Varför gör ni det så jävla omständigt?
Själv gick jag helt och hållet på instinkt. Jag hade mitt barn bokstavligen PÅ mig, hela barnets tre första månader. Jag förvandlades till nån slags urtidskvinna under den första tiden efter förlossningen.
Jag som i vanliga fall alltid ser till att vara vaxad, sminkad, ha matchande rena kläder, lukta gott, osv.
Detta var inget jag gjorde med flit, det bara blev så. Den primitiva kvinnan i mig vaknade till liv - från det första urtidsvrålet vid förlossningen, tills dess att barnet var omkring tre månader. Möjligtvis till och med äldre, jag kommer inte exakt ihåg.
Dessutom utvecklade jag norra Europas bästa luktsinne under tiden och hörseln ska vi inte tala om - den var enorm. Jag kunde höra en bil komma på vår grusväg på flera hundra meters avstånd.
Jag vaknade alltid tiptop-pigg, så fort barnet gnydde. Jag hade öronen på spets hela tiden.
I vanliga fall rör jag mig extremt mycket i sömnen, men när min lilla låg vid mig, - tätt, tätt intill, - så låg jag blixt stilla - alltid med en arm över barnets överkropp.
Helt otroligt. Det tycker jag än idag.