• elinomhus

    Tips om föräldrapenning

    Hej! Jag kommer att ansöka om att gå hem från jobbet 1 juni. Vad behöver jag göra nu för att underlätta allt och få allt på ett så bra vis som möjligt? Jag fick heller inget "intyg" hos barnmorskan som det sägs att man ska få för att kunna ansöka om föräldrapenning? Fattar ingenting av allt! Hur vet jag hur många dagar jag ska plocka ut? Vad är smidigast?

  • Svar på tråden Tips om föräldrapenning
  • Ruter

    Intyget till fk får man när du träffar barnmorskan efter att du gjort ultraljud.

    Angående hur många dagar du ska ta ut. Så tar du ut så många du känner för mellan 0-7 dagar i veckan. Alltså så många dagar så ni får de pengar ni behöver på månad för att gå runt ekonomiskt.

  • elinomhus

    Okej, då kanske jag bara inte hunnit fått det än för ul är gjort :)

    Kan man räkna ut själv vad man får om man tar ut ett visst antal dagar?

  • Santin

    Fråga efter intyget. Tar tid att få alla andra papper och intyg som fk ska ha. Plus att de har 30 dagars handläggningstid. Tipsar om att gå in på deras hemsida och läsa samt göra en preliminär planering så du ser hur det kan bli.

  • Emmask

    Det är en djungel. Läs på försäkringskassans hemsida. Kolla gamla trådar här. Finns massor.

  • Gladskit

    Enklast är att använda Försäkringskassans hemsida, där finns många bra verktyg.
    Men enkelt räknat så kan du ta din årslön (månadslön x 12) x 80% och sedan dela på 365 dagar. Där har du din dagersättning, före skatt.
    Tar du ut 3 dagar per vecka får du den dagersättningen x 3 per vecka.
    Tar du ut 7 dagar får du den dagersättningen x 7 per vecka.
    För att få ut motsvarande 80% av sin månadslön måste man alltså ta ut 7 dagar per vecka och då räcker dagarna ca ett år.

    De flesta vill gärna vara hemma längre eller spara dagar vilket gör att man tar ut färre dagar per vecka och då får man såklart ut mindre pengar.
    Men där måste man utgå från sin egen ekonomi, det är svårt att ge råd. Jag kan dock säga att jag tyckte det var rätt enkelt att leva billigt när man var hemma, ett barn kostar inte så mycket i början. Och man måste ju inte ta ut lika mycket hela tiden heller utan man kan ta ut 7 dagar per vecka först ett par månader för att slippa tänka efter och bara njuta av bebisen, och sen kan man via FK's webbtjänst ansöka regelbundet. Kanske 4 dagar per vecka en månad och sen 2 dagar per vecka i två månader. Det går alldeles utmärkt.
    Vill man inte så måste man inte ta ut en enda dag innan barnet fyllt ett år, ens SGI är skyddad ändå.

  • elinomhus

    Tack tack! Om man tar ut 4 dagar / vecka i ca 1 år då, brukar man ha något kvar efter det sedan? Behöver jag själv bry mig om sambon och hur han kommer göra eller kör jag bara på?

  • Gladskit
    elinomhus skrev 2015-01-30 13:10:58 följande:

    Tack tack! Om man tar ut 4 dagar / vecka i ca 1 år då, brukar man ha något kvar efter det sedan? Behöver jag själv bry mig om sambon och hur han kommer göra eller kör jag bara på?


    Tar du ut 4 dagar per vecka i 52 veckor så har du förbrukat 208 dagar.
    Om du går in på FK's sida så ser du hur många dagar ni har totalt för barnet, hur många som är dina och hur många som barnets far har att ta ut.
    Den stora potten kan man säga är gemensam. Sen finns det dagar som är dina som du inte kan överföra och dagar som är hans som han inte kan ge till dig.
  • Amerigo

    Ett tips!


    Om pappan inte tänkt att vara föräldraledig (av ekonomiska själ exempelvis) så kan du stå som ensam vårdnadshavare på barnet, då får du alla föräldradagar :)

  • Santin

    Eller om din sambo inte vill vara hemma mer än de 60 dagar som är havs av fp dagarna kan han skriva över dem till dig. Då jan su vara hemma ca 1 1/2 år om du snittar 4 dagar i veckan första året. Bara dumt att inte ha gemensam vårdnad om ni lever ihop. Blir komplicerar i andra avseenden som tex hämta ut medicin om barnet blir sjukt.

  • elinomhus

    Ja skriva ensam vårdnad är nog inte ett alternativ för oss. Låter bättre med santins förslag!

    Men låg dagar då? Vad är det?? fick höra av någon att jag bör tänka på sånt också!

Svar på tråden Tips om föräldrapenning