga och justera efter hand så att du får i de nyttiga ingredienser som du vill ha i. Jag väljer att inte luras - finns det spenat i smoothin så berättar jag det, men å andra sidan så är det efterrätter vi talar om så det är gott! Med min kille behöver grönsaker all reklam de kan få. Näringsdryck går bra att använda istället för mjölk, särskilt i de två första som har väldigt intensiva smaker som kan dominera mindre önskvärda saker.

Recept:

1. Choklad-banan: ett par bananer, ett par stora matskedar kakao, baby-spenat (ta ett blad till att börja med och arbeta dig upp till en grabbnäve), mjölk till rätt konsisten. Valbart: glass, nutella. Mixa.

2. Bär-banan: ett par bananer, några dl bär (vi har mängder i frysen - jag brukar mikra dem tills de är halvtinade), mjölk eller juice. Valbart: glass, blutsaft (för extra järn), mosad pumpa.

3. Mango: som bär-banan smoothin fast med fryst mango. 

Svar på tråden Få en 7-åring att gå upp i vikt..