• Anonym (mage)

BILD på delade magmuskler, diastas

Min dotter är 1,5 år och min diastas har blivit värre det senaste halvåret eftersom hon väger mer och mer. Jag gick hos sjukgymnast och har laddat ner mammamage-appen, men jag orkar inte ta tag i detta problem ordentligt eftersom tiden inte räcker till.

Finns det någon där ute som ser likheter med sin egen mammamage och min? Dvs (se bild till vänster) att magmusklerna ligger högre upp än vanligt och att det syns en tydlig grop ovanför naveln -- samt att magen kan se lite fyrkantig ut (se bild till höger) när man slappnar av?

Jag kan dessutom se tarmar röra sig inuti ovanför naveln ibland. Det blir som en kula som tittar fram ovanför den skuggiga gropen i naveln. Känns obehagligt! Min gynekolog sa att jag ev kunde ha navelbråck.

Det jag framförallt vill med tråden är att få lite stöd genom att höra att andra har/har haft liknande problem, jag skulle även vilja se bilder på era magar om ni tycker att den påminner om min!

Jag är smal och tycker inte att magen är ful, men den ser lite konstig ut och jag vill inte att det blir ännu värre.

• Svar på tråden BILD på delade magmuskler, diastas
  • Anonym (mage)
    Anonym (LL) skrev 2015-02-12 15:06:11 följande:

Jag hade efter två graviditeter, delade magmuskler, navelbråck och 1 dm hål i bukväggen. Jag är 150 cm lång och fick bäbisar som var 4 kg och var 54 långa... ;) Detta gick jag med i 1 år!! innan jag tänkte " nä, nog fan är det väl ändå lite konstigt" Det var en lustig känsla. Kunde trycka in magen med händerna, och känna hur ryggslutet blev avlastat.
    Ingen gyn eller liknande hade sagt något om detta när jag frågat.. de avfärdade med att det typ var navelbråck. Fixa om du vill ungefär.
    Nåja. Jag gick tillslut till en läkare, han tittade på min mage i 2 sekunder.
    Sen fick jag remiss till magnetröntgen. Efter 3 månaders väntetid fick jag röntga mig och sen fick jag svaret. Remitterad vidare till plastiken. Och fick en full bukplastik. Innan de var jag tvungen att svälta och promenera bort 35 gravidkilon.
    Att du kan se tarmarna röra sig osv ovanför naveln, så upplevde jag det med.
    Och det var på grund av att bukväggen var sönder.

Jag har fått höra att man måste först och främst kolla upp magen, alla får delade magmuskler ? men det finns ju en gräns.
    Jag la mig i sit up ställning, på rygg, kom upp till en halv sit up..Då fick jag in 4 fingrar mellan musklerna. Det är jävligt obra.. :)

Oj, då var det rätt stort mellanrum! Jag får ju "bara" in två, men kan trycka in fingrarna rätt djupt. Ligger jag i sängen kan jag trycka ner nästan hela handen, men ligger jag på hårt underlag och gör halv situp så får jag in max 3 cm. Vi får se vad de säger efter röntgen  i mars. Hur känns det nu efter bukplastiken? är du återställd?
  • Anonym (Två barn)

suck, nu blir jag snart tokig. Har försökt lägga in bilden på min mage säkert 4-5 ggr nu men får det inte att fungera. 
    Nåväl, jag ser ganska så lik ut som dig Ts. Är oxå smal, är 168 cm lång och väger 52 kg.
    Vet inte om man kanske ser det tydligare om man är smal...?

De övningarna du beskrev har jag oxå fått. Har läst lite olika angående plankan, en del säger att man absolut inte får, andra säger att det är ok. Jag har dubbelkollat med henne om varje övning hon gett om det verkligen är ok och hon säger att eftersom jag har så stark bottenplatta så är det bara att köra på. 

När jag mäter med fingrarna får jag in 1 finger emellan. 

En grej jag funderar över är kommer den där gropen över naveln alltid synas, även om man får magmusklerna att sluta sig? Någon som vet?

• Anonym (Två barn)

Just det, tror ni det spelar någon roll beroende på hur stora barn man har burit på? Tänkte eftersom någon skrev här i tråden att hon fått stora barn?

Mitt första vägde 3500 g och var 50 cm lång och mitt andra var lite större, 4100 g och 51 cm lång.
    Det sista barnet är nu 1 år gammalt, och jag började notera delningen typ 4 månader efter förlossningen kanske.

• Anonym (Två barn)

Ursäkta min bombning av svar (haha) 
    Men jag kom på en övning till som är bra att göra.

Ligg på rygg, dra upp knäna och tryck mot magen, samtidigt som du tar händerna och lixom försöker pressa emot. håll in de inre magmusklerna och räkna till 10. Vila, och upprepa ett par ggr.

• Anonym (Delade magmuskler)

Jag får in två fingrar. Det är säkert för lite för att få remiss till bukplastik, men tillräckligt mycket för att det ska vara ett problem. Det känns som att magen är trasig :( Jag funderar också på att boka tid för en undersökning, men har inte orkat ta tag i det. Det blir intressant att höra om din röntgen, ts.

