Inlägg från: magdalena 80 |Visa alla inlägg
  • magdalena 80

Älvsbyhus?

Vi har ett! "Byggde" i somras o tycker nog det e helt ok. Golvvärme i badrummet fixade vi själva + kakel i badrum o kök, laminat i hela huset o öppen spis. Sen har vi åxå valt att göra övervåningen själva, då får man ju det som man vill ha det.
    Tycker köksinredningen e helt ok, men funderade nog på att köpa "eget" först. Men med en 1½-åring o andra på väg kändes det som om det var lika bra att ta den man fick från dem o sen satsa lite mer på en köksremont då barnen e lite större.
    Vi kommer åxå att fixa såna där kryss i fönsterrutorna själva (inte samma modell som Älvsbyhus säljer) nu i sommar o det tror jag att kommer att ta bort lite av "Älvsbykänslan". Sen tog vi balkongdelen som tillval + taklykta o så har vi byggt terass på framsidan. Man kan nog få bort en hel del av den där basic-stilen om man kan o vill fixa lite själva.

Med Älvsbyhusen så löns det inte att lämna bort köksluckorna, det e bäst att ta dem o sen sälja dem privat vidare. Så gjorde min mans kusin.
    Plastmattorna krediterade de däremot rätt ok för så det blev inte så mycket dyrare att lägga in laminat (då har vi inget billigt laminat).

Ja, alla får ju tycka vad de vill, men jag tycker nog att Älvsbyhus fått lite oförtjänt dåligt rykte (främst på grund då av att folk som inte ens varit inne i ett brukar ha vääldigt många förutfattade meningar...) för det finns ju ändå rätt mycket möjligheter att ändra på det som man inte gillar.

• magdalena 80

Kommer inte ihåg hur mycket de fick för luckorna, det var i alla fall mer än vad de skulle ha fått från Älvsby. De hade inga problem med att bli av med sina, lade dem på annons på tidningen o samma morgon var det nån som kom o hämtade dem. Tydligen skulle de ha de till sommarstugan eller dylikt. De hade tagit de där billigaste som man kan välja.

Vet inte hur det är med måtten, kommer inte ihåg att de skulle ha måttbeställt nåt speciellt, men ni kan ju kolla upp måtten innan ni bestämmer er. Det börjar nämligen vara några år (typ 5) sen de köpte sitt hus.

Hur svårt det e med spröjsen vet jag inte, men min man e rätt händig (utbildad snickare), så det borde gå utan större svårigheter.
    Vi tänkte göra såna där så att det blir tre små kryss i rad uppe i övre kanten, förstår du hur jag menar.

Smålandsvillan vet jag tyvärr inget om, vi bor i Finland o de finns inte här.

Torpargrunden ska jag inte heller säga så mycket om, kan inget om sånt, men i här i Finland i alla fall så verkar de flesta tycka att det är bra eftersom luften kan cirkulera under huset. Men säkert e det lika bra med platta.

Ja, fråga på bara om det e nåt annar du undrar över

• magdalena 80

Ang grunden så e det nog alltid samma grund som man bygger Älvsbyhus på, MEN, kommer ihåg att beroende på var man bygger så kan man vara tvungen att spira (?) under grunden. Om man t.ex. bygger på nåt ställe där marken rör sig o kan sjunka mycket. Om man hamnar att göra det så blir det dyrare. Vi har berg under så för oss var det aldrig nåt vi behövde fundera över.

Jenny70; kan inte säga exakt vad vårt hus hamnade på allt som allt, men nog blev det ju betydligt mer än vad själv huset kostar om man tar det i grundutförande o inte räknar med alla omkostnader.
    Vi har ju t.ex. tagit taklykta, balkongdel, centraldammsugare o spegeldörrar som tillval. Sen har vi tagit bort en vägg, flyttat två klädskåp o lagt in en arbetsbänk i grovköket. Dessutom har vi själva köpt o satt in öppen spis, laminat i hela huset, köpt tvättmaskin o diskmaskin, kakel i kök o badrum, inrett hela ovanvånigen själva (i det kommer ju kostnader för isoleringsmaterial, väggskivor, tapeter, golv, ett badrum helt inrett med bubbelbad o kakel osv osv) o terass.
    Vad har vi mera gjort...? Nåja, säkert e det nåt mer vi fixat men jag kommer inte på det nu. Ja, vi har ju garaget (för två bilar) en bra bit på väg åxå + att vi har fyllt massor på tomten. O så alla anslutningar ska vi inte glömma. För att göra det hela ännu bättre så måste vi ha eget avloppssysten eftersom vi bor på oplanerat område så det kostade ju åxå...
    Men, då har vi den fördelen att min man kan rätt mycket själv så vi har inte behövt betala nån för jobbet. Dessutom jobbar hans bror på ett byggvaruhus så vi har ju fått köpa billigare av honom än vad egentligen skulle ha kostat.

Men jag skulle nog gissa på att om man köper ett 1½-plans Älvsbyhus o vill ha det lite extra, så nog ska man räkna med kanske hälten till av det som står på "prislappen".
    Nu menar jag alltså själva huset från grunden uppåt med anslutningar o utan garage (o de tillval som vi gjort). Skulle gissa på att själva huset har kostat oss nåt åt det hållet. Jättesvårt att uppskatta då man lånat pengar o sen betalt vartefter det som måste betalas, vare sig det gäller själva huset då, garaget eller tomten.
    Ett enplans hus måste ju bli en hel del "närmare sanningen i pris" tycker jag eftersom det ju inte finns nån ovanvåning som ska inredas.
    Sen e det ju väldigt olika då vad själva förarbetet kommer att kosta. Måste man hugga, fylla, fixa väg eller så så blir det ju mycket pengar fort.
    Så, jag skulle nog rekommendera att man inte stirrar sig blind på priset på huset, för det e nog bara början om man nu inte vill ha ett riktigt basic hus med våttapet i badrum o kök, plastmattor, billigaste skåpdörrarna på klädskåpen o i köket osv...
    Men, om man e intresserad så räknar ju försäljaren ut åt dej precis hur mycket allt kommer att kosta med de tillval man vill ha (som de säljer, en del måste man ju göra själv om man vill ha) så det e ju inte så att de säger att det kommer att kosta en summa o sen då räkningen kommer så e det jättemycket dyrare.

Oj vad långt det här blev nu...

• magdalena 80

Tänkte bara kommentera det där med leveranstiden på Älvsbyhusen. Anledningen till att väntetiden varierar så mycket från ort till ort är att alla försäljare får en viss mängd hus de får sälja (leverera) på ett år. Här hos oss var det ett års väntetid (Bor i Vasatrakten, Finland), men ner mot Helsingfors o så e det visst ännu längre köer.
    Visst e det tråkigt då man måste vänta så länge men de hinner väl inte med mer. Här i Finland har de nyss öppnat en egen fabrik så nu ska det väl bli lite mera fart på

Svar på tråden Älvsbyhus?