• leg4

Varför skall man använda cykelhjälm?

Är det bara jag som tycker det ser så jävla töntigt att använda cykelhjälm när man är vuxen? Att man använder det som barn går väll bra eftersom det är olagligt annars, men som vuxen ser man bara ut som en efterbliven idiot. Jag hatar verkligen folk som använder cykelhjälm.

Jag förstår inte varför man skall använda cykelhjälm. Är man rädd för att ramla omkull och spräcka skallen så kan man lika gärna lämna cykeln hemma istället för att köpa en töntig cykelhjälm. Att promenera till skolan/jobbet fungerar lika bra

Använder ni cykelhjälm? Varför/varför inte?

• Svar på tråden Varför skall man använda cykelhjälm?
  • sportpappa

Den här diskussionen har varit uppe precis nyligen:
    www.familjeliv.se/forum/thread/74694935-varfor-anvander-ni-inte-cykelhjalm

Att det skulle gå lika bra att promenera som att cykla kan man ha olika åsikter om. Jag har 9 km till jobbet. Om jag går så tar det ca 2 timmar. Om jag cyklar så tar det ca 30 minuter. Jag har bättre saker att göra än att promenera och det är ju så mycket roligare att cykla riktigt fort och skrämma upp förvirrade fotgängare som irrar omkring på cykelbanan.

Jag tävlar och tränar mycket cykling båda landsväg och MTB så för mig är det naturligt att ha hjälm. Det är en del av utrustningen för att cykla.

För de som aldrig någonsin kört ett enda cykellopp eller aldrig varit med en enda olycka så kan kanske hjälm känns onödigt. Det är möjligt att det ser töntigt ut, men det var länge sen jag brydde mig om vad andra anser vara töntigt. Jag tänker inte ens på att hjälmen sitter där. Om andra får sig ett gott skratt när de ser mig så bjuder jag på det.

• Nyfiken gul

blir du som cyklist påkörd av en bilist och du inte har hjälm på skallen är den cykelturen det sista du gör... 

Cyklar du utan hjälm är det du själv som är töntig om du tycker frisyren är viktigare än att rädda ditt eget liv.  Eller är du kanske självmordsbenägen? 

det är töntigt med bilbälte också som skrynklar ner den fina kostymen också...   men krocka utan bälte får du se hur mycket värd den kostymen är... 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Drottningen70

Det handlar om att vi som använder hjälm helt enkelt har nåt därinnanför som kan skadas om vi slår i huvudet. Ett dilemma som du aldrig behöver ta ställning till...

• tuntemattomana
    Drottningen70 skrev 2015-01-29 17:53:10 följande:

Det handlar om att vi som använder hjälm helt enkelt har nåt därinnanför som kan skadas om vi slår i huvudet. Ett dilemma som du aldrig behöver ta ställning till...

hihi
  • fyrkantigboll

Jag hade antagligen varit död nu om jag inte använt cykelhjälm när jag ramlade framlänges i en backe för 4 år sedan. Är glad att det var hjälmen och inte skallen som sprack.

• Anonym (hjälm)

hmm, man har bara ett huvud

• EnAnonumius
    Drottningen70 skrev 2015-01-29 17:53:10 följande:
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Andreas02

Jag tyckte som du förr "trådstartaren", Det var många år sedan och då var man i tonåren där det mesta var löjligt, även cykelhjälmen. 

Idag är det nästan fler som cyklar med hjälm än uan och jag tycker att de som cyklar utan saknar något.

Idag så använder både ung som gammal, racercyklist som den vanlige pendlaren hjälm och jag tror de flesta som en gång har börjat använda hjälm sedan ser det som självklart att fortsätta.

Jag tror vi oavsett lag eller inte kommer se cykelhjälm som naturligt bara inom några år.  

Svar på tråden Varför skall man använda cykelhjälm?