Inlägg från: Victoris |Visa alla inlägg
  • Victoris

Hjälp, min 9 åriga dotter vill inte äta kött!!!

Vad får dig att tro att kött är så nyttigt och att hon inte kan vara utan det? Nu för tiden finns det så många vegetariska och veganska alternativ att välja på, så hon kommer få i sig allt hon behöver.

Kött är inte så nyttigt som alla tror, eller animalier över huvud taget. Ta och kika på 'Forks over knives' på Netflix.

Jag kan även rekommendera Vetenskapens värld som har sänt två avsnitt som handlar om köttätande och vad det gör med kroppen och miljön. De ligger vara kvar till den 4 februari så skynda att kika ;) Avsnitt 2 www.svtplay.se/video/2246801/vetenskapens-varld/avsnitt-1 och avsnitt 2 www.svtplay.se/video/2268673/vetenskapens-varld/avsnitt-2

• Victoris
    lnflrmn skrev 2015-01-28 12:17:39 följande:
    Dags att skaffa sig den kunskapen, faktiskt din plikt som förälder!
    Gå över till lakto-ovo-vegetariskt till en början om det känns lättare. Det gjorde jag och 1,5 år senare var jag redo att ta steget till vegansk kost. Jag kan hålla med om att det är en rätt stor omställning att gå över till veganskt direkt, särskilt om man har barn. Iafallall så kände jag så.

Vi har två barn på 5 och 6 år och de äter vegetariskt/veganskt hemma och på dagis och i förskolan äter de kött, om de vill ha. De får själva välja om och när de vill ta steget till helt vegetarisk kost i skolan. Den äldsta har börjat prata mer om vegetariskt i skolan, så snart hoppas jag han tar steget fullt ut.

Det går att ersätta allt animaliskt i alla maträtter med (lakto-/ovo-)vegetariska alternativ. Det finns färs, korvar, bönor, linser och kikärter t ex är helt fantastiska att göra biffar på!
Svar på tråden Hjälp, min 9 åriga dotter vill inte äta kött!!!