Hjälp, min 9 åriga dotter vill inte äta kött!!!
Konsensus bland forskare - hur svårt det än må vara att utröna - tycks vara att en vegetarisk kost fungerar även för barn. Flera stora institut godkänner t.o.m. helvegetarisk (utan mjölkprodukter och ägg) för människor i alla åldrar och skeden av livet. (Kolla sektionen "health arguments" här: en.wikipedia.org/wiki/Veganism )
Om jag vore förälder till ett barn som ville bli vegetarian skulle jag välja mellan att förhålla mig neutral till idén, alternativt glädjas åt att min unge tänker själv och funderar över såpass stora, moraliska frågor. Jag hade definitivt inte satt ner foten bara sådär, utan att ha ordentligt med kött (no pun intended) på benen om att vegetarisk kost faktiskt är farligt för barnet. Och av vad jag kan se lär du inte hitta tillräckligt starka stöd i modern forskning som stämmer överens med de åsikter du redan har (att vegetarisk kost skulle vara hälsovådligt för 9-åringar).
Själv äter jag väldigt mycket vegetariskt, mest för att jag studerar och har lite snålt om pengar. Det är svårt att hitta billigare proteinkällor än torkade baljväxter (och det är ju proteinerna som brukar kosta mest för omnivorer).
Istället för att sparka bakut av rädsla för det okända, tycker jag att du borde prata med din dotter och din fru samt ägna ordentligt med tid åt att ta reda på information om vegetarisk kost. Jag tycker att det verkar lite som att du har väldigt starka förutfattade meningar som kanske baseras på en något ålderdomlig syn på kosthållning?