• Anonym (TS)

Är det äckligt att bara ha en trasa i badrummet till städning?

Jag har "bara" en wettextrasa som jag använder i badrummet när jag städar. Torkar av all med den men sköljer ur den med jämna mellanrum under städningen. Min kompis hävdar att det är "skitäckligt", hon har tydligen en trasa till toan, en till handfatet och en till duschen. Känns lite överdrivet... 

• Svar på tråden Är det äckligt att bara ha en trasa i badrummet till städning?
  • Anonym (Mesproppen)

Toan har en egen trasa (naturligtvis?!) och andra ytor i badrummet en annan trasa. Mest duschar jag av toan med hett vatten för jag tycker det är lite äckligt att städa toastolen, särskilt barnens. Toatrasan byts ofta.

Jag är inte särskilt rädd för bakterier men sedan hela familjen drabbades av springmask en gång så blev jag typ lite rädd för smittspridning från toaletten....

• Anonym (agda)
    Anonym (Mesproppen) skrev 2015-01-30 18:29:50 följande:

Toan har en egen trasa (naturligtvis?!) och andra ytor i badrummet en annan trasa. Mest duschar jag av toan med hett vatten för jag tycker det är lite äckligt att städa toastolen, särskilt barnens. Toatrasan byts ofta.

Jag är inte särskilt rädd för bakterier men sedan hela familjen drabbades av springmask en gång så blev jag typ lite rädd för smittspridning från toaletten....

Eeeee har barnen en egen toa? eller menar du ngn typ av "inlägg" i vuxenstolen?
  • Absolut rent

Jag har en trasa till tvättställ, tvättmaskin, torktumlare och arbetsbänk och en till toalettstol!
    Skulle aldrig använda samma till toastol och tvättställ!

• nozpa

Just toastolen använder jag tvättlappar till, den torra varianten. Dom går inte sönder när dom är blöta. Torkar av och putsar upp med en microfiberduk som enbart är till toastol.

Handfatet har en rosa trasa samt en rosa microfiber, övrig inredning typ element, skåp, skötbord torkas med en blå trasa.

Duschväggarna använder jag en svamp till, fogarna en tandborste och kaklet i hela badrummet används min fönsterputs till.

• Zuzanne
    cameleon skrev 2015-01-30 10:50:16 följande:

På tal om bajsbakterier, jag förstår inte att vissa har sina tandborstar i en mugg på handfatet. Det är inte fräscht, för när man spolar så virvlar ju bakterier upp.
    Vad tycker ni?

För rätt många år sedan testade dem i mythbusters om huruvida tandborstarna som var placerade i mugg på handfatet ca 1 meter bort från toaletten fick bajsbakterier på sig, det fick den inte. Så du behöver inte oroa dig ^^
  • scanmia

Med fem pers på ett litet badrum så städar vi det dagligen med en trasa som åker direkt ner i 90-graderstvätten. Toalettstolen torkas av nästan sist; golvet runt är sist. (Spegel, fönster, handfat, badkar, skåp och väggar, toastol och golv). Eftersom vi gör det dagligen blir det aldrig ingrott och trasorna steriliseras i den heta tvätten. Använder mig av någon sprej som påstår sig vara skonsam för miljön utom under kräksjuketider då jag hemfaller åt klorin...

• Anonym (agda)
    scanmia skrev 2015-01-31 03:21:31 följande:

Med fem pers på ett litet badrum så städar vi det dagligen med en trasa som åker direkt ner i 90-graderstvätten. Toalettstolen torkas av nästan sist; golvet runt är sist. (Spegel, fönster, handfat, badkar, skåp och väggar, toastol och golv). Eftersom vi gör det dagligen blir det aldrig ingrott och trasorna steriliseras i den heta tvätten. Använder mig av någon sprej som påstår sig vara skonsam för miljön utom under kräksjuketider då jag hemfaller åt klorin...

Jag gillar Klorin för då blir det rent. RENT med stora bokstäver, men man känner sig ju lite som en miljöbov................(lite)
  • Anonym (Cilla)

Använder engångstvättlappar till toaletterna, en trasa till handfatet och en svamp till badkar/dusch. Skulle aldrig någonsin använda samma trasa till toalett och handfat!

• Anonym (Cilla)
    scanmia skrev 2015-01-31 03:21:31 följande:

Ursäkta, men sterilisering kräver betydligt högre temperatur än 90 grader. En vanlig tvättmaskin tar inte död på alla bakterier, då behöver du tex en autoklav.
  • Anonym (agda)
    nozpa skrev 2015-01-30 21:50:52 följande:

Just toastolen använder jag tvättlappar till, den torra varianten. Dom går inte sönder när dom är blöta. Torkar av och putsar upp med en microfiberduk som enbart är till toastol.

Handfatet har en rosa trasa samt en rosa microfiber, övrig inredning typ element, skåp, skötbord torkas med en blå trasa.

Duschväggarna använder jag en svamp till, fogarna en tandborste och kaklet i hela badrummet används min fönsterputs till.

Men se där vilket tips. Fönsterputs på kaklet! Det måste jag prova.
Svar på tråden Är det äckligt att bara ha en trasa i badrummet till städning?