Inlägg från: Anonym (Lee) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lee)

Går Malmös lägenheter direkt till flyktingar?

Jag röstar vänster, detta kan vi inleda med bara för att slippa höra att jag är sd.

Jag har upptäckt att allt färre lägenheter kommer ut på boplats syd. Jag är själv inneboende och räknas därmed som bostadslös. Jag har försökt få lägenhet i Malmö och i Malmös utkanter i 5 år. Jag har barn, och därmed får jag inte hyra mindre lägenhet än en trea av Malmö kommunala bostäder, samt får jag bara hyra av Mkb då jag tjänar för lite för andra värdar och saknar borgensman. Jag lever i en eländig situation, detta är välkänt av socialtjänsten (både boendeenheten och barn och familj), men de har inget annat alternativ för mig och barnen än vandrarhem.

Detta trots att den vi bor inneboende hos har stora problem. Den enda tryggheten här är att vi vet att vi inte måste flytta, som vi antagligen måste efter ett halvår-år om vi hyr andra hand av någon som inte ber om deposition (ovanligt att detta inte efterfrågas).

Däremot har jag nu märkt att det flyttat in två utländska familjer i två lägenheter här i samma hus, på kort tid. Dessa lägenheter har aldrig kommit upp på Boplats syd, och tro mig, jag har koll på detta då det vissa månader inte kommer ut mer än 3 lägenheter som jag får söka. Dessa är Mkb.s lägenheter.

Hur kommer detta sig? 

Det är jättetrevliga familjer, men en av dem är relativt nyanlända, de har definitivt inte köat 8 år som jag har. Det känns orättvist.  Mina barn har också sett jobbiga saker hända, haft jobbiga upplevelser. De hade förtjänat lugn och ro någonstans.Varför ska jag bo på vandrarhem medan dessa familjer får lägenhet och får gå om i kön, dessutom i ett område där det är svårt att få lägenhet. Det är inga lägenheter som i grunden förvaltas av socialtjänsten, jag känner de som bodde där innan, känner även de som bodde i den andra lägenheten innan. 

• Svar på tråden Går Malmös lägenheter direkt till flyktingar?
  • Anonym (Lee)

Jag har sett så många trådar bli en politisk diskussion, därför skrev jag så, kanske onödigt. Till viss del kanske det dock är en politisk fråga, men det är inte en sådan diskussion jag ville ha. jag ville veta om det faktiskt är så att vissa går före. Och du verkar tro att det kan finnas sådana fördelar.

Tycker bara det är väldigt orättvist då jag kämpat riktigt hårt för att komma ur den situation jag befinner mig i. Vad vi verkligen hade behövt är en egen lägenhet, nu kommer vi säkert snart att få en då vi ofta ligger högt upp i köplats, men många år har gått utan någon hjälp trots att vi bett om det.

• Anonym (Lee)
    Anonym (.) skrev 2015-01-27 09:29:26 följande:

Dog dina barns pappa? Varför bor barnen inte hos honom när du bor på vandrarhem?

Jag bor inte på vandrarhem, vandrarhem är alternativet till att bo inneboende hos en person som ej är bra för barnen, jag har valt att inte bo på vandrarhem, då jag tror det är ännu värre.
    Barnens pappa har ett handikapp som gör att han inte kan ha barnen boende hos sig, efter sjukdom.
  • Anonym (Lee)

Handlar om handikapp efter stroke. 

Även om han hade varit frisk hade barnen inte kunnat bo med honom då han äger en etta. De har även sedan många år dålig kontakt, då kontakten inte blir normal och bra. Detta behövs inte förklaras mer, bara att det är så tyvärr.

Tråden handlade om varför vissa får gå före i kön, jag har försökt få lägenhet med hjälp av socialtjänsten, jag räknas som hemlös och det gör mina barn med. 

Jag känner att efter ett visst antal år, borde vi prioriteras.

• Anonym (Lee)
    Anonym (.) skrev 2015-01-30 12:08:27 följande:
    Så han hade inte kunnat ha barnen för att han bor i en etta, WTF!

