Inlägg från: Anonym (Enkelt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Enkelt)

Varför gör ni det så jävla omständigt?

Åh jag kan ju inte låta bli. Det är så kul att se för ni alla misstolkar verkligen vad hela tråden handlar om.
    Jag menar det handlar inte om att man måste åka någonstans när bebisen är liten. eller att man måste ta emot besök. Det var bara så vi gjorde för vi tycker om att åka till olika ställen och som min kära mormor alltid säger. Barn behöver kärlek och trygghet och det kan dom få vart som helst så länge dom har mamma och pappa. Voila!
    Det lever vi efter. Vi älskar att bara slänga oss i bilen på en ledig dag och åka till olika ställen. Och det har vi fortsatt med. Så jag menar inte att alla måste åka någonstans. utan just det exemplet uppkom från en annan tråd där mamman vägrade åka till svärföräldrarna utan någon egentlig anledning mer än att hon inte tyckte om dom. och bebisen var 4 månader eller något.

Så den här tråden handlar inte om att alla måste göra som jag. Det behöver ingen göra och det har jag inte påstått heller. jag sa att så här kan man göra.
    Jag undrade med hela tråden varför folk gör det så svårt för sig? Det är den enda frågan. Varför gör ni det så svårt när det finns lättare sätt?

En fråga ett svar. Sen tänker jag inte försvara hur vi lever vårt liv. För vi älskar vårt liv och gör saker så enkelt som det bara går för så har jag växt upp. gör ingen stor grej utav saker och tar det som det kommer. inget katastroftänk i förväg.

Så jag anser att vårt sätt att hantera och uppfostra vårt barn är rätt för oss och det har fungerat ypperligt. Jag menar på något sätt måste vi ju ha gjort rätt då vi har ett så enkelt barn. Jag tror att det är för att vi är trygga och lugna föräldrar med mycket kärlek till vårt barn och till varandra.

Sen är jag så klart medveten om att barn är olika men i grund och botten tror jag att det kommer av att föräldrar är olika. oroliga föräldrar ger oroliga barn helt enkelt.
    Sen är inte vårt liv rosa fluffiga moln jämt heller så klart. det sticker jag inte under stolen med. Men så är ju småbarnslivet. det är jobbigt ibland.

Men vi har som tidigare sagt en stor familj där vi får mycket stöttning och stöd om det behövs så vi klarar det jättebra. Sen tror jag det handlar helt om inställning. Om min dotter har vaknat 6 gånger på en natt så ser inte jag det som världens undergång. det går bra ändå. Och jag har mött många som gärna gör saker större än vad det är och gärna klandrar omvärlden för det.

Så för att sammanfatta.
    Alla ÄR olika och i och med det så har alla olika förutsättningar. och mitt sätt är inte det enda rätta. självklart förstår jag det. Det finns många rätt sätt och man får hitta det rätta för sig själv. Men man behöver inte göra det så svårt.

Och jo min mamma har lärt mig empati och ödmjukhet MEN hon har även lärt mig att livet inte behöver vara så komplicerat jämt.

Så jag hoppas att ni slutar haka upp er på det faktum att vi gillar att åka bil med vårt barn och det faktum att vi har bra kontakt med vår stora familj. för det var inte frågan.

• Anonym (Enkelt)
    Voodoodoll skrev 2015-01-31 13:05:46 följande:
    "Oroliga föräldrar ger oroliga barn".

Jobbigt, då kommer du få dömande och oförstående barn.
    nej det tror jag nog inte. Jag kommer lära dom att man skapar sitt eget liv och inte behöver övertänka allt och göra det svårt.
    Helt enkelt att sitt eget mående och sin egen situation är man helt ansvarig för och kan inte skylla på människor eller omständigheter.
  • Anonym (Enkelt)
    Donum skrev 2015-01-31 13:41:53 följande:

Det kan ju också vara så att det inte alls är din förtjänst, TS, att ert barn är så lättsamt. Vi har tre barn. Vi har aldrig behövt lida av sömnbrist. Ingen av dem har vaknat flera gånger på natten, som mest två gånger för att ammas. De två äldsta är sociala och trygga (yngsta är för litet för att ge en rättvis bedömning av). Mellanbarnet stövlade rakt in på dagis och var inskolad på en dag. "Trots" att vi inte har kastat oss iväg i bilen med dem eller låtit, för dem, okända människor ha hand om dem. De har väldigt nära relation med sina morföräldrar, utan att ha behövt lämnas bort till dem som små. Sonen har nära relation till farmor också, trots att de inte träffas så ofta pga att farmor bor ganska långt bort och jobbar mer än heltid. Så kanske beror det inte på ditt utomordentliga sätt att hantera barn utan på ditt barn?

