• Anonym (Ts)

Vad köper ni för kläder till era barn?

Var handlar ni helst till era barn?

Är det viktigt med märke?

Och hur gamla är barnen?

Och hur gammal är du själv?

Funderar lite på detta, då det var väldigt viktigt med märkeskläder när jag själv var i tonåren.

Har ett barn som själv är där nu nämligen.

• Svar på tråden Vad köper ni för kläder till era barn?
  • Kasperina

Mina barn är 6 och 2 år, och det beror väldigt mycket på vad vi handlar.

Ytterkläder och skor köper vi Reima, Pop, Timberland, Viking eftersom barnen går på Ur och Skur och är ute mycket så kläderna MÅSTE hålla torrt. Har fått låna typ HM och Kappahloveraller av kompisar med större barn och de håller bara max en timme medan Reima håller hela dagen. Pop landar någonstans i mitten.
    Jeans köpte vi förut dyrare märken för att de håller lite bättre, men sonen sliter dem så brutalt mycket nu så jag har börjat köpa billigt i stället.
    Andra innekläder köper vi det som vi tycker om. Det som är köpt på Pop kan lillsyrran ärva, det som är köpte på HM oftast inte Lindex har väldigt söta klänningar och toppar så jag har handlat en del där, men även en Livlyklänning på rea som är galet lekvänlig och håller formen trots vilda lekar.

• Anonym (Mamsen)

Har en femåring, jag är 27.

Jag skiter högaktningsfullt i vilken märke ett plagg är, så länge kvalitén är bra.

När det gäller skor och ytterkläder brukar jag vara beredd att lägga en bra peng, så jag vet att jag får bra vattentåliga saker.

Jag har en bra inkomst, och skulle absolut kunna klä mitt barn i dyra märken, men då köper jag hellre billigare kläder (eftersom hon dessutom växer ur det på nolltid) och sparar lite pengar varje månad så det finns pengar till bil och körkort tex när det är dags.

Hon lär inte tacka mig för en Gucci tröja hon hade som 3 åring, men ett körkort och en bil när hon är 18 tror jag kommer vara mkt uppskattat.

• Anonym (Ts)

Ok. Tack för svar.

Min stora får jag ju inte klä. Bara betala kläderna hon vill ha..

Men lille, som är 8 år, han bryr sig ju inte.

• violis

Väldigt olika,inga direkta märkeskläder utan " vanliga" Kappahl ,Lindex,Maxi , det mesta har yngre syskon kunnat ärva .Ytterkläder har vi haft varierande under årens lopp,nu har mina aldrig gått på " ur och skur" utan på vanlig " traditionell" förskola så ytterkläder från tex Kappahl har funkat bra ( även om de varit lite blöta efter förmiddagen så har de hunnit torka i torkskåpet innan de skulle ut på em)

Sedan är jag en stor " fan" av klädbytardagar så där har barnen fått fynda mycket kläder själva ,när kläderna kostar 10-15kr plagget så gör det ju inget att det slits eller kanske inte går att ärva.

När och om mina kommer in i " märkesklädes hysterin" kommer de få ansvar för sitt studiebidrag och själva få köpa sina kläder ( gjorde så med bonusarna när de var tonåringar- )vi som föräldrar köper ytterkläder,skor,gympakläder - i den prisklass VI anser vara vettig - vill man ha dyrare får man själv spara i hop till det

• Anonym (Elin)

Jag är 37, mitt barn är 4.
    Jag köper kvalitetskläder oavsett märke. Jag är högavlönad men tycker inte att jag vill betala för att mitt barn ska se "snygg ut" för de andra föräldrarna på dagis.

Jag köper också på myrorna, Tradera och får kläder av vänner med äldre barn. Så länge barnet är helt, rent och torrt så är vi båda nöjda.

• Anonym (Charlette)

Min lilla sessa är 14 och jag är 45. Hon får mycket i present av sin mormor som är märkesfreak. När hon ville ge sessan en Mulberryväska satt jag ner foten för någon måtta får det vara. När vi shoppar blir det ganska dyra saker eftersom vi sparar pengar på att jag syr en del till henne. Kvalitet är viktigare än märke. Hon bryr sig inte så mycket.

