• Trubbel

Hjälp, min 9 åriga dotter vill inte äta kött!!!

Själv har jag aldrig gillat vegetarianer
    Ja, det har ju knappast undgått någon. Här ligger problemet - att du inte kan acceptera andras val. Du visar noll respekt för din dotters önskan - och visar upp en allmänt inskränkt människosyn. Risken är att din relation till henne kommer att bli ordentligt försämrad bara över en sådan här skitsak - en princip som du har tagit fasta på utan några egentliga försök till kompromisser eller vetenskapliga belägg. Jag hoppas verkligen att din fru är klokare än du.
  • Trubbel
    Anonym (kurre) skrev 2015-01-27 13:58:53 följande:

Å andra sidan så har jag läst och hört många gånger att det är just det faktumet att människan började äta kött som gjorde att vi fick de ämnen som behövdes för att vår hjärna skulle växa. Men det spelar ju ingen roll idag kanske när vi är feta och stinna och har hjärnan full med mög? Kanske dags för en återgång till enkelt jordbruk.

Det är kolhydratbrist som är farligast - brist på kolhydrater kan hämma tillväxten hos unga. Strikt Atkins och LCHF ska inte tillämpas på barn, mao.
  • Trubbel

Hade jag varit i TS situation så hade jag betraktat dotterns idé som ett förslag och sagt "ok, vi testar en vecka att äta veg allihop". Därmed inte sagt att jag tycker TS nödvändigtvis måste göra så och därmed inte sagt att en hel familj ska anpassa sig efter en familjemedlems nycker

Problemet är nog attityden att vegetarisk kosthållning är en nyck. Vi äter på tok för mycket kött i västvärlden - en utveckling som är ohållbar, onyttig och dyr - och jag skulle gissa att hela familjen hade mycket att vinna på att följa dotterns exempel! Men att beskriva det som en "nyck" visar ju att både du och TS saknar ganska mycket kunskap kring kost och hälsa. Ibland är det vettigt att lyssna på de unga - och det här är definitvt ett sådant tillfälle!
  • Trubbel
    Anonym (skärp dig) skrev 2015-01-27 14:27:22 följande:

Det är alltså föräldrar som uttalar sig, jävla trams ni håller på med.

Ungar ska kort hålla käft och äta det som står framför dom, att man är av avsikten att ungarna ska styra familjens matsedel är helt bortom mig.

En utmärkt idé i ett patriarkiskt och auktoritärt samhälle. Men nu lever vi i en demokrati och om detta begrepp ska vara något värt måste vi vuxna föregå med gott exempel. Dessutom har forskning visat att den typen av korkade förbud är kontraproduktiva. 
  • Trubbel
    Tecum skrev 2015-01-27 19:19:23 följande:
    Precis så ska man göra. Avdramatisera det hela, låt henne äta annat än kött medan familjen i övrigt fortsätter som vanligt. Efter en tid brukar köttmotståndet gå över. Kött är både gott och nyttigt och bara doften av stekt eller grillat kan göra att aptiten kommer tillbaka. 
    Är det så svårt att acceptera att även barn kan ha preferenser och att många inte gillar kött? Min son är inte heller förtjust i någon form av kött och det ser jag som en stor fördel! Varför är det "nyttigt" att äta kött, och vem har sagt att det är gott?
Svar på tråden Hjälp, min 9 åriga dotter vill inte äta kött!!!