Inlägg från: ITpappan |Visa alla inlägg
  • ITpappan

Hjälp, min 9 åriga dotter vill inte äta kött!!!

På vilket sätt skulle att vara vegetarian vara skadligt? Vad är det för vanföreställningar / fördomar?

Jag har varit vegetarian sen jag var 1 år gammal. Tvärtom, det är nyttigt att vara vegetarian.

Däremot är det viktigt att inte bara sluta med kött, men det finns ju så många andra (i många fall bättre) proteinkällor.

• ITpappan
    Anonym (Hjälp) skrev 2015-01-26 19:57:33 följande:
    Så det är sånna som du som sprider dessa idéer till barn, inte bra;) 15-18 år och de lagar maten själv så kan hon bli veg.

Själv har jag aldrig gillat vegetarianer och att min dotter skulle luras in i detta är nästan tragiskt, aja sånt är livet. Än har jag några år som jag kan påverka henne i rätt riktning i livet. Nu har en kompis lovat att hjälpa mig så vi får se hur det går, önska mig lycka till!
    Själv har jag aldrig gillar fördomsfulla tjurskallar utan hjärna.
  • ITpappan
    Anonym (Hjälp) skrev 2015-01-26 22:41:48 följande:
    Det är JAG som ska uppfostra henne. Hon är 9 år och inte 16. 

1) barn ska äta kött då det är nyttigt när man växer.
    2) Vi kan inte hålla på och göra flera rätter bara för att hon är vegetarian och vi kommer inte kunna ha koll att hon får i sig rätt saker.
    3) Jag är vuxen och den som bestämmer så egentligen spelar det ingen roll vad hon tycker och säger. Men visst underlättar det en del om hon ändrar åsikt.

Och alla moraltanter borde tänka en extra gång innan ni skriver. Vissa beslut måste man som vuxen sätta ner foten på. 
    1) Läs igen

2) Kan respektera det. Så börja laga Helvegetariskt 3-6 ggr/ vecka till hela familjen då?
  • ITpappan
    Anonym (Hjälp) skrev 2015-01-26 22:52:29 följande:
    Nu ville jag inte ha dessa påhopp på mig utan hjälp att på ett smärtfritt sätt få henne att äta kött. Istället är 90 procent av kommentarerna påhopp. Jag får säkert bättre svar om jag hade frågat på flashback...
    Har du funderat på att det du håller på med kanske är ett påhopp på henne?

Läs vad du själv skriver. Det är ju ett påhopp på de som inte delar din väldigt snäva världsbild av vad som man bör/ska äta.

Att du i detta fallet har helt fel enligt forskning gör väl inte det hela bättre.
  • ITpappan
    Zippen33 skrev 2015-01-26 23:11:03 följande:

Min son är lite drygt 2 år. Har ätit vegetariskt sedan han började äta. Han är större och kraftigare än kompisarna i samma ålder på dagis. Han äter med mycket god aptit, är aldrig sjuk och var den enda ungen som klarade sig undan magsjukan på dagis. Jag själv är vegetarian sedan 19 år.Har kollat med dietister om mat till barn och de tycker det är helt ok. Dessutom blir det billigare och godare samt nyttigare för alla inblandade. Vad är problemet? Var glad över att du har en så fin dotter som förmodligen förstått vad kött egentligen är och valt att inte äta det. Klok och empatisk tös !

Min son är snart 5 år. Har aldrig ätit en köttbit.
Svar på tråden Hjälp, min 9 åriga dotter vill inte äta kött!!!