Inlägg från: Anonym (Kommunicera mera) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kommunicera mera)

Hjälp, min 9 åriga dotter vill inte äta kött!!!

Jag ska erkänna att jag inte orkat läsa igenom hela tråden, så ursäkta ifall jag upprepar något.

Jag förstår TS omtanke om sin dotter, inte bara hennes hälsa, men också att hon inte ska få uppfattningen att respekt är detsamma som att alltid få sin vilja igenom.

Hade jag varit i TS situation så hade jag betraktat dotterns idé som ett förslag och sagt "ok, vi testar en vecka att äta veg allihop". Därmed inte sagt att jag tycker TS nödvändigtvis måste göra så och därmed inte sagt att en hel familj ska anpassa sig efter en familjemedlems nycker.

Det jag tycker TS behöver göra dock är att tala ödmjukt med sin dotter. VARFÖR vill hon inte äta kött, vad vet hon om näringsbehov och så vidare. Passa på att lära henne sådant hon inte vet och var öppen för att ifrågasätta dina egna föreställningar om att man "måste" äta kött. För dina föreställningar om vad som är nyttigt är det förstås några andra som påverkat dig i. Det är inte alltid som den vuxne har "rätt".

• Anonym (Kommunicera mera)
    Trubbel skrev 2015-01-27 15:46:11 följande:

Problemet är nog attityden att vegetarisk kosthållning är en nyck. Vi äter på tok för mycket kött i västvärlden - en utveckling som är ohållbar, onyttig och dyr - och jag skulle gissa att hela familjen hade mycket att vinna på att följa dotterns exempel! Men att beskriva det som en "nyck" visar ju att både du och TS saknar ganska mycket kunskap kring kost och hälsa. Ibland är det vettigt att lyssna på de unga - och det här är definitvt ett sådant tillfälle!

Ordvalet "nyck" fick dig visst att missuppfatta mig. Huruvida jag saknar kunskap om kost och hälsa har du inte tillräcklig kunskap för att uttala dig om, så var försiktig med att dra sådana slutsatser. (har pluggat medicin några år)

Jag påstod inte att vegetarianism är en nyck per automatik. Tvärtom försöker jag själv minimera mitt intag av kött, för jag anser att jag gör både miljön och min egen hälsa gott då. Däremot kan barns idéer om vad de vill äta vara nycker, även om det kan handla om positiva saker. Därför uppmanade jag TS lite senare i det inlägg du DELVIS citerade att ödmjukt prata med sin dotter om orsaken till hennes önskan och vara beredd på att hans egna uppfattning om att alla behöver kött inte nödvändigtvis är sant. Det är uppenbarligen inte en självklarhet för honom att det finns vegetarianer som lever och mår bra (trots att många av oss vet det), men att inse att det man tror att man vet inte alltid är sant kan vara ett steg på vägen.

Jag tror personligen att ökad vegetarisk kosthållning är bättre för både hälsa och miljö, men jag tror också att barnuppfostran inkluderar att träna barnen i att motivera sina ställningstaganden. Det klarar en nioåring. Jag träffar barn i den åldern dagligen.
Svar på tråden Hjälp, min 9 åriga dotter vill inte äta kött!!!