• Nathalie1992

hjälp ang ekonomi.

Hej. Det är som så att jag och pappan till mitt barn ska separera. Vi har ett barn på åtta månader ihop. Vi hade tidigare bestämt att jag skulle vara hemma i ett år (till aug 2015) så jag sa till min arbetsgivare att i aug kommer jag att börja jobba igen, då har de tagit in en vikarie som är istället för mig.

Nu till mitt problem..hur får jag ihop det? Lägenheten är uppsagd och vi ska alltså ut om tre månader, alltså till maj. jag har föräldrapenning vilket inte är mycket varje månad. Och iom att jag har sagt till min arbetsgivare att jag ska börja jobba igen i aug så kommer det vara tre/fyra månader (maj-aug) utan lön, alltså bara mammapenning. Får inte ens ut 10.000 om jag skulle ta alla dagar i månaden (har knappt sgi dagar kvar utan går snart på lägsta nivå)

Någon som vet om man kan få något annat bidrag som ensam förälder? Vi ska ha vårt barn växelvis, mitt ex säger tre dagar var åt gången (han har pratat med soc och de säger tydligen att det är det bästa) det innebär alltså att jag kan ta ut ca 15dagar/mån vilket inte blir många tusen..snälla någon som vet hur eller vart jag kan få hjälp? Har panik!!! :(

• Svar på tråden hjälp ang ekonomi.
  • zemer

Du får söka socialbidrag. Och bostadsbidrag kommer du ha rätt till.

Men jag måste säga att jag tycker att det låter väldigt konstigt att socialen sagt att ni ska ha barnet 3 dagar i taget?? Växelvist boende rekommenderas inte fören barnet är 3 år. Det är inte bra för barnet. Självklart ska barnet träffa båda sina föräldrar regelbundet och bygga upp en nära relation med båda, men barnet måste få ha en fast punkt när h*n är så liten.

• zemer

Sen så är jag ganska säker på att du kan avbryta din föräldraledighet och börja jobba tidigare om du vill det. Tror man ska säga till 1 månad innan bara. Så om du pratar med din arbetsgivare så löser det sig säkert. Är dom snälla så kanske du kan börja på deltid.

• Kina79

Du har för det första laglig rätt att avbryta din föräldraledighet med en månads varsel. Du kan inte räkna med att få tillbaka din tjänst redan då, men gå tillbaka till jobbet har du rätt till.
    Växelvis boende tycker inte jag är en bra ide till en bebis på 8-12 månader. Ett boende och sen träffa den andra föräldern ofta ofta och längre och längre stunder, för att så småningom kunna ha en övernattning. Se ökar man det i lagom takt.
    Lycka till!

• Nathalie1992
    zemer skrev 2015-01-29 23:40:44 följande:

Du får söka socialbidrag. Och bostadsbidrag kommer du ha rätt till.

Men jag måste säga att jag tycker att det låter väldigt konstigt att socialen sagt att ni ska ha barnet 3 dagar i taget?? Växelvist boende rekommenderas inte fören barnet är 3 år. Det är inte bra för barnet. Självklart ska barnet träffa båda sina föräldrar regelbundet och bygga upp en nära relation med båda, men barnet måste få ha en fast punkt när h*n är så liten.

Tack för svar!

Ja det där ang 3 dagar i taget sa jag till honom att jag tyckte lät konstigt. för vi var på ett möte på soc då vi fick prata enskilt, först pratade de med honom och sen mig...och till mig så sa dom att barn under tre år är för små för växelvist boende, att det blir för mycket miljöombyte...men tydligen så hade de sagt tre dagar i taget till honom...men jag är säker på att de sa så till mig...
  • zemer
    Nathalie1992 skrev 2015-01-30 09:03:29 följande:

Tack för svar!

Ja det där ang 3 dagar i taget sa jag till honom att jag tyckte lät konstigt. för vi var på ett möte på soc då vi fick prata enskilt, först pratade de med honom och sen mig...och till mig så sa dom att barn under tre år är för små för växelvist boende, att det blir för mycket miljöombyte...men tydligen så hade de sagt tre dagar i taget till honom...men jag är säker på att de sa så till mig...

Det är nog så att det är så han vill ha det och då påstår han att soc har sagt det. Men det är inte bra för barnet! Han är nog rädd att förlora tid med sitt barn. Ni måste göra vad som är bäst för barnet. Och det är att ha ett boende. Sen ska barnet självklart träffa båda föräldrarna ofta. Det kan ju va ett problem om man inte kommer överrens eller inte vill träffas efter separationen. Men det är inte viktigt, barnet är viktigt, så man får bita ihop. Träffar hemma i barnets boende. Hur gammalt är barnet? En eftermiddag/några timmar hos andra föräldern då och då. En nära relation byggs upp till båda föräldrarna sen kan man börja så smått med enstaka övernattningar och tillslut hamna på varannan vecka (eller hur man vill ha det) när barnet närmar sig 3 år.
Svar på tråden hjälp ang ekonomi.