• Majsan70
    Var handlar ni helst till era barn? 
    - Vi handlar lite överallt när vi hittar nåt snyggt. När det gäller ridsporten så handlar vi mest på Hööks, My one eller Svensk ridsport. 

Är det viktigt med märke?
    - Nej det är inte viktigt, men vissa av ridkläderna är bättre i vissa märken.

Och hur gamla är barnen?
    - Dottern är 11 år.

Och hur gammal är du själv?
    - Jag är 44 år vad det nu spelar för roll?

Funderar lite på detta, då det var väldigt viktigt med märkeskläder när jag själv var i tonåren.
    - Jag har aldrig brytt mig om märke eller inte, men sonen som är 23 år är mycket noga med märkeskläder. Dottern som är 20 har aldrig brytt sig om märkeskläder. 

• Anonym (Li)

5 åringen har en bestämd åsikt om vad som är snyggt och inte. Hon gillar färgglada och bekväma kläder och det mesta från h&m går hem. Men hon älskar me&i kläder också så ibland hänger hon med på en sån träff och får välja ett plagg.

1åringen har ingen egen åsikt än så där får jag bestämma helt själv. Jag köper mkt pop, både begagnat och nytt. Handlar också från lindex, kappahl och h&m till henne.

Själv är jag 28 år. Jag tycker inte att det är viktigt med märkeskläder, huvudsaken är att mina barn är hela och rena och har kläder i rätt storlek på sig.

• violis

Slänger in ett extra svar ur yrkesperspektiv.... Det viktigaste med klädena till yngre barn är att de är bekväma och praktiska ,att det inte är hela världen om det skulle bli några fläckar på dem ( ve o fasa,de kläderna skulle ju säljas på Tradera/ blocket " onamnade förståss" )

Utan att barnen får vara barn och leka och utforska av hjärtans lust

När det kommer till äldre barn så beror det sååå mycket på gruppen,har aldrig sett det så tydligt som när jag jobbade på en skola med två " spår" på spåret jag jobbade hade " alla" barn kläder från Kappahl ,Lindex,HM etc de yngre barnen hade overall på vintern ( upp till 3-4 : an) barnen i det andra spåret hade " bara" märkeskläder o det var bara barnen i fskklass och några i 1:an som hade overall på vintern övriga hade termobyxor o jacka .... Detta var alltså på samma skola,samma " socialgrupp" av barn men två spår och helt olika grupp påverkan (F-klass till åk 9 skola)

• Anonym (Original Gangster OG)

Joo det var för mig också i tonåren så kompisarna såg att jag jar puma eller adidas men jag fick alldring nästan märkeskläder men nu när jag är vuxen så får jag jag blir inte mera är 179cm lång som jag är nu så då kan man köpa skor adidas och puma och använda dem så länge de håller har ett jävla stort hål (ursäkta språket) i ett av mina skor en tredjedel av skons vänster slida är öppet så där vid sidan är ett hål som är lika stor som en tja... ishockey puck skulle rymmas in där och det kan komma rikligt med vatten in om man går i en pöl och det är märkes skor nämligen ADIDAS har "inte märkes skor" som hållit bättre som kostat 200 kronor 20? i finland där jag bor adidassen kosyade 69,90 ? 699 kronor låter dyrt i kronor :D

• Anonym (mami)

Har en 6-åring. Han bryr sig inte ett dugg vad han har på sig. Bryr mig inte om märke. Försöker köpa praktiska, funktionella och prisvärda kläder.

• Michael 310

Kläder som fungerar att leka ute hela dagen i för en 4 åring.

Overaller har vi använt isbjörn , underställ Houdini samt deras tjocka tröja den är suverän.

• Gulsoffa

Viktigt och viktigt med märken nja... För mig är det viktigt att kläderna är gots och ekologiska. Handlar mest Mini Rodini, Bobo Choses, Nadadelazos ect.

Jag är intresserad av mode rent generellt och det syns nog på ungen

Han är dock aldrig ?finklädd? utan har alltid funktionella kläder.

Han är 4 år och jag 36.

Svar på tråden Vad köper ni för kläder till era barn?