• Hbaeck

Hjälp, min 9 åriga dotter vill inte äta kött!!!

Nu har jag inte läst igenom alla inlägg här men... 

Ingen verkar nämna något om det inhumana i att fängsla, tortera och döda försvarslösa djur. 🤔

Ett barn som är 9 år har ganska stor tankeverksamhet och borde bli upplyst om för och nackdelar med att äta kött. De flesta barn är stora djurvänner men de har ju många gånger ingen aning om vad det är de stoppar i sig. Det enda man får höra som barn är att man ska äta kött, ost och ägg, dricka komjölk för det är bra för kroppen. I dagens samhälle är detta enligt mig stenålders-tänk. Att döda djur stort sett enbart för att det är gott med kött är så pass omoraliskt enligt mig. Sen finns alltid de klassiska argumenten som "människan har ju alltid ätit kött", man måste få i sig protein" 

Som ni nog gissat nu så är jag vegan. Varit det i snart 2 år efter att ha varit vegetarian i 12 år. Jag och min fru var vegetarianer redan när vi fick våra barn så barnen har varit det hela sina liv. Jag har inga som helst bekymmer av att äta veganskt. Mår jättebra, är inte tröttare än nån annan. Jag tränar styrketräning och får i mig de näringsämnen som jag behöver. 

Nu har min yngsta dotter (13 år) börjat äta kyckling när hon är med kompisar, typ nuggets (skräpmat) och jag är inte så glad för det men min fru anser att hon ska få äta det om hon nu vill det. Hon kommer ju göra det iaf. Jag kommer inte hindra henne men hade ju helst sett att hon inte gjorde det. Som liten var hon väldigt mån om djuren och jag och min fru har aldrig försökt dölja hur djuren behandlas, snarare tvärtom så har vi upplyst om det. Varför ska barn inte få veta sanningen liksom..?

För min del är veganism i första hand för djurens skull, sen klimatet och hälsan. Många vet nog inte det men ingen i världen hade behövt gå hungrig om det odlades mer växtbaserat. Det odlas enorma ytor med grödor i världen men dessa grödor går i stort sett bara till djurfoder. 

Svar på tråden Hjälp, min 9 åriga dotter vill inte äta kött!!!