Min fru blir arg för allt jag gör
Hon låter ju uppenbart bitter på livet med många humörsvängningar, klimakteriet/depression/kraftig pms kanske? Det är verkligen inte ditt fel. Hon verkar inte må bra och sätter ut sina aggressioner på dig. Kanske sticker det i ögonen på henne att du inte har några problem så att hon blir rentutav avundsjuk och då försöker sabotera.
Ett äktenskap handlar inte om att behöva vara perfekt. Ingen är Guds bästa barn. Hennes sanning är att du gör fel, men det är inte din sanning. Vem bestämmer det egentligen? Att någon annan gör fel? Jag önskar att fler par hade som mål se sig som ett team. Att man jobbar framåt tillsammans och har som mål att vara goda vänner, att inte motarbeta varann. Det är inte bra att hacka på varann över småsaker. Vissa dagar funkar det sämre och det ska vara ok, men bara båda är medvetna om att man inte vill sabotera för varann. Att man är vänner i slutändan. Sätt upp spelregler tillsammans för hur ni ska hantera vardagen, hur man vill bli behandlad, var gränserna går osv. Ibland får man kompromissa, ibland får man ge mer än man får, och ibland får man. Att sätta sig ner och tala lugnt och konstruktivt om att situationen som den är just nu inte är hållbar för dig, och att du vill att ni båda skall komma fram till hur ni ska komma framåt. Var lyhörd men tydlig med att du inte accepterar eller uppskattar dessa utbrott. Tala i "jag"-form. Sök på konstruktiv kritik, det har man stor nytta av i konfliktlösnings-sammanhang.
Jag vet inte om du kan få ut något av detta men detta med att se sig som ett team har hjälpt både mig och andra par i kris. Det är så lätt att falla in i vardagsgnäll, men försök att lära er att falla ut ur det och in i balansen igen. Respektera varann och var gränserna går. Det kan ibland ta tid och lär er acceptera tiden. Tro och jobba på att det blir bättre. Fortsätter hon så kan det vara en bra ide att sätta in parterapi. Men in slutändan så tål man inte hur mycket som helst, försök ha tålamod, och börja med att tro på att det kan bli bättre. Livet har ju många skeden och finns du med henne genom en svår tid så kan ni växa er starkare tillsammans så småningom.