• Tecum

Hjälp, min 9 åriga dotter vill inte äta kött!!!

MxMeNow skrev 2015-01-27 18:27:06 följande:

Min åttaåring gick i liknande tankar när jag upplyste henne om att det var helt ok att skippa köttet. Då skulle hon serveras linser, bönor, ärtor och kål bla (vilket hon inte tycker om), istället för kött. Vi har inte haft diskussionen igen.

Precis så ska man göra. Avdramatisera det hela, låt henne äta annat än kött medan familjen i övrigt fortsätter som vanligt. Efter en tid brukar köttmotståndet gå över. Kött är både gott och nyttigt och bara doften av stekt eller grillat kan göra att aptiten kommer tillbaka. 
  • Tecum
    MxMeNow skrev 2015-01-27 19:27:58 följande:
    Även det enkla hotet om bönor kan vara lösningen ????
    Ja, för att inte tala om kål...
  • Tecum
    Anonym (läs på) skrev 2015-01-27 20:44:44 följande:
    Inte sant. Inte för alla. Så gjorde min mamma när jag var 13. Jag vägrade fortfarande äta kött, så istället fick jag brist på järn och massor av olika näringsgrupper, samt övervikt vid den tiden. Hade jag fått någon som hjälpt mig med vad av det vegetariska jag ska äta hade det säkert gått bättre :)
    Som jag skrev, kött är nyttigt! En blandad kost är bäst. Men visste du inte att du måste äta typ bönor och linser, du var ju trots allt 13? Vegetarianer brukar ha bra koll på näringsämnen. Hur lång tid tog det innan du tog dit förnuft till fånga och började äta riktig mat igen?
  • Tecum
    Anonym (läs på) skrev 2015-01-27 21:09:39 följande:

Visst var jag 13, men vem köpte maten?

Har alltid haft förnuft. Måttligt med kött är okej och är bra, men att vara vegeterian är lättare att hålla "rent" samt att man får i sig fler av närningsämnerna som man behöver, genom vegetarisk kost. Jag säger inte att kött är fel, men det är inte för alla. Och då dem som har det begäret och den lusten att vara hälsosam med vegetarisk kost, måste få stöd och hjälp i rätt lära så man inte drar på sig brist i närning och blir sjuk istället. Att tycka att vegeterianer är idioter, som vissa tycker, tycker jag vänder sig tillbaka till dem

Och till TS, så som du ställde frågan drog direkt till sig påhopp. Hade du bett om hjälp hur du ska hjälpa henne i hennes önskan hade du fått annorlunda respons. :)

Det är klart att dina föräldrar köpte maten men du kunde bett dem att köpa lite av det du behövde för att få en fullvärdig kost.

Vad menar du med att "hålla rent"?

Blev du vegetarian av hälsoskäl eller för att du tyckte synd om djuren?
  • Tecum
    MEE83 skrev 2015-01-28 00:00:34 följande:
    Det finns inget som heter bäst, då bäst innebär att du får i dig rätt mängd näringsämnen och det kan du lösa via vegetarisk kost med.

Jag skulle aldrig tvinga min dotter att äta kött om hon inte vill när hon blir så pass gammal, jag skulle presentera alternativen, visa vad som kan erbjudas, förklara hur maten produceras och så skulle hon kunna välja, skulle kunna vara en bra start att få henne att bli intresserad av kostlära och nutrition, vilket många inte vet ett skvatt om.
    Jo det finns det. Blandad kost är bäst då man automatiskt får i sig de näringsämnen, mineraler och vitaminer man behöver. Det kan man givetvis få även med vegetarisk kost men då måste man fundera och läsa på för att äta rätt.

Man ska inte tvinga någon, barn eller vuxen, varken att äta kött eller vegetariskt. Men när barn blir vegetarianer måste man se till att de får i sig rätt näringsämnen.  
  • Tecum
    Trubbel skrev 2015-01-27 22:53:55 följande:
    Är det så svårt att acceptera att även barn kan ha preferenser och att många inte gillar kött? Min son är inte heller förtjust i någon form av kött och det ser jag som en stor fördel! Varför är det "nyttigt" att äta kött, och vem har sagt att det är gott?
    Om man inte gillar kött ska man inte äta det, så enkelt är det. Kött är nyttigt för det innehåller fett, proteiner och mineraler som våra kroppar behöver. Det kan man få från annat håll men det finns i kött. Det finns ingen anledning att avstå kött av hälsoskäl, det är en myt. Om det finns hälsorisker beror det på överkonsumtion, precis som med andra livsmedel. För mycket och för lite skämmer allt, heter det.

De flesta äter kött för att de tycker att det är gott, inte för att jävlas med vegetarianer eller vara elaka mot djur. Om man köper svenskt kött vet man att djuren haft det bra fram till slakt. Om vi inte hade ätit kött hade det inte funnits grisar eller betande nötkreatur, hade det varit bättre för djuren? 
  • Tecum
    MEE83 skrev 2015-01-28 19:45:13 följande:
    Enklast är ordet du söker då, inte bäst, sedan är principen inte direkt annorlunda, då alla borde ha koll på vad dom får i sig, även när man äter kött, framförallt om man har en aktiv livsstil och tränar. Har man väl kunskapen så blir det inte svårare att tillgodose de behov som finns. :)
    Det enkla är alltid det bästa...
Svar på tråden Hjälp, min 9 åriga dotter vill inte äta kött!!!