Inlägg från: Batmamba |Visa alla inlägg
  • Batmamba

Hjälp, min 9 åriga dotter vill inte äta kött!!!

Hej! Jag förstår att det blir jobbigt för er! Jag hade inte velat stå och laga två sorters mat varje dag. Och jag hade inte velat behöva lära mig laga en annan sorts mat än den jag är van vid. Men om din dotter redan äter dåligt så kanske det är en bra idé att låta henne äta vegetariskt. Att bråka om maten med ett barn som äter dåligt är kanske inte så bra. Prova ett tag och se hur det går.

Mitt tips vad gäller matlagning är följande: laga en närings- och energimässigt fullvärdig vegetarisk måltid som är till hela familjen. Sen lägger ni till kött till er som vill ha det. Här är några exempel:

Gör en grönsaksgryta med vita bönor i tomatsås som grund. Koka potatis. Häll över lite gryta i en skål till dottern och skiva ner isterband i det övriga.

Woka grönsaker, nudlar och tofu. Fräs kycklingbitar vid sidan av som de som vill ha tar av.

Gör en tomatsås med bland annat röda linser i. Koka spagetti. Häll över lite tomatsås på tallrik till dottern. Fräs köttfärs och häll i såsen som ni andra äter av.

Gör vanliga kroppkakor till de flesta, men fyll några med haloumiost och lök till dottern.

På det här viset får hela familjen är välbalanserad kost. När det känns jobbigt kan du ju glädjas åt att era matkostnader minskar (vegetarisk mat är billigare) och att din dotter, om hon fortsätter vara vegetarian, löper avsevärt mindre risk att drabbas av hjärt-/kärlsjukdomar än er andra. Artikel i DN

Tänk på att ni kanske behöver ha i extra olja i dotterns mat. Vegetarisk mat kan bli för energifattig för ett växande barn om man är van att ge dem kött, som ju innehåller fett i sig till skillnad från t.ex. linser eller tofu.

Och så finns det ju en massa helt "vanlig" mat som är vegetarisk: grön och gul ärtsoppa, pannkakor, potatis- och purjolökssoppa, sushi, pizza, gröt, mackor  mm.

• Batmamba

Just det, en sak till! Proteinbrist är inget ni behöver oroa er för. Svenskar äter generellt massor mer protein än som behövs. Däremot kan det vara bra att ha koll på järn. Be henne äta en frukt efter maten så ökar järnupptaget. Lagar ni bra mat och hon har normalt upptag av järn och inte förfärliga menstruationer räcker det.

• Batmamba
    MxMeNow skrev 2015-01-27 18:27:06 följande:

Min åttaåring gick i liknande tankar när jag upplyste henne om att det var helt ok att skippa köttet. Då skulle hon serveras linser, bönor, ärtor och kål bla (vilket hon inte tycker om), istället för kött. Vi har inte haft diskussionen igen.

Jag ifrågasätter inte alls att det du (och några andra i tråden) berättar är sant. Men vad jag ibland undrar är hur de här barnen har serverats bönor och linser. En del kokar bönor och lägger i en sallad, eller bara som de är, och så smakar det torrt och tråkigt. Det tycker jag också att det är! Hur gott skulle kött vara om man la det i lättsaltat vatten och kokade? Precis som många andra råvaror behöver linser och bönor tillagas och blandas med annat för att bli så där smaskiga som köttätare brukar tycka att kött är tillsammans med örter, grönsaker, såser mm.
Svar på tråden Hjälp, min 9 åriga dotter vill inte äta kött!!!