Donum skrev 2015-01-30 17:13:56 följande:
Ja, ursprungsfamilj. Den du har ditt ursprung i, dvs dina föräldrar. Du och ditt barns pappa är ert barns ursprungsfamilj. Definitivt gör jag skillnad mellan familjerna. Det är inte mina föräldrar som har fått våra barn. Det är jag och min man som har fått våra barn.
Du säger det och jag är av en annan uppfattning. Varför behöver människor göra som du för att göra
"rätt"?
För hade du ansett att andra alternativ var fullgoda hade du aldrig brytt dig om att starta den här tråden.
Du påminner mig om det enda rådet jag ger när vänner och bekanta frågar mig om råd inför att de ska få barn: Umgås inte med andra förstagångsföräldrar. Förstagångsföräldrar är rätt ofta så osäkra på sitt föräldraskap att de vill få bekräftat att de gör rätt genom att försöka övertyga andra om att göra likadant som de själva gör.
Haha okej då tycker jag personligen att du har en rätt skev uppfattning av familj. Här är det inte ursprungsfamilj och nuvarande familj eller vad du vill kalla det.
Det är min familj och inget annat. Det är jag, min man, vårt barn, mina föräldrar, syskon och deras familjer och min mans föräldrar syskon osv osv. Vi är EN familj och inte flera familjer. vi har en väldigt bra kontakt och det tycker jag är underbart. vi älskar att umgås med varandra och åka till varandra och bara umgås och hitta på saker. Väldigt enkelt. Vi firar ALLA jul tillsammans och ser oss som en enda stor familj.
Sen sa jag inte att mitt sätt var rätt. hela ts handlar om att jag undrar varför folk gör saker så svårt. väldigt enkelt. och jag har skrivit flertalet gånger att jag vet att alla är olika och har olika barn men frågan består fortfarande. varför gör folk det så svårt?
Så nej alla behöver inte göra som jag men dom borde sluta göra det svårare än vad det är.