Hjälp, min 9 åriga dotter vill inte äta kött!!!
Jag slutade med kött vid 10 års ålder och blev vegan (dvs slutade med mjölk och ägg) för drygt ett år sedan, nu vid 23 års ålder är jag 178cm lång, normalviktig, studerar fjärde året på civilingenjörsprogrammet vid KTH. Vid mitt livs enda hälsoundersökning i juni förra året så hade jag bra blodvärden och jag är väldigt sällan sjuk eller förkyld. På vilket sätt skulle jag ha tagit skada av en vegetarisk kost under min uppväxt?
Tvärtom, det finns hur många studier som påvisar att kött- och mjölkprodukter är skadliga för oss. Man förhöjer risken för flera olika cancertyper, hjärt- och kärlsjukdomar, MRSA mm genom att konsumera kött i den utsträckning vi gör idag. Det finns maxgränser på hur mycket kött och fisk vi kan äta varje dag men det samma finns ju inte för grönsaker? Om tom Livsmedelsverket har gått ut med så starka restriktioner gällande rött kött är det kanske dags för oss att tänka om? Vill tipsa om dokumentären "Forks over knives" innan man dömer ut vegetarisk kost.
Innan vi bara hoppar på den uttjatade myten "vi måste äta kött och mjölk för att bli starka och stora" kan vi kanske reflektera över om det verkligen stämmer idag? Om min veganske sambo på 190cm som tränar intensiv styrketräning flera gånger i veckan klarar av att tillgodose sitt protein/kaloribehov borde väl din 9 åriga dotter kunna göra det samma? Det enda tillskott han tar är B12, vilket man som vegetarian inte ens behöver ta.
Idag är det inte svårt att vara vegetarian. Gå förbi den vegetariska fryskdisken på Coop testa t.ex Anamas kötbullar, det smakar inte så himla annorlunda. Jag tycker att du ska vara glad att du har en tänkande dotter som har tagit någon form av ställning till samhället. Uppmuntra det istället för att håna/bestraffa henne?