Inlägg från: Anonym (Lillajag) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lillajag)

Hjälpa missbrukande pojkvän

Hej! Jag är i samma sits, bara det att vi är gifta sedan 6 år tillbaka och har en son på snart tre år. Alkoholmissbruket har gått upp o ner under åren, men nu dricker han typ varje dag, men aldrig så att han blir stupfull, men så pass att hans beteende och personlighet ändras. hans bruk av röka (hasch, maja) intas också varje dag nu för tiden (3-5 joppar/dag).
    Jag har ställt ultimatum innan och det har gått bra i 2-3 veckor, sen är han tillbaka i samma mönster igen. Han har blivit väldigt manipulativ och har fått ett kontrollbehov pga detta. Han har sedan ett år tillbaka varit sjukskriven för depression, vilket inte hjälper ans missbruk utan istället gynnar det. Då han kan hålla på hur han vill under dagarna. han är inte ärlig mot sin läkare och psykolog då han inte berättar om sitt missbruk. Jag har många gånger tänkt att JAG ska prata med dom om det , men det känns som att jag anger honom då.

Jag har försökt att hjälpa honom på alla sätt jag kan , men det verkar som att han är nöjd med sin livsstil.
    Jag har försökt och förklara för honom att jag älskar honom som den han är/var och att jag önskar för vår, hans och vår sons framtid tillsammans  att han kan begränsa sitt intag av alkohol och röka, men då säger han bara att han ska försvinna från våra liv och avsluta sitt liv.

han är egentligen en superfin, fantastisk och smart och duktig man , men hans missbruk har gjort honom negativ, mindre smart, ensam, elak mmm

Det jag har svårt för är att han själv inte verkar vilja sluta och att jag vill ta mig och vår son ut från förhållandet men utan att han tar livet av sig.

Jag finner ingen lösning, utan väntar på att han en dag ska inse vad han håller på med , sluta med det och komma tillbaka till vad han var

Svar på tråden Hjälpa missbrukande pojkvän