• Anonym (Osäker)

SVT:s fråga till kronprinsessan upprör?

SVT:s reporter Rolf Fredriksson träffade henne, och de överlevande Hédi Fried och Emerich Roth, i samband med minnescermonin och frågade:

Har kronprinsessan funderat kring familjehistorien, det finns ju släktingar längre tillbaka i tiden som var anhängare av nazisterna och så finns det ju en annan person som Folke Bernadotte, som med de vita bussarna räddade folk ur koncentrationslägren?

?Lång historia?

? Nazismen är någonting fasansfullt. Det är en av mänsklighetens absolut värsta perioder. Men det är en lång historia och det går att ta del av den historien om man önskar, svarade kronprinsessan.

SVT:s fråga till kungligheten har kallats för både osmaklig och ett övertramp.

www.svt.se/kultur/svt-s-fraga-till-kronprinsessan-uppror

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden SVT:s fråga till kronprinsessan upprör?
  • Anonym (Rojne)
    "Har kronprinsessan funderat kring familjehistorien, det finns ju släktingar längre tillbaka i tiden som var anhängare av nazisterna och så finns det ju en annan person som Folke Bernadotte, som med de vita bussarna räddade folk ur koncentrationslägren?"

Osmaklig frågeställning? Ja det beror ju på vad man fokuserar på, det negativa eller det positiva.
    Var det alltså osmakligt att Folke räddade människor i busslass eller vad?
    Själva frågeställningen är genialisk på så sätt att den försätter kronprinsessan (och indirekt hela nuvarande hovet) i ett knivigt svarsläge men med neutral utgångspunkt. Deras släkte är alltså varken helt oskyldiga eller skyldiga.
    Så länge hovet håller sig politiskt opartiska sitter de där de sitter. Jag tycker hon gav ett bra svar på frågan som visar värdigheten i rollen hon har som blivande drottning.
  • Tow2Mater

Undrar lite på vilket sätt han menar hon skulle funderat over en sån sak. Alla har väl både "goda" och "onda" personer i sin släkthistoria, med olikheten att de flesta inte vet det utan bara kan anta, medan kungafamiljen har sin historia ganska känd och vet. "Ja, jag var liksom inte där och kunde inte påverka nån av dem" hade kanske varit mitt svar.

• Tow2Mater
    Anonym (Rojne) skrev 2015-01-29 03:09:00 följande:
     Jag tycker hon gav ett bra svar på frågan som visar värdigheten i rollen hon har som blivande drottning.
    Hon gav ju ett typiskt politiskt korrekt "icke-svar". Som de flesta politiker etc gor på de flesta detaljfrågor.
  • Anonym (Rojne)
    Tow2Mater skrev 2015-01-29 03:13:21 följande:
    Hon gav ju ett typiskt politiskt korrekt "icke-svar". Som de flesta politiker etc gor på de flesta detaljfrågor.
    Ger du ett politiskt korrekt icke-svar som du kallar det är möjligheterna och tolkningarna många. Vilket är bra och ligger i din fördel om du är politiker. Du kan dessutom ändra dig. Ett enkelriktat rakt svar har inte lika många tolkningar vilket visserligen ökar risken för att fler håller med dig tillfälligt men skulle du ändra uppfattning allteftersom tiderna förändras ryker du eftersom du redan klargjort din ståndpunkt. Att säga att någon/något är antingen ont eller gott var för sig är farligt och lägger just grunden för saker som nazism.
  • fluu

Dåligt valt tillfälle. Väldigt klumpigt och en mindre genomtänkt fråga.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • EnGladPingvin

Jag tycker det är en intressant fråga ur ett större perspektiv. Tror det är många som inte är medvetna om hur många bland vanligt folk som faktiskt sympatiserade med nazisterna, i all fall innan alla hemskheter i koncentrationslägrena blev kända (vilket inte många tyskar hade vetskap om heller). Det är viktigt att få förståelse för det för att undvika att det händer igen. De var vanliga människor som vem som helst. Jag hade en farbror som när han dog hittades det brunskjortor och bilder i hans garderob som ingen visste om. Det var normaliserat att ha de åsikterna, precis som liknande strömmar i samhället håller på att bli normaliserat. 

Victoria har såklart inget ansvar för sina släktingars handlingar och i hennes fall har hon ju även någon att vara stolt över. Men jag ser ingen anledning att gå på tå för henne eller de andra kungligheterna. På en sådan här dag är det en intressant fråga som kan ge förståelse för hur något så fruktansvärt kunde inträffa.

• micro113

Har mördare 300 år tillbaka i släkten. Något jag ska be om ursäkt för?

• EnGladPingvin
    micro113 skrev 2015-01-29 13:43:48 följande:

Har mördare 300 år tillbaka i släkten. Något jag ska be om ursäkt för?

Nej, varför skulle du det? Det är ingen som pratat om att någon ska be om ursäkt för något.
  • EnGladPingvin

För ovanlighetens skull håller jag med en debattör på Expressen. "Det var rentav en alldeles oerhört lämplig och viktig fråga. En värdig och moraliskt angelägen fråga. "

http://www.expressen.se/kultur/ovardigt-att-forneka-var-egen-historia/

Kanske OT, men om det är något som borde uppröra är det Kungens deltagande på den saudiarabiska diktatorns begravning för ett par veckor sedan. Han hedrade en diktator i ett land med offentliga avrättningar, stening, piskstraff och andra vidriga fysiska straff. Ett land där kvinnor inte får köra bil eller sporta offentligt. Men återigen går media på tå för kungafamiljen och ställer inga obekväma frågor om det.

http://www.dagensarena.se/opinion/unga-republikaner-kungen-borde-be-det-saudiska-folket-om-ursakt/

• Vokalissan

Frågan är intressant men vad ska hon göra? Tycker hon svarade helt ok. Ogillar tillfället för frågan dock. Hon är där för att minnas och hedra offren.

Svar på tråden SVT:s fråga till kronprinsessan upprör?