Inlägg från: Anonym (läs på) |Visa alla inlägg
  • Anonym (läs på)

Hjälp, min 9 åriga dotter vill inte äta kött!!!

Om du hade varit lite kunnig och påläst i ämnet hade du vetat att för mycket kött är dåligt för hälsan. Istället för att tro att du är duktig förälder för att du tvingar din dotter till dina egna idéer om vad som är hälsosamt utan kunskap, ska kanske du skulle ta ett moget beslut och bli bra förälder till hennnes önskan och läsa dig till och hjälpa henne äta mycket av soya produkter, linser, böner och liknande och veta att hon kommer växa alldeles utmärkt, ha mindre risk för övervikt, cancer, hjärt- och kärlsjukdomar bl.a. Hjälp henne söka kunskap och äta bra vegetarisk mat.

• Anonym (läs på)

Ps, missförstå mig inte. Fisk och kyckling är bra för hälsan, vad jag menar är rött kött. Men det handlade om hennes önskan, så hjälp henne istället för att sätta käppar i hjulet för henne.

• Anonym (läs på)
    Tecum skrev 2015-01-27 19:19:23 följande:
    Precis så ska man göra. Avdramatisera det hela, låt henne äta annat än kött medan familjen i övrigt fortsätter som vanligt. Efter en tid brukar köttmotståndet gå över. Kött är både gott och nyttigt och bara doften av stekt eller grillat kan göra att aptiten kommer tillbaka. 
    Inte sant. Inte för alla. Så gjorde min mamma när jag var 13. Jag vägrade fortfarande äta kött, så istället fick jag brist på järn och massor av olika näringsgrupper, samt övervikt vid den tiden. Hade jag fått någon som hjälpt mig med vad av det vegetariska jag ska äta hade det säkert gått bättre :)
  • Anonym (läs på)
    Tecum skrev 2015-01-27 20:57:19 följande:
    Som jag skrev, kött är nyttigt! En blandad kost är bäst. Men visste du inte att du måste äta typ bönor och linser, du var ju trots allt 13? Vegetarianer brukar ha bra koll på näringsämnen. Hur lång tid tog det innan du tog dit förnuft till fånga och började äta riktig mat igen?

Visst var jag 13, men vem köpte maten?

Har alltid haft förnuft. Måttligt med kött är okej och är bra, men att vara vegeterian är lättare att hålla "rent" samt att man får i sig fler av närningsämnerna som man behöver, genom vegetarisk kost. Jag säger inte att kött är fel, men det är inte för alla. Och då dem som har det begäret och den lusten att vara hälsosam med vegetarisk kost, måste få stöd och hjälp i rätt lära så man inte drar på sig brist i närning och blir sjuk istället. Att tycka att vegeterianer är idioter, som vissa tycker, tycker jag vänder sig tillbaka till dem

Och till TS, så som du ställde frågan drog direkt till sig påhopp. Hade du bett om hjälp hur du ska hjälpa henne i hennes önskan hade du fått annorlunda respons. :)

• Anonym (läs på)
    Tecum skrev 2015-01-27 21:16:35 följande:
    Det är klart att dina föräldrar köpte maten men du kunde bett dem att köpa lite av det du behövde för att få en fullvärdig kost.

Vad menar du med att "hålla rent"?

Blev du vegetarian av hälsoskäl eller för att du tyckte synd om djuren?
    Vilken 13 åring är så mogen att tänka på näring, mineraler och vitaminer?

Jag menar att hålla det rent, med tanke på att för mycket kött kan lätt övergå från nyttigt till farligt. Att äta för mycket grönsaker gör dig ingen skada, plus att det är inte beroendeframkallande, så det är svårt att "överäta". Grönsaker, linser, bönor och de lika är lågt i kalorimängd. Så att hålla vikten (därmed hälsorisker i övervikt) är lättare med vegetarisk kost än med kött.

Vid 13 års ålder handlade det om att jag tyckte det var vidrigt att tugga på djur, men nu 10 år senare har det kommit till vana, plus att jag trivs bra såhär. Jag känner mig inte så "tung" i kroppen som när jag äter mycket av grönsaker, man känner sig lättare och inte den jobbiga känslan att snabbt bli för mätt som det kan bli med kött.
Svar på tråden Hjälp, min 9 åriga dotter vill inte äta kött!!!