Inlägg från: EnAnonumius |Visa alla inlägg
  • EnAnonumius

Hjälp, min 9 åriga dotter vill inte äta kött!!!

neverpreggo skrev 2015-01-26 20:03:16 följande:
    Det är inte som att barnen får i sig bra mat bara för att de äter kött. Riktigt dåligt argument och hur varierad mat är det egentligen om kött är enda proteinkällan? När barnet är petigt känns det som kosten kanske inte är så varierad ens innan.

Du har ett barn som redan är petig i maten. Jätteviktigt att ni inte krånglar mer än nödvändigt och låter barnet äta vegetariskt om hon vill. Ni riskerar större problem om hon måste tvinga i sig mat hon inte vill. Hon kommer fortsätta vara vegetarian eller börja äta kött efter ett tag, ni får väl erbjuda lokalt bra uppfött kött att välja till om ni nu bryr er så mycket. Köp några bra vitaminer.
    Va ursäkta?
    Jag själv är en omnivor, så som människan är skapt i naturen. Det är befängt att säga att människan är carnivore eller herbivor.  Äter allt mellan olika rätter med kött som bas, men även en del vegetariskt...  Men ej vegan mat, om nu jag inte blir bjuden på vegankäk, då äter jag det.

Det är stor skillnad på veganmat och vegetarisk mat.

Dina kunskaper om vegetarisk mat lämnar en hel del övrigt att önska.
    En Lakt-ovo vegetarian, äter inte kött, men kan äta ändå från djurriket  i form av mejeriprodukter, ägg etc etc.
    Det finns även omnivorer som endast äter kött som de skjuter själva. Så deras huvudsakliga kost är Lakto-ovo vegetariskt men i bland inslag av vilt kött det har skjutit själva.
    En familj som lever på Lakto-ovo vegetariskt äventyrar knappast sitt barns hälsa då barnet får i sig från djurriket med även om det inte blir i from av musklerna från djuret. Dock är det knappast viktigt att proteiner måste komma från köttet. Köttprotein finns i de flesta animaliska produkter  även om de nu inte är en saftig blodig biff på tallriken.
    Dessa barn får även i sig B12 (ägg har en jävla massa B12, är väl i särklass en av de mest rika källorna för B12), och kalcium och andra viktiga näringsämnen som behövs för en normal tillväxt.  Omega3 och Omega6 kan man få i sig om man använder rapsolja, så man behöver inte ens röra en fisk för att få i sig det.  Resten av vitaminer och mineraler och andra närings ämnen kan också tillgodoses på en bra balanserad Lakto-ovo kost.

Jag kan ju säga så här. Du har hävdat att det finns "forskning" som stödjer att det inte är nyttigt att ge barn under 15 år vegetarsk käk. Men du vägra hårdnackat att lägga fram en källa på det när folk ber om det. Undra varför du konsekvent vägra att stödja ditt påstånde med underbyggd fakta?  Det är du som påstår detta då ligger bevisbördan på dig med.

Nej du. Om du vill att ditt barn skall börja äta kött igen så får du verkligen se över hur du underbygger dina argument.
    Det är bara befängt av en förälder att bygga sina argument på att "vegetarisk mat är dyrare", då det är en direkt lögn. Eller är det detta du vill lära ditt barn under uppväxten att det är okey att underbygga sina argument med direkta lögner?

Och att "dra in veckopengen" är ju bara sjukt barnsligt tilltag.
    Vad fan du är en förälder agera vuxet och moget i stället för ett tjurigt barn.
    För när man läser dina inlägg så vill du ju verkligen leva kvar med dina direkta fördomar (fördomar bygger på okunskap) för att du är för lat och bekväm för att lära dig fakta.

Det är väl just detta som är så negativt för dig, att bli tvingad att lära dig något nytt utan för dina mycket snäva referensramar på rätt och fel matvanor. 

Jag hoppas att din fru/sambo är mycket vuxnare och mognare och tar reda på lite verklig fakta i stället och fortsätter som hon gör nu.. Och bemöter dina fördomar med verklig fakta.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (Hjälp) skrev 2015-01-26 22:52:29 följande:
    Nu ville jag inte ha dessa påhopp på mig utan hjälp att på ett smärtfritt sätt få henne att äta kött. Istället är 90 procent av kommentarerna påhopp. Jag får säkert bättre svar om jag hade frågat på flashback...
    Det är inga garantier på att du hade fått bättre svar på Flashback. Jag själv vet detta då jag är Flashbackare själv. Och där är det mycket blandat kriterier där.. Och DU sitter ooch hänvisar till Flashback, då borde du ju veta hur viktigt det är med att underbygga påståenden med källor.  Flashback klienteriet är lite mer kåta på detta med källhänvisningar än Familjelivs klienteriet. 