För uppenbarligen kan man få precis vad du eftersträvar fast utan ditt sätt, som jag tycker verkar vara mycket mer ansträngande och gör det svårare än vad det är, än vårt.

Och hade du varit så förbaskat avslappnad i ditt föräldraskap hade du aldrig brytt dig om att starta den här tråden överhuvudtaget.

haha men fan va du hänger upp dig på den där bilen. Du är ju verkligen för rolig. Jag har aldrig sagt att bilresor gynnar något. varken uppfostran eller utveckling.
    Ja herregud vad rolig du är.
  • Anonym (Enkelt)
    Letitia skrev 2015-01-31 17:21:19 följande:
    Nu stödjer jag mig på forskning, då. Det finns bland annat studier som visar att det alltför tidiga omkringflängandet med bebisen, ökar risken för plötslig oväntad spädbarnsdöd.
    Haha ja det var ju bland det dummaste jag hört. Om jag flänger omkring med mitt barn ökar det risken för att det dör.
    Det finns vissa saker som är bevisat som bvc också säger. rökning, alkohol, samsovning och magläge är sånt som ökar risken men detta var en första.

Men om nu det är fallet så skulle jag vilja se en publicerad forskningsrapport på det. Det duger inte att det stått på allt för föräldrar eller något. Så har du någon rapport?
  • Anonym (Enkelt)
    Läs vad som står och inget annat skrev 2015-01-31 22:37:22 följande:

Det är exakt å vi har gjort ts, dom lär sig att bli självständiga och klarar mycket mer än vad man tror men tyvärr e många sk föräldrar (åtminstone modern) så fruktansvärt hönsiga o tror dom e gjorda av glas o inbillar sig att det bara e modern som "duger" o det e bara så naivt Tungan ute

Vi har 3 fullvuxna barn idag o det e absolut inget fel på nån av dom trots att vi kunde va man o fru ibland, lämnade barnet till mor o farföräldrar, tog med oss barnen vart än vi skulle resa t.e.x. Ska väl tilläggas för säkerhetsskull att man hade allt som barnet behövde o lite till o dels lärde sig pappan mata med flaska (som pumpades ut) så fadern oxå fick känna att det även e HANS barn exakt lika mycket, no problems alls

vad härligt att höra att era barn är normala ändå. då behöver jag inte oroa mig för på månad andra låter det som att jag kommer uppfostra mina barn till psykopater.
  • Anonym (Enkelt)
    Batmamba skrev 2015-02-01 00:04:21 följande:
    Visst är det bra att lära sina barn att vara självständiga. Men man skapar faktiskt inte sitt eget liv och råder inte själv över sin livssituation. Ingen människa är en ö - på gott och ont. Du gör dina barn en otjänst om du tutar i dem det. Det kommer att slå hårt mot dem om de drabbas av olyckor eller ohälsa - i synnerhet psykisk ohälsa. Det riskerar också att drabba dem på samma vis som den inställningen drabbar dig själv här i tråden - du uppfattas som arrogant och oförmögen att sätta dig in i andras situation.
    inte alls. du bestämmer själv om du vill må bra och hur du når dit. väldigt enkelt. sen finns det många där ute som är allmänt dumma som då skyller på yttre omständigheter för hur dom mår. vi är alla själva ansvariga för vårt liv och vi är dom enda som kan ändra det till det bättre.

