Varför gör ni det så jävla omständigt?
Jag tycker att du har en väldigt svart/vitt syn på det hela, TS. Du får väl försöka tänka på att barn och föräldrar är olika. Relationer ser olika ut.
Att man väljer bort barnvakt till ett spädbarn betyder ju inte att man inte ser efter sitt förhållande? Alla föräldrar har helt enkelt inte ett behov av att dejta på som inget hänt under barnets första tid för att hålla liv i förhållandet, förhållandet står inte och faller med tid på tu man hand på bio utan är starkare än så många gånger. Vi valde bort barnvakt under våra barns första år men träffade barnens morföräldrar flera gånger i veckan under våra föräldraledigheter. Tillbringade då ofta hela dagar tillsammans här eller där. Vi hade inget behov, som ni har, av barnvakt för att underhålla vårt förhållande och spädbarn har definitivt inget ut av att föräldrarna befinner sig långt bort för att knyta an till och skapa en relation till andra människor. Vi gjorde på så sätt vi tror är bäst och led ingen nöd.
Att man väljer bort långa resor när barnet är litet behöver ju inte betyda att man inte tycker att det är viktigt att barnet får skapa en relation till mor och far föräldrar? Man kankse har ett barn olikt ditt, tänkt på det? Ett barn som skriker sig igenom hela bilresan, i dessa fall känns det kanske lämpligare att släkt besöker barnet eller något annat? Vi har barnens farmor utomlands och kände inte för att åka dit i början, hon tyckte dock att det var självklart att hon istället åkte hit så så fick det bli.
Jag tror också på ett jämställt föräldraskap, vi ser oss som likvärdiga för våra barn och för oss är det självklart att dela tiden hemma. Med andra barnet var vi dessutom hemma i flera månader tillsammans vilket gjorde mycket, därefter delade vi tiden hemma tills han var 2 år. Med första var vi hemma ca 9 månader var, då fick hon syskon och vi fortsatte hemma tillsammans som sagt fast då med två barn. Vi ser det som en självklarhet att hjälpas åt med allt så att båda får sova, kan träffa egna vänner och utöva egna intressen. Jag reagerar också på när någon kallar barnets andra förälder för barnvakt.