Och imo det är seriöst fel på huvudet hos folk i denna tråden. Ni är helt sjuka. Drabbas man av stroke ska man självfallet inte berövas sina barn OCKSÅ. Då ska man ha hjälp från samhället att klara dagliga rutiner och uppmuntras att vara med sina barn. Men det är klart att det finns fall av stroke där storken varit så omfattande att människan blivit psykiskt förändrad.
    Han träffar naturligtvis barnen, ettan är på 22 kvadrat, det är en specialanpassad bostad. Han blir väldigt trött lätt dock och kan även bli lättretlig. Därför har det fungerat bäst att han inte har barnen själv. 
  • Anonym (Lee)
    Anonym (Föredetta malmöbo) skrev 2015-01-30 14:22:20 följande:
    Ignorera det jag skrev om låg inkomst, jag såg ju att du hade det redan i ts. Jag hade själv försörjningsstöd, men blev ändå erbjuden lägenheter. Det var inte alltid jag stod etta på kölistan, några gånger drog folk sig ur, och då hamnade jag högst upp.

TIPS: Sök lägenheter som ska renoveras innan inflytt, men visas i befintligt skick. Många blir avskräckta när de kommer till en lägenhet i dåligt skick.
    Detta gör jag också! Har också kommit väldigt nära att få bostad på det sättet. I dagsläget struntar jag i hur det ser ut, men jag får ju inte söka lägenheter som kostar mer än hälften av vad jag har i inkomst. Många lägenheter i Malmö är dyra, men jag har kommit nära ett par gånger nu senaste veckan som sagt.
  • Anonym (Lee)
    Anonym (Föredetta malmöbo) skrev 2015-01-30 14:05:27 följande:

Jag har bott i Malmö, och jag har en köplats på boplats syd, så jag sitter inte bara och spekulerar.

Först och främst, hur kan du ha åtta års kö inte få en lägenhet? Jag påstår inte att du ljuger, men jag blir bara uppriktigt förvånad. Jag stod i kö kortare tid än så och blev erbjuden flera lägenheter. Har du några områden du inte söker i? Har du en väldigt låg inkomst?

Men nu till det tråden handlar om, jag har ingen koll på om nyanlända har någon förtur.

Anledningen till att det är så få lägenheter på boplats syd kan också bero på att folk hyr ut sina lägenheter i andra hand. Jag har bott i hus där det stått flera namn på varje brevlåda.

VIKTIGT: Den ni bor inneboende hos, bor hen på MKB? För isåfall får ni förtur på vissa lägenheter. Min mamma stod i kö på boplats syd i kanske två månader och fick en lägenhet i ett attraktivt område, enbart för att hon hade en mkb-lägenhet sen innan.

Det har varit en längre period då det endast släppts väldigt få lägenheter, därav min grundfråga. Det har kanske funnits 3 lägenheter/månad som jag FÅR söka. 

1. Jag får bara söka MKB då jag ej har borgensman.
    2. Jag får bara söka treor och uppåt då MKB har regler för hur många man får bo i lägenheterna.
    3. lägenheten måste kosta mindre än 8000/ månad, annars tjänar jag för lite.
    4. det har i vinter varit så många som 300 sökande/lägenhet.

5. Nej, det är inte längre så att vi får förtur för att den vi står inneboende hos gör det, därför att vi inte står på hans kontrakt.

Jag tror inte att situationen alls är likadan nu som för några år sedan.
  • Anonym (Lee)
    Trubbel skrev 2015-01-30 14:25:51 följande:

Tänk vad många vinklar det finns på ämnet "allt som är skit i Sverige är de nyanländas fel." Kanske dags att söka några andra förklaringsmodeller?

Nej, men kanske de i det här fallet och i den här staden har vissa fördelar?

Inte för att man inte förtjänar lugn och ro någonstans, jag bara undrar varför inget hyrts ut på så lång tid. Det är helt orimligt jämfört med för ett antal år sedan.

Dock har det förbättrats lite senaste månaden.
  • Anonym (Lee)
    Anonym (Boplats) skrev 2015-01-30 14:36:58 följande:

Jobbar i ett fastighetsbolag där vi hyr ut lägenheter, kommunalt bolag. Kan säga att dels har kommunen lägenheter, men dom får som andra "söka" om dom behöver fler lägenheter än vad dom redan har. Men visst dom har ju förtur till lägenheter om dom behöver det. Men många flyktingar registrerar sig så fort dom har anlänt till Sverige, så är det hos oss. Vi har otroligt mycket kontakt med "lots anläggningar" som hjälper flyktingarna att ställa frågor ang. lägenheten dom har fått, dom hjälper dom också att registrera i dom flesta kölistor till bostäder samt söka efter bostad etc. 

Okej, då förstår jag bättre.
  • Anonym (Lee)
    MEE83 skrev 2015-01-30 15:13:32 följande:
    Det kan vara en del lösning, men det hjälper inte direkt områden som är nedgångna. Med tanke på att vi har regler som gör att kommunala bostadsbolag måste drivas i enlighet med de affärsmässiga principerna(vilket gör Sverige rätt unikt i Europa) så kan inte kommunala bolagen satsa i utanförskapsområden, då satsningarna inte går att räkna hem ekonomiskt. De privata bolagen vill i regel inte heller satsa i dessa områdena. Det finns några undantag här och där, men i regel så är det ett stort problem.

