• amia01

dotter retad i skolan.

Hur ser det ut i klassen i övrigt? Har din dotter andra kompisar? Är det mycket problem med dålig stämning/bråk? 
    Frågar för att det är viktigt att se helheten. Är det en tjej som är problemet? I så fall är det viktigt att skolan ser till att hjälpa henne för allas skull.
    Är det resultatet av dåliga relationer i hela klassen - då är det kanske viktigare att man jobbar med alla barn.
    Är det bara din dotter som är utsatt? I så fall måste hon få hjälp med självkänsla och självförtroende. 
    Antagligen en kombination, och då måste man ju jobba på flera fronter.
    Men för din dotter skull tror jag det är viktigt att inte göra problemet större än vad det är. Blir så lätt att flickor i den åldern tar på sig problemen själva och tappar självkänsla och självförtroende. Hjälp henne istället med alternativa strategier och självförtroende att hantera situationen, det brukar vara bästa medicinen för att få det att sluta.
    Att inte ta åt sig, att hon vet att hon är ok precis som hon är, att hon umgås med personer hon trivs med och håller sig på avstånd från de som mobbar henne.

Vet att det inte är lätt, men vet också att man inte vinner något för egen del på att anklaga andra. Menar inte att det är rätt att mobbas, men att det är viktigare att hjälpa den som blir mobbad än att klaga på den som mobbar, för att hitta en lösning på situationen.

• amia01
    sljeev skrev 2015-01-27 11:13:45 följande:

Tack för tips och råd. Min tjej är lite utanför i allmänhet vilket förstås är jätte tråkigt hon trivs inte alls i skolan vill ofta gå hem har huvud och magvärk dagligen i skolan. Det har funnits en del problem i klassen tidigare men det ska vara mycket bättre enligt skolan. Inte för min dotter vad jag vet så är det ingen annan som är illa ute heller. Rektor och övriga lärare runt klassen vet om problemet. Vi ska ta rejäla nya tag och försöka på nytt igen då. Enligt klassföreståndaren har tjejens (som är taskig) mamma ringt upp och varit vansinnig och säger att hennes dotter inte är elak.

Tror det är viktigt att du fokuserar på din dotter och hur du kan göra för att hon ska må bättre. Visst ska du prata med skolan, och dom får jobba med åtgärder för att miljön på skolan ska bli så bra som möjligt, men det är din dotters upplevelser och mående du ska fokusera på tycker jag.
    Hur kan du göra för att stötta henne? Kan du hitta situationer där hon trivs och kan vara sig själv? Där hon kan känna att hon duger och är bra? Kompisar som hon trivs med som hon kan få möjlighet att göra roliga saker med? Fritidsintressen som hon tycker om, där hon får möjlighet att växa som människa?
    Pratar av egen erfarenhet, som tidigare mobbad och vet att det kan vara svårt att göra något åt omgivningen, och att det viktigaste är att man får hjälp att hitta sätt att må bra själv istället. Jobbiga människor och situationer än något man möts av hela livet, lösningen ligger ofta i hur man själv agerar och uppfattar situationen.
    Återigen vill jag inte på något sätt rättfärdiga barn eller vuxna som beter sig illa, bara konstaterar att det är ett svårlöst problem. Och att det oftare är enklare, och ger mer på längre sikt, att jobba med självkänslan och självförtroendet hos den som blir utsatt.
Svar på tråden dotter retad i skolan.