Hjälp, min 9 åriga dotter vill inte äta kött!!!
Förstår jag detta rätt: Du anser att vegetarisk mat inte innehåller alla nödvändiga näringsämnen, därför köper du mat till henne som hon inte äter? Bra jobbat med att få i henne näringsämnen, verkligen...
Jag tycker att du ska vara glad att du har en dotter som i så tidiga år funderar och fattar beslut som påverkar inte bara henne utan också miljön positivt.
Min dotter fick en liknande idé när hon var 13, vilket jag uppmuntrade, helt enkelt eftersom det inte fanns några vettiga motargument. Vi äter ändå bara kött några gånger i veckan i vår familj (att äta stora portioner kött två gånger om dagen som många gör är DEFINITIVT ohälsosamt enligt alla rön), så oftast kan hon äta vad alla andra i familjen äter. I de fall när vi åt en kötträtt hjälpte jag och min fru henne med vegetariska alternativ, och nu kan hon göra god mat helt på eget bevåg.
Att försöka straffa din dotter för hennes kosthållning är ju bara korkat, dessutom ljuger du för henne om du påstår att vegetarisk mat är dyrare än kött, eller att kött är nödvändigt för någon som växer. Hade hon blivit vegan hade jag förstått att det blivit jobbigt, men lakto-ovo-vegetarisk kost (som jag gissar att det här handlar om) är varken jobbigt att laga eller svårt att göra näringsrik.