Jag har också hört att plankan inte är den första övningen man ska göra. Jag ska göra några övningar nu, som doppa hälarna exempelvis :)

• Anonym (LL)

Kan tilläggas att jag är 150 cm lång, så barn som är 54 långa ( en tredjedel av mig ) och väger 4 kg.. är väldigt stort för mig :) Och därav så gick jag sönder helt enkelt. 
    Jag återhämtade mig bra efter bukplastiken, efter 2 veckor så var allt i princip som vanligt som innan graviditeterna.. stark och fin hållning igen.

Jag var alltså totalt sönder, navelbråck, separerade magmuskler och hål i bukhinnan. Det var liksom inget snack om att jag inte skulle få en bukplastik..
    så jag vet inte hur "hårda" de är på att man inte skulle få osv..

Anonym (LL) skrev 2015-02-18 09:43:46 följande:

Kan tilläggas att jag är 150 cm lång, så barn som är 54 långa ( en tredjedel av mig ) och väger 4 kg.. är väldigt stort för mig :) Och därav så gick jag sönder helt enkelt. 
    Jag återhämtade mig bra efter bukplastiken, efter 2 veckor så var allt i princip som vanligt som innan graviditeterna.. stark och fin hållning igen.

Jag var alltså totalt sönder, navelbråck, separerade magmuskler och hål i bukhinnan. Det var liksom inget snack om att jag inte skulle få en bukplastik..
    så jag vet inte hur "hårda" de är på att man inte skulle få osv..

Vad bra att du sökte hjälp. Jag förstår verkligen att du gick sönder efter att ha burit så stora barn. Skönt att du återhämtade dig så fint efter operationen! Har även dun navel blivit återställd? Min har inte gått tillbaka och det måste vara ett tecken på navelbråck. Jag är 163 cm och väger 48 kg. Mina barn har inte varit så stora. Den största var drygt 3500 g och 50 cm, men jag märker att min kropp tog mer skada av graviditeterna än mina normalviktiga vänner.
  • Anonym (mage)

Det känns som att jag för varje dag som går sliter upp magen mer. Just nu är jag inne i en period när jag måste vagga henne till sömns. Känns som att jag anstränger de yttre magmusklerna när jag gör det, spänner jag de inre så blir hon irriterad. Jag vet inte vad hon väger, men det känns som att hon håller på att komma ikapp mig!

• Anonym (LL)

Min navel, ja... den plockade de ut.. sydde ihop och sydde fast igen :)

Helt otroligt vad de kan göra nuförtiden .. Först var det tal om att ta bort min navel helt, Men jag var väl inte så jättepeppad på den tanken. . Det var tur de kunde fixa till den ..

Nu är det det några år sedan jag gjorde den här operationen, enda gången jag känner av magen nu är när jag spyr. Det gör oerhört ont..
    Annars är det lugnt :)

Jag blev väldigt sned i mitt bäcken efter att ha burit barn på höften i några år .
    Blev trött i ländryggen och nervsmärtor tillslut. Gick till en kiropraktor som knäckte till det där på nolltid och blev som ny igen! Tipp topp! :)
    Jag hade då 5 cm i benskillnad.. och min ena höft var 5 cm mer bakåt än den andra sidan så att säga. Tur det går att fixa det mesta, eller hur? ;)

Jag tycker absolut du ska kolla upp din mage, vänta inte lika länge som mig! 

• Anonym (Två barn)

Hur går det för er? Tränar ni varje dag?

Anonym (Två barn) skrev 2015-02-23 17:13:11 följande:

Hur går det för er? Tränar ni varje dag? smile5.gif

Tack för påminnelsen! Det går inte bra med den biten för mig, men dags att komma igång på riktigt!
  • Anonym (Två barn)
    Anonym (Delade magmuskler) skrev 2015-02-24 15:35:04 följande:
    Tack för påminnelsen! Det går inte bra med den biten för mig, men dags att komma igång på riktigt!
    Ja det är svårt att motivera sig själv när det är så tråkiga övningar.. hur ska vi göra för att komma igång allihop?
    ska vi sätta ihop ett träningsschema tillsammans och så försöker vi göra det 1 gång per dag?
    pusha varandra lite?
    Anonym (Två barn) skrev 2015-02-25 09:03:25 följande:
    Ja det är svårt att motivera sig själv när det är så tråkiga övningar.. hur ska vi göra för att komma igång allihop? smile1.gif
    ska vi sätta ihop ett träningsschema tillsammans och så försöker vi göra det 1 gång per dag?
    pusha varandra lite?
    Ett träningsschema låter toppen :) Här är förslag på några övningar som jag tycker är bra:

• Anonym (mage)
    Anonym (Två barn) skrev 2015-02-25 09:03:25 följande:
    Ja det är svårt att motivera sig själv när det är så tråkiga övningar.. hur ska vi göra för att komma igång allihop?
    pusha varandra lite?
    Ja, jag hänger med på vad som helst! Har inte tränat alls... :-/
  • Anonym (Kissen)

Hej, någon med 4 cm delning som lyckats få ihop sina magmuskler? Finns det hopp...? Har kämpat nu i snart 4 mån med träning. Måste man operera?

• Cherry123

Tror också jag har delade magmuskler. Jag är 171 cm lång och vägde endast 47 kg när jag blev gravid, och jag gick upp över 20 kg och tror det är den extrema viktuppgången som gjorde att jag fått delade magmuskler. Väger nu 65 kg och är relativt nätt på alla andra ställen förutom min mage som ser gravid ut. Ska visa bild. 

Svar på tråden BILD på delade magmuskler, diastas