• Anonym (Nja)

Varför gör ni det så jävla omständigt?

Du har någon poäng, TS, framför allt kan man ju tänka på att göra pappan delaktig. Och ett sätt att göra det är ju att själv göra något och låta pappan ta ansvar. Annars kan det lätt bli att pappan gärna tar ett glatt och nöjt barn, men har ingen koll på vad som ska göras när barnet blir ledset, för då tar mamman över...

Men en del grejer tycker jag att du är ute och cyklar kring. Att leva som förut, och barnet hänger med. Nja. Det kanske funkar för vissa, men långt ifrån alla. En kompis till mig tyckte det var jobbigt, de kunde verkligen inte åka iväg och äta middag hos någon sent en kväll och att barnet bara hängde med. Jo kanske när den var yttepyttig, men när barnet började bli litet medveten så fick de sota för den kvällen med minst två nätters dålig sömn. Så då kan det bli så att välja bort aktiviteter är vad man gör, för att inte livet ska bli så jävla omständigt... Ibland gick de på middag, båda två. Men kanske inte så ofta som de tänkt sig, eftersom det blev så jobbigt. Ibland gick en av dem på middag och den andra var hemma. När barnet började närma sig året så kunde de ibland ha barnvakt på kvällen.

Besök på BBhade jag med andra barnet, första föddes mitt i svininfluensahysterin så då var det totalstopp... Men tycker du det är så konstigt om förstagångsföderskor tycker detr litet omvälvande? Att man vill ha litet koll på rutiner? För mig var det en helt ny roll att bli förälder, något som jag gick in för att göra så bra som möjligt och det tog tid, kraft och energi. Så det tog ungefär två månader innan jag hade kläm på det, innan dess kändes logistiken kring att ge sig ut från hemmet och få med sig det man behövde, ganska omfattande. Det är som med allt annat, man behöver vänja sig, skaffa sig rutiner, bygga upp en inre checklista. Det var lättare med barn nummer två.

Men kan man inte ha litet acceptans för att alla barn är olika, och att föräldrarna utifrån sina barn och sig själva väljer på olika sätt. Men att ingen egentligen vill göra saker omständliga, utan snarare tvärtom. Men ibland är det minst omständligt att välja bort saker, när barnen är små.

Svar på tråden Varför gör ni det så jävla omständigt?