Inlägg från: Anonym (Broccolipaj) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Broccolipaj)

Hjälp, min 9 åriga dotter vill inte äta kött!!!

Anonym (Alchemista) skrev 2023-08-11 22:54:57 följande:

Att vara vegetarian är enligt forskning hälsosamt för alla UTOM tjejer och kvinnor i menstruerande ålder därför att det leder till järnbrist.

Menstruerande kvinnor behöver få i sig 15 mg järn per dag enligt livsmedelsverket.

Enligt forskning har kroppen mycket svårare att ta upp järn från växtriket än från animaliska produkter.

För att få i sig 15 mg järn per dag kan man alltså äta antingen en halv portion blodpudding (75 gram) eller 700 gram spenat VARJE dag för att få i sig dagsbehovet.

Alltså en liten bit kött eller nästan 1 kilo spenat PER dag för att täcka dagsbehovet.

Eller så måste man som vegetarian äta kosttillskott med järn från animaliskt blod om man väljer bort kött. Dessa järntabletter har förstoppning och väldigt trög mage som biverkan.

Bara att välja.

Här kan du läsa mer: 

svensktkott.se/om-kott/kott-och-halsa/jarn-fe/

"Eller så måste man som vegetarian äta kosttillskott med Järn från animaliskt blod".

Well... över 5 år som vegan, 2 graviditeter med antalet blodprover resulterade i förutom fullt friska barn efter fullgågna graviditeter inget järnbrist. Så ditt "måste" där tror jag att du kan stryka :) 

PS. Jag har regelbunden mens med. Bra va? 
  • Anonym (Broccolipaj)
    Anonym (S) skrev 2023-08-12 01:14:33 följande:
    Det är inte min uppgift! Här äts det som serveras när de är under 18! Duger det inte så är det bara att svälta eller dra! Ingen soc i världen lär ju ta hand om en unge som varje dag sätter sig vid dukade matbord men som fått nån jävla fix idé av någon anledning! Allergier etc är ju såklart en helt annan sak men här äter man det som erbjuds, annars är man inte välkommen!
    Mysig familj.... 
  • Anonym (Broccolipaj)
    Anonym (S) skrev 2023-08-13 21:58:09 följande:
    Ovanligt att föräldrar bestämmer över 9-åringars fixa idéer va?
    Om inte annat är ett smart drag att upplysa att godis bara är att glömma pga gelatinet.
    Ja, för gelatinfritt godis finns ju inte....
  • Anonym (Broccolipaj)
    Anonym (S) skrev 2023-08-13 23:07:12 följande:
    Det vet inte barnet som fått en fix idé och bestämt sig för att "inte äta kött"!
    För är man 9 kan man inte läsa, menar du? 
Svar på tråden Hjälp, min 9 åriga dotter vill inte äta kött!!!