Inlägg från: Anonym (Karl-Alfred) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Karl-Alfred)

Hjälp, min 9 åriga dotter vill inte äta kött!!!

Anonym (Hjälp) skrev 2015-01-26 18:45:22 följande:

Hej, som rubriken lyder vill min dotter inte äta kött. Någon jävel har lurat i henne dessa idéer men vem det är vet jag inte, kan vara något hon sett på TV. Hur ska jag få henne på andra tankar? Hon brukar få 100 kr i veckopeng men denna vecka gav jag henne 50 kr då jag sa att vegetarisk mat kostar mer. (Fick sen reda på att min fru gav henne 50kr senare och tyckte inte jag skulle göra så, diskussioner pågår).

Vad ska jag göra? Hon är bara 9 år så jag bestämmer. Hur ska jag konfrontera min fru som inte ser detta som lika negativt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-26 18:56
    Vill lägga till att jag anser att det är skadligt för en så ung person som växer att inte äta kött.

Det har inte slagit dig att hon kanske kan tänka själv? Men visst är det lättare att köra "Här är det jag som bestämmer" stilen hellre än att läsa på och göra det som känns bäst för att din dotter ska må bra med sina egna val hellre än dina, hon är trots allt 9 år.
    Får jag gissa att du mest äter kött för att det är gott? För det kan inte vara så att det egentligen är kryddningen och konsistensen du gillar. Äter du råttkött, hund, katt eller orm (om det fanns på marknaden)? Varför/varför inte?
    Argumentet att man måste äta kött för köttets skull går fetbort! De flesta normalkunniga människor förstår att en varierad salladsbuffé innehåller mer näring än spagetti och köttbullar endast. Det är inte köttet man behöver utan proteinet. Detta protein finns även i baljväxter, sojaprodukter, ägg, ost, mjölk, kvarg och nötter bl a. Du säger också att du inte vill ge omega3-tabletter. Har du ens en aning om de tillsatta hormoner som finns i kött, djurets naturliga stresshormoner pga sättet de ofta lever och blir avrättade på, risken för annan smitta som parasiter och salmonella plus allt annat gojs man fyller ut t.ex korv med.
    Skulle du själv vilja bli uppäten av den enkla anledningen att någon som tycker sig stå högre i rang tycker att du är fet och go med lite smör och grillkrydda på? Genom att neka ditt barn att själv välja tar du även en del av hennes liv för att nära ditt eget lata egos överlevnad, istället för att skaffa mer kunskap och utveckla medkänsla (för henne OCH djuren). Familjesammanhållningen blir oftast bättre också om allas röster och viljor får komma till tals.
    Många väljer vegetariskt eller åtminstone mindre kött både av hälsoskäl och medkänsla för djuren och miljön. För många är det svårt att äta något man känner medlidande för. Det är just det som skiljer människor från rovdjur. Fast vem har sagt att inte människor och rovdjur kan bo under samma tak? Forskning visar dock på att om man kuvar barn när de är små har de större tendens att utveckla allvarliga bekymmer senare i livet än om de missat en korv eller två.
Svar på tråden Hjälp, min 9 åriga dotter vill inte äta kött!!!