självklart kan jag förstå att alla gör olika vilket jag upprepat 100 ggr i denna tråd. Men jag förstår inte varför folk ska göra det extra svårt. bara det.
  • Anonym (Enkelt)
    Batmamba skrev 2015-02-01 00:04:21 följande:
    Visst är det bra att lära sina barn att vara självständiga. Men man skapar faktiskt inte sitt eget liv och råder inte själv över sin livssituation. Ingen människa är en ö - på gott och ont. Du gör dina barn en otjänst om du tutar i dem det. Det kommer att slå hårt mot dem om de drabbas av olyckor eller ohälsa - i synnerhet psykisk ohälsa. Det riskerar också att drabba dem på samma vis som den inställningen drabbar dig själv här i tråden - du uppfattas som arrogant och oförmögen att sätta dig in i andras situation.
    och hur menar du att man inte skapar sitt eget liv? och inte råder över sin livssituation? Vem råder över ditt liv då menar du? för jag bestämmer  i alla fall över mitt.jag bestämmer vad jag ska jobba med, hur jag mår och huruvida jag vill ha ett barn eller en hund.
  • Anonym (Enkelt)
    Tookan skrev 2015-02-01 09:20:42 följande:

Tack gode Gud!!!!

Så bra skrivet!

Om allt går bra föder jag vårt första barn om tre månader och jag kan inte annat än att tacka dig för dina rader.

Är så trött på allt tjat om att:

-Nä minsann, ditt liv kommer bli så annorlunda, du kommer inte göra det och det och det.

När man säger emot fnyser folk som att man inte vet någonting och jag är ändå stor i käften och kan tala för mig.

Blir så frustrerad att jag tamejfan ska visa att man visst kan träna flera dagar i veckan när man blivit föräldrar, ta hand om varandra och sig själv, trots att man blivit föräldrar osv

Att en pappa faktiskt VILL vara pappa.

Min gubbe har fått frågan:

-å hur känns nu detta för dig??? Det måste vara svårt och omvälvande?

Nästan tyckt lite synd om...

Va????

Han har alltid velat ha barn. Jag däremot ville inte ha barn innan jag träffade honom.

Han går in med 230%

Han kommer bli världens bästa, mest närvarande pappan utan att dalta.

Tänk va skönt när man är TVÅ, för det är precis så det ska vara.

Fördomar och folks konstiga idéer blir jag tokig på.

Så klart man kan. tvivla inte på det. vi lever som sagt precis som vanligt och det är inga problem. då har vi ändå en bebis som är mer vild än tam och över allt och ingenstans. senast förra veckan var vi på gymmet tillsammans. nu är vi sjuka tyvärr. har en kompis som gymmar flera gånger i veckan. bebisen följer med. väldigt enkelt.

och som du säger är min man också. 100% med på detta och vill verkligen vara pappa.

Tror ni kommer få det jättebra. fortsätt att göra det ni vill i ert liv det gäller bara att inkludera en till person och tro mig. det är inte svårt alls.
  • Anonym (Enkelt)
    Batmamba skrev 2015-02-01 12:17:24 följande:
    Lycka till! Ni verkar ha ordnat det bra för er.

Men jag önskar att du kunde förstå hur provocerande det du och TS skriver är för en person i min sits. Efter min förra förlossning drabbades jag av ångestattacker pga sömnbristen, jag fick också något som vi nu har förstått var en svampinfektion i brösten. Ingen lyckades diagnostisera det då så jag hade jätteont vid amning (men alla sa att det såg ut som det skulle och var heelt normaalt). Jag kunde inte gå ordentligt på ett år pga foglossning. Nu, när barn nr 2 är 1/2 år har jag också svårt att gå, värre än förra gången. Visst, jag tränar varje dag som du tycker att man bör klara - men det är rehabträning, inga gympass direkt.

När folk uttrycker sig som du känns det hårt. Du säger att livet inte alls behöver ändras och att man visst kan träna fyra gånger i veckan som förälder. Underförstått att de som inte kan leva som tidigare gör det krångligt för sig och får skylla sig själva.

Min sjukgymnast har sagt till mig flera gånger: kom ihåg att du inte själv har valt att ha det så här! Jag märker på hur han säger det att det är något han säger till många fler än mig.

Att må dåligt när man har en bebis är skambelagt. Det förväntas en hel del av en och om man inte kan leva upp till är det tungt att läsa sånt som du och TS skriver.