Och DU det finns en hel del vegetarianer och veganer där också som inte räds för att att dra en fight med en fördomsfull och barnsligt agerande personlighet som dig. Som sagt Flashback är Flashback. Där kan du kallt räkna med att du även skulle kunna få en och annan käftsmäll/högerkrok (verbala sådan så klart) också på helt andra nivåer än vad FL någonsin skulle tillåta...Demon

Men men, alla som inte tycker som dig och inte håller med dig, är väl per se en moraltant. 
    Det är ju så viktigt att du skall ha rätt till varje pris och får utöva makt. *whistle*

• EnAnonumius
    EnAnonumius skrev 2015-01-26 23:56:17 följande:
    Va ursäkta?
    Jag själv är en omnivor, så som människan är skapt i naturen. Det är befängt att säga att människan är carnivore eller herbivor.  Äter allt mellan olika rätter med kött som bas, men även en del vegetariskt...  Men ej vegan mat, om nu jag inte blir bjuden på vegankäk, då äter jag det.

Det är stor skillnad på veganmat och vegetarisk mat.

Dina kunskaper om vegetarisk mat lämnar en hel del övrigt att önska.
    En Lakt-ovo vegetarian, äter inte kött, men kan äta ändå från djurriket  i form av mejeriprodukter, ägg etc etc.
    Det finns även omnivorer som endast äter kött som de skjuter själva. Så deras huvudsakliga kost är Lakto-ovo vegetariskt men i bland inslag av vilt kött det har skjutit själva.
    En familj som lever på Lakto-ovo vegetariskt äventyrar knappast sitt barns hälsa då barnet får i sig från djurriket med även om det inte blir i from av musklerna från djuret. Dock är det knappast viktigt att proteiner måste komma från köttet. Köttprotein finns i de flesta animaliska produkter  även om de nu inte är en saftig blodig biff på tallriken.
    Dessa barn får även i sig B12 (ägg har en jävla massa B12, är väl i särklass en av de mest rika källorna för B12), och kalcium och andra viktiga näringsämnen som behövs för en normal tillväxt.  Omega3 och Omega6 kan man få i sig om man använder rapsolja, så man behöver inte ens röra en fisk för att få i sig det.  Resten av vitaminer och mineraler och andra närings ämnen kan också tillgodoses på en bra balanserad Lakto-ovo kost.

Jag kan ju säga så här. Du har hävdat att det finns "forskning" som stödjer att det inte är nyttigt att ge barn under 15 år vegetarsk käk. Men du vägra hårdnackat att lägga fram en källa på det när folk ber om det. Undra varför du konsekvent vägra att stödja ditt påstånde med underbyggd fakta?  Det är du som påstår detta då ligger bevisbördan på dig med.

Nej du. Om du vill att ditt barn skall börja äta kött igen så får du verkligen se över hur du underbygger dina argument.
    Det är bara befängt av en förälder att bygga sina argument på att "vegetarisk mat är dyrare", då det är en direkt lögn. Eller är det detta du vill lära ditt barn under uppväxten att det är okey att underbygga sina argument med direkta lögner?

Och att "dra in veckopengen" är ju bara sjukt barnsligt tilltag.
    Vad fan du är en förälder agera vuxet och moget i stället för ett tjurigt barn.
    För när man läser dina inlägg så vill du ju verkligen leva kvar med dina direkta fördomar (fördomar bygger på okunskap) för att du är för lat och bekväm för att lära dig fakta.

Det är väl just detta som är så negativt för dig, att bli tvingad att lära dig något nytt utan för dina mycket snäva referensramar på rätt och fel matvanor. 

Jag hoppas att din fru/sambo är mycket vuxnare och mognare och tar reda på lite verklig fakta i stället och fortsätter som hon gör nu.. Och bemöter dina fördomar med verklig fakta.

Jag ber om ursäkt till neverpreggo.,

Jag citerade FEL person...

Detta skulle vara Svar till "Anonym(Hjälp)".

• EnAnonumius
    neverpreggo skrev 2015-01-27 00:10:56 följande:
    Hej! Du citerade väldigt fel person nu. Bra inlägg annars men posta om ;)
     Hoppas att du såg min ursäkt till dig i #69.. Skäms

Skönt att du såg att det var riktad till TS dock.

• EnAnonumius
    Froststar skrev 2015-01-27 20:38:51 följande:
    TS, du får lära dig att laga riktigt näringsmässigt välbalanserad vegetarisk mat. Det är gott, du lär dig något nytt och dottern blir glad. Vad är problemet?

Hon får i sig det hon behöver ändå om du sätter dig in i den kosthållningen. Det låter som att du är avig enbart för att du tycker att det är fel att inte äta kött. Utan någon riktig anledning. Du är väldigt inskränkt, måste jag säga.
Svar på tråden Hjälp, min 9 åriga dotter vill inte äta kött!!!