Kommunala bolag kan inte heller bygga billiga HR på attraktiv mark som kommunen äger, för det går ju inte heller att räkna hem ekonomiskt. Ett alternativ är dock att ge en rabatt till privata byggherrar när kommunen säljer marken och sedan ställa krav på att en viss andel av lägenheterna som byggs har rimliga hyror, men då kommer antagligen priset på det resterande beståndet bli högre, grannen subventionerar alltså de billigare lägenheterna. Det finns en del intressanta projekt där detta pågår, frihamnen i GBG till exempel.

Många av våra förmögna kommuner har inte ens allmännyttiga bostadsbolag, många av Stockholms kranskommuner har ju sålt ut sina. Täby, Danderyd etc.

Många invandrare har inte ekonomin som krävs för att hitta ett boende i en stadsdel eller ett område som är dyrare eller som domineras av BR. Jag bor i Stockholms innerstad, köerna för en HR här är ju sjuka, och priserna är helt enkelt inte något som en invandrarfamilj som bott i Sverige i ett par år har råd med, det tar ju tid att komma in på arbetsmarknaden och även tid att spara ihop pengar för kontantinsatsen.

I området jag växte upp i, i GBG, så var det och är det, en bra mix på invånarna, både ekonomiskt men även invandrare/etniskt svenska(kanske 20% invandrare), då funkar integrationen väldigt bra, det är ett väldigt populärt område, men med en stor andel allmännyttiga HR som gör att prisnivån är rimlig även för mindre välbeställda personer. Allt blir mycket enklare då, man hänger på samma fester, man lirar fotboll i samma lag, man går till samma fritidsgård, etc. Så var det för mig(är 80-talist) och så är det när jag är nere och hälsar på morsan nu med, ungar med olika ursprung hänger med varandra, lirar boll tillsammans etc. Invandrarna jag lärde känna är väldigt väl integrerade idag. Välutbildade skattebetalare.

Det måste bli enklare att få till bebyggelse med diversifierad prisnivå för då skapas det mer naturliga möten mellan rika/fattiga och etniskt svenska/invandrare, då funkar integrationen och då får vi mer socialt hållbara bostadsområden.
    Tycker detta är ett väldigt bra inlägg. kan tillägga att Möllevången i Malmö är ju ett liknande område, i mitt tycke. Men det har blivit sämre. Hyrorna pressas upp och många tvingas flytta.
  • Anonym (Lee)
    Muhammed Ali skrev 2015-02-11 12:39:34 följande:

Över 15.000 flyktingar har fått uppehållstillstånd men tvingas bo kvar i flyktinghemmen då de saknar bostad. Självklart är dessa 15000 akut prioriterade i bostadskön.

är du ironisk?

• Anonym (Lee)
    Anonym (Boplats) skrev 2015-02-11 13:37:27 följande:

Nej, ingen "folkgrupp" eller vad vi ska kalla det blir prioriterade. Det finns andra invandrare eller svenskar för den delen som är inneboende hos vänner och bekanta som också är i akut behov av bostad. Så tror ärligt ingen speciell grupp blir prioriterade. 

Vet att många flyktingar skriver till oss och trycker på att dom är flyktingar och dom MÅSTE ha ett boende då deras familj kommer anlända till Sverige och då måste dom ha ett boende ordnat. Bara för dom kommer ifrån ett krigsdrabbat land så tror dom att det är en självklarhet att dom ska få gå före i kön. Men det gör dom inte. 

Samma som personer som ska skiljas eller det har tagit slut, dom tror också dom får för tur till lägenhet men det får dom inte. 

Nu är det säkert olika på olika bolag, men vi är otroligt strikta att den som stått längst i kön det är den personen som får lägenheten. Vi kan inte ha "specialfall" till höger och vänster för vem har egentligen rätt att göra en bedömning att den ena är i större behov än den andra?

Om man rent hypotetiskt är misshandlad då? (då finns heller inte boende i Malmö f.ö. enligt kvinnojouren Malmö). Eller om personen man bor inneboende hos är grav missbrukare och soc boendeenhet och barn och familj vet det?

Borde man gå före i kön då?

obs, detta undrar jag bara, jag säger inte att det är så.
Svar på tråden Går Malmös lägenheter direkt till flyktingar?