Jag tror inte att ni är elaka. Jag tror att ni är obetänksamma och saknar erfarenhet. Hoppas att ni kan förstå och tänka om.
    Ja fast nu är det inte ens det inlägget handlar om. Jag vet att vissa får problem osv osv. Det du kan göra är hur du tacklar dom problem du har. Jag förväntar mig inte att man ska kunna vara en superkvinna jämt.
    Självklart har du ont och kan inte leva som vanligt. Det finns ju alltid undantag. detta  inlägg är inte alls till för att provocera dig. Det handlar om människor som gör det svårare än vad det behöver vara.
    Jag tror knappast att du gör det svårare för dig själv än du måste. Du verkar ju kämpa på.
  • Anonym (Enkelt)
    Batmamba skrev 2015-02-01 18:06:13 följande:
    Det finns tex tydlig statistik på att folk med dålig ekonomi har avsevärt kortare liv och är sjukare, samt att barn till låginkomsttagare ofta blir det själva. Detta bland annat på grund av att det känns otryggt att studera utan föräldrar som kan hjälpa en ekonomiskt om det skulle krisa. Det är också så att om man föds i ett slumområde i Calcutta så har man inte samma möjligheter som tex prinsessan Viktoria, som i sin tur är drabbad av ständig mediebevakning och hon har begränsade möjligheter att göra ett fritt yrkesval. Vi föds in i olika verkligheter och med olika förutsättningar helt enkelt.

Vi kan påverka våra liv, i synnerhet det inre. Det håller jag med dig om. Men det sker inom de givna ramarna.
    ja fast det har ju helt med inställning att göra. hur det är i calcutta kan inte jag riktigt svara för men nu svarar jag för det jag är van vid och det är sverige. och det är väl knappast så att det stämmer att bara för att ens föräldrar tjänar dåligt så ska jag göra det också. mina föräldrar är outbildade och låginkomsttagare men inte har det hindrat mig från att studerat vid universitetet.
    som sagt fortfarande ett val. precis lika mycket som prinsessan skulle kunna avsäga sig tronen och jobba som bonde istället. inget som hindrar.

Visst föds vi in i olika situationer men det är bara vi själva som bestämmer om vi ska ta oss ur dom eller inte.
  • Anonym (Enkelt)
    Monkii skrev 2015-02-01 18:40:11 följande:
    Var är bebisen när ni gymmar? Låter ju underbart om det funkar.
    mitt gym godkänner att man har bebis med sig så länge hon sitter i vagnen. så hon följer helt enkelt med.
  • Anonym (Enkelt)
    Anonym (O) skrev 2015-02-01 18:47:36 följande:

Menar du mao att man får skylla dig själv om man drabbas av ohälsa; sjukdom eller olycka, för då har man gjort nåt fel?

ja i mångt och mycket så är det så. med negativ inställning attraherar du negativa saker. men den tesen tänker jag inte gå in något djupare på.
  • Anonym (Enkelt)
    Duckan skrev 2015-02-02 09:31:41 följande:

Jag håller med dig ts. Ser inte heller alla dessa problem som andra verkar göra. Vi har kört på som vanligt sen den dagen ungen kom och det gör vårat liv enklare och roligare tror jag.

ja men precis så kör vi också. det gör allt så himla enkelt.
  • Anonym (Enkelt)
    aleydis skrev 2015-02-02 13:28:39 följande:
    Fast nu är det inte det tråden handlar om:

Ts klagar på att föräldrar gör det "onödigt krångligt", och använder sig själv som måttstock för allt man kan göra som nyförlöst. Att andra människor kan ha det olika jobbigt av olika skäl och att ts inte har minsta koll på varför de väljer att leva så har hon inte så mkt förståelse för. Det är ett skuldbeläggande av föräldrar som inte kan eller vill göra på samma sätt.

Kommentaren jag svarade på handlade om en förstagångsföderska med höga förväntningar på småbarnslivet och vad som är normalt att orka, tex träna flera gånger i veckan. Där ser jag att hon har höga krav på sig själv och dels dömer andra och kanske oxå sig själv om hon inte skulle kunna leva upp till de kraven. Det är klart att alla har tankar om föräldraskap före man får barn, men att säga att alla runt omkring en är negativa och överdriver utan att själv ha erfarenhet är lite naivt.

I slutändan tror jag att du och jag tänker samma: att ha hänsyn med att olika människor är olika, har olika jobbigt efter förlossning och att man gör olika val. Det jag reagerar på är när man är dömande mot andra människors till synes krångliga val ( när det i själva verket kanske är lättast för dem) när man inte känner dem och vet varför.

