Anonym (Enkelt) skrev 2015-01-31 00:25:37 följande:
Ja det är roligt hur man kan reta upp folk på familjeliv. Men vet ni vad?
1. vi åkte aldrig någonstans för att visa upp bebisen. Dom vi åkte till hade redan sett bebisen. vi åkte för att vi ville träffa min familj. väldigt enkelt. sen att vi råkade ha fått barn några veckor innan gjorde varken till eller från.
2. Jag tror att man påverkar sina barn till hur dom blir. Okej vissa saker kan man inte påverkar. typ omogna tarmar som leder till kolik och annat kul. Men stressade bebisar som inte sover och som bara gnäller osv osv osv. Det tror jag på att man till mycket skapar själv. Och JA jag vet att det finns undantag. MEN är man orolig och osäker som förälder så tror jag att risken är stor att man får ett sådant barn.
Min mamma har uppfostrat 4 barn varav 1 tvillingpar och vi har ALLA varit underbebisar om ni så vill. Sovit hela nätter från start. inga problem med amning osv osv. Helt enkelt lätta bebisar.
Och jag tar mitt lugn och mycket av hennes metoder i uppfostran från just henne och voila. jag har ett lika lugnt barn. Tillfällighet? eller ligger det kanske något i det?
Du tror inte ärftlighet är en komponent? Brukar din mamma också kritisera andra för hur de lever? Eller har hon lärt dig empati och ödmjukhet?
Jag känner inte igen att många krånglar till det i onödan. Och jag har umgåtts med många småbarnsföräldrar. Däremot kan barn och föräldrar ha olika sorts svårigheter som de tacklar efter bästa förmåga.
Jag undrar också vid vilken ålder du menar att barnen inte ska få sin vilja igenom? Jag tycker alla i en familj får anpassa sig i viss mån efter varandras behov istället för att barnen bara ska anpassa sig efter de vuxna. Exempelvis är det viktigt för mina barn med fritidsintrissen och träffa kompisar nu. Det är klart vi ser till att ge utrymme för det också. Liksom skolarbetet.
Livet förändras när man får familj.
Och eftersom det verkar vara en stor grej med bilåkning: med vår första bebis åkte vi gärna bil men inte den andra som bara skrek i bilen. Visst förstod farmor och farfar det och kom till oss istället. Liksom vi nu åker dit när barnen är stora och farmor har ont i ett ben och svårt att åka bil. Detta självklara tycker jag är att förenkla livet - inte försvåra det.