Inlägg från: Anonym (A) |Visa alla inlägg
  • Anonym (A)

Hjälp, min 9 åriga dotter vill inte äta kött!!!

Vegetarisk mat är inte dyrare. Böner, linser, kål etc är riktigt billig mat. Min bror bestämde sig för att bli vegetarian när han var nio och blev samtidigt av med sin hemska migrän.

Härligt att du har en sådan klok dotter, var stolt över henne. På detta sätt blir hon även mer hälsosam. :)

• Anonym (A)

Källa på det? Detta påstående stämmer inte. Eventuellt kan hon ta omega3 tillskott, går att få i sig genom maten också om man är medveten.

Anonym (Hjälp) skrev 2015-01-26 18:53:56 följande:

Dessutom tror jag inte det är nyttigt för ett barn under 15 att bli vegetarian när personen växer.

• Anonym (A)
    Anonym (Hjälp) skrev 2015-01-26 18:59:19 följande:

Ja det finns källa till det, har läst att personer som växer inte ska bli vegetarianer. Och nej, jag vill inte hålla på och stoppa i henne piller och chansa hur mycket av det ena eller andra hon behöver.

Du glömde lägga till källan.

Jag är väldigt bra påläst om vegetarisk kost och har aldrig sett några studier som visar att det skulle vara skadligt vare sig för vuxna eller barn, utan snarare tvärtom.

Linsgryta med råris är supermat. Även om det låter sådär, så gillar de flesta det när de väl provar. Billigt är det också!

Om hon äter ägg, mjölk, ost eller andra mejeriprodukter dagligen är det svårt att kosten blir fel.

Majoriteten av svenskar äter dåligt, för mkt fett, socker och salt samt för lite grönt. Veretarianer äter oftast en väldigt bra kost, man får inte i sig samma mängd fel fett eller salt som finns i mkt köttprodukter och man äter mer frukt och grönt.
  • Anonym (A)

För att vara lakto-ovo vegetarian krävs faktiskt inte särskilt mkt kunskap. I den kosten har du allt du behöver. När du är vegan krävs det desto mer.

Protein: Bönor, linser, soja, quorn, ost, mjölkprodukter, ägg

Om du vill göra det väldigt enkelt så öppna en burk bönor tilll henne istället för köttbiten ni andra äter. Eller om ni har sallad till maten så kan hon ha det som huvudmåltid + yoghurt(t ex grekisk) / ägg / ost (feta) eller bönor.

Anonym (Hjälp) skrev 2015-01-26 19:32:44 följande:

Att ge barn vegmat kräver mycket kunskap och koll m.m. Tror du vi har tid eller ork och riskera hennes hälsa?

• Anonym (A)

15-18 år innan man lagar mat själv? Jag lagade middag till mig själv när jag gick i lågstadiet. Hon kan börja redan nu att laga enkla rätter.

• Anonym (A)

Är det din osäkerhet eller ett maktbehov som gör att du begränsar och kränker din dotter?

Anonym (Hjälp) skrev 2015-01-26 22:41:48 följande:

Det är JAG som ska uppfostra henne. Hon är 9 år och inte 16. 

1) barn ska äta kött då det är nyttigt när man växer.

2) Vi kan inte hålla på och göra flera rätter bara för att hon är vegetarian och vi kommer inte kunna ha koll att hon får i sig rätt saker.

3) Jag är vuxen och den som bestämmer så egentligen spelar det ingen roll vad hon tycker och säger. Men visst underlättar det en del om hon ändrar åsikt.

Och alla moraltanter borde tänka en extra gång innan ni skriver. Vissa beslut måste man som vuxen sätta ner foten på. 

• Anonym (A)

Han har inga grunder för sitt påstående, han har inte kommit med en enda referens. Han kan omöjligt vara ororlig, vad är han orolig för? Detta verkar snarare vara en maktkamp med sin dotter.

anonyma Björn skrev 2015-01-27 10:37:15 följande:

Först vill jag säga till alla som kommenterar med påhopp. Han skriver för att han är orolig för sin dotter. Bra avsikter. Bara för att ni inte håller med honom i hans åsikter behöver ni inte idiotförklara honom för det. Inte okej. Lugna ner er.

Nu till svar på frågan. Kompromis? möt halvvägs? Varannan dag äter hela familjen kött och varannan/var tredje helt vegetariskt. Då kan du säga till henne att färre djur behöver dö totalt och eftersom hon tycker synd om djuren går hon troligen med på det. Vinst för alla, hon får olika typer av protein, mer grönsaker och vitaminer till hela familjen och kanske viktigaste ni slipper ett stort familjebråk.

allt behöver inte bara svart eller vitt. Men om du går på offensiven går hon på defensiven och det kan sluta hur illa som helst. Säg att du är orolig för henne och är villig att ge upp en del av din köttkost för henne om hon äter en del kött. Gå in med en vänlig ton och fokus på hennes välmående och var beredd att kompromissa. Så borde det lösa sig.

lycka till!

//

Björn

• Anonym (A)

Ja, han lär få stöd från finniga tonåringar. Övrig klientel på Flashback utgår från fakta.

Anonym (kurre) skrev 2015-01-27 11:19:14 följande:

Men kanske han kan få bättre råd på flashback? Det är ju forumet för sanning och god fostran.

Svar på tråden Hjälp, min 9 åriga dotter vill inte äta kött!!!