Det är klart att man KAN resa 5 timmar i bil ned en 1 månaders baby, men man kanske inte vill. Det är klart att man kan lämna bort till barnvakt tidigt- men man kanske vill. Någon vill ha besök på bb första dagen, andra vill vänta två veckor. Och jag tycker inte att ts har med saken att göra hur andra väljer att göra
    nej jag använder inte mig själv som en måttstock. jag bara berättade hur vi gjorde och att man KAN göra så. inte att man ska. men att vi valde att göra så för att detta var enkelt. men jag är väl medveten om att det finns andra sätt. 90% av alla i denna tråd har helt missuppfattat och bara tagit åt sig när det inte alls gäller dom. precis som någon sa här uppe så handlar det om att föräldrar till "vanliga" barn utan exempelvis kolik och andra större problem gör det svårare än vad det behöver vara.
  • Anonym (Enkelt)
    aleydis skrev 2015-02-02 13:28:39 följande:
    Fast nu är det inte det tråden handlar om:

Ts klagar på att föräldrar gör det "onödigt krångligt", och använder sig själv som måttstock för allt man kan göra som nyförlöst. Att andra människor kan ha det olika jobbigt av olika skäl och att ts inte har minsta koll på varför de väljer att leva så har hon inte så mkt förståelse för. Det är ett skuldbeläggande av föräldrar som inte kan eller vill göra på samma sätt.

Kommentaren jag svarade på handlade om en förstagångsföderska med höga förväntningar på småbarnslivet och vad som är normalt att orka, tex träna flera gånger i veckan. Där ser jag att hon har höga krav på sig själv och dels dömer andra och kanske oxå sig själv om hon inte skulle kunna leva upp till de kraven. Det är klart att alla har tankar om föräldraskap före man får barn, men att säga att alla runt omkring en är negativa och överdriver utan att själv ha erfarenhet är lite naivt.

I slutändan tror jag att du och jag tänker samma: att ha hänsyn med att olika människor är olika, har olika jobbigt efter förlossning och att man gör olika val. Det jag reagerar på är när man är dömande mot andra människors till synes krångliga val ( när det i själva verket kanske är lättast för dem) när man inte känner dem och vet varför.

Det är klart att man KAN resa 5 timmar i bil ned en 1 månaders baby, men man kanske inte vill. Det är klart att man kan lämna bort till barnvakt tidigt- men man kanske vill. Någon vill ha besök på bb första dagen, andra vill vänta två veckor. Och jag tycker inte att ts har med saken att göra hur andra väljer att göra
    och nej jag har inte med det att göra hur andra gör. Hela tråden är ju bara en fråga på VARFÖR folk gör det så svårt. har aldrig sagt hur folk SKA göra.

utan det är folk som du som missuppfattar och tar åt sig av saker som man inte ens behöver ta åt sig av. antagligen för att ni känner att ni gjort det svårt för er eller haft det svårt av någon anledning.
  • Anonym (Enkelt)
    Anonym (O) skrev 2015-02-02 20:36:35 följande:
    Så att om din bebis,gud förbjude, skulle bli svårt sjuk då har hon haft fel inställning och straffas för detta? Eller är det mamman/ pappan som ska straffas för att de har gjort fel?
    som sagt tänkte inte gå in på det där för tråden handlar inte om hur jag ser på livet.
  • Anonym (Enkelt)
    Anonym (Cd) skrev 2015-02-02 21:51:38 följande:
    Fegis

Handlar inte om att jag är feg. Det handlar om att det inte hör hit. Och jag har redan sagt det jag har att säga om det. Jag lever som så att jag tror att allt vi får i livet vare sig det är sjukdom och olycka eller kärlek och rikedomar så har vi dragit till oss det själva med vårt sätt att tänka och leva. Jag har många bevis för det i mitt liv men sen behöver inte alla tro på det.

Kort och gott negativa tankar och levnadssätt attraherar negativa omständigheter som sjukdom och olycka.

positiva tankar och ett positivt levnadssätt attraherar mer positiva saker.

slår du i tån på morgonen och man blir grinig brukar ofta resten av dagen gå i samma mönster.
    Men kan man släppa det och återgå till den positiva inställningen och tankesättet så blir det inte så.

Jag lever så och tror så men tvingar ingen annan att tänka så. Men å andra sidan så är mitt liv kantat av bara positiva saker och har alltid varit. Så om det funkar eller ej går att fundera på men jag tänker inte ändra mitt sätt att tänka för jag tycker det fungerar. Jag har alltid lyckats med allt jag tagit mig för. Från utbildning till giftermål och barn. Och det fantastiska är att min man tänker lika. 

Det är vad jag tror. Men kan vi lägga ner detta nu då det inte är det tråden handlar om.

• Anonym (Enkelt)
    Batmamba skrev 2015-02-02 22:31:17 följande:
    Du glömmer hela tiden människors olika förutsättningar. Vi har olika intelligens, är olika psykiskt friska/stabila, är mer eller mindre socialt begåvade och har mer eller mindre tur med vår fysik.

En del är starka andra är svaga. En del hanterar motgångar bra. En del blir självmordsbenägna. En del kan bli professorer, andra går till ett dagverksamheten och lägger pärlplattor.

När man känner sig stark bör man hjälpa de svaga - inte som du, säga att de har sig själva att skylla.

Livet är inte rättvist. Ödmjukhet är en bra sak.
    självklart är jag ödmjuk och empatisk utåt mot människor jag träffar. Jag springer ju inte omkring och slänger detta i ansiktet på dom. Men nu blev detta en diskussion och jag säger bara hur jag tror.

Och oavsett vilka förutsättningar man föds in i vare sig det är fysiskt eller socialt så är det bara en själv som sätter gränserna. Vad du än säger så kommer jag säga samma sak.

Mår du psykiskt dåligt så är det ett val att bli bättre. Har du dålig fysik så är det ett val att bli bättre. Är du född in i en lågutbildad låginkomsttagande familj så är det ett val om du också vill bli det. Allt handlar om val. Inga drömmar är för stora. Det är tankesätt som ditt som begränsar världen. tyvärr
  • Anonym (Enkelt)
    Anonym (O) skrev 2015-02-03 14:03:26 följande:
    Jag blir riktigt mörkrädd för ditt tänkande! Hoppas att du inte kastar skuld på dig själv, din man, dina barn vid ev. sjukdomar eller olyckor!

För övrigt tycker jag inte att det är ett positivt synsätt att tycka att alla andra 'gör allt så jävla ktångligt'.
    klart jag inte skulle göra det. Alla kan inte vara positiva jämt så klart. Men poängen är den att man själv har ansvar.
  • Anonym (Enkelt)
    Irma01 skrev 2015-02-03 14:44:06 följande:
    Men vilket barnsligt och omoget sätt att se på saker. Men vad bra för dig, om ett av dina barn får leukemi t.e så är det bara för dig att säga "ryck upp dig nu!" så ordnar det sig. Jag menar, då är det ju ditt barns eget fel...

Eller har jag missförstått det hela?

Klart man kan påverka sitt liv när det gäller utbildning, lön, lycka osv men det finns faktiskt vissa saker som ingen kan påverka. Uppenbarligen har du aldrig råkat ut för riktiga svårigheter, för de gör en starkare, ja, men de ger också en ny infallsvinkel och först och främst lite mer empati och förståelse, två saker du verkar totalt sakna.

Och för din information så kan positiva människor som tränar, äter rätt, röker inte, dricker inte osv få sjukdomar...

New age flum var exakt rätt beskrivning.
    jag får ju tro vad jag vill precis som du får tro vad du vill. visst är det bra?

Jag tvingar ingen att tro på det jag tror på.

självklart har jag empati och kan vara ödmjuk. Jag menar, inte fan säger jag att nej det är ditt eget fel att du fick cancer. Det är mina tankar och så jag lever och jag springer ju inte och trycker det i ansiktet på folk i min omgivning.

jag menar någon jävla spärr har man ju. men bara för att jag tror och tänker på mitt sätt gör det inte mig oempatisk. Bara för att jag uttrycker detta i en tråd på internet liksom.

jag menar man kan ju vara ödmjuk mot en människa även om man själv tänker att denne är totalt jävla idiot. Så en persons tankar och levnadssätt gör en inte automatiskt oempatisk.

Svar på tråden Varför gör ni det så jävla omständigt?