• Anonym (en fuling)

    Han tog betalt av oss på sin restaurang...

    Min polare äger en restaurang. Han har tjatat på mig och min tjej att vi måste hälsa på honom på restaurangen och äta. "Kom hit så ska ni få äta hos mig". Nåväl, efter mycket tjat tog vi oss dit igår. Han säger till oss att vi inte ska vara blyga, utan vi får ta vad vi vill och vi får dricka vad vi vill och hur mycket vi vill. Sedan säger han till en av servitriserna "jag känner dessa, så ni vet, ge dem allt de vill ha, de behöver inte tänka på nått". Vi hade inte förväntat oss att bli bjudna, men eftersom han tjatat på oss att komma för att "få äta" hos honom och när han säger till oss att vi inte ska vara blyga och välja exakt allt vi vill och dricka hur mycket vi vill så indikerar han på att han vill bjuda oss. Vi valde en normal rätt var (inget dyrt) och drack ett glas vin var, samt vatten. Därefter, när vi ska gå, säger han "ja, juste - min kollega hjälper er med notan". In kommer en nota där vi ska betala fullt pris. Bara för att markera för honom att han var konstig som betedde sig så, så lämnade jag 2 kr i dricks. 1 kr för mig och en krona för min tjej. 

    Vi förväntar oss aldrig att bli bjudna. Men jag anser såhär att som principsak så tjatar man inte på sina vänner att komma till sin restaurang för att sedan låta dem betala, och speciellt inte när man säger "ät och drick vad ni vill och hur mycket ni vill"....och inte nog med det...när man till och med säger till sin personal "jag känner dessa, låt dem äta och dricka hur mycket de vill, de behöver inte tänka på nått".  

    Jag blev faktiskt lite besviken på hans beteende. Jag betalar jättegärna, men då ska han inte ge signaler på att han ska bjuda oss, och framförallt ska han inte tvinga oss att besöka hans restaurang då. Det var en fuling.

    Asså detta är ingen big deal, men det är bara något jag stör mig på lite, faktiskt. Vad tycker ni?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-30 13:11
    Det jag glömde fråga er är: Borde jag säga något till honom, eller ska jag glömma och gå vidare?

  • Svar på tråden Han tog betalt av oss på sin restaurang...
  • Anonym (bonanza)
    Anonym (en fuling) skrev 2015-01-30 13:00:47 följande:

    Min polare äger en restaurang. Han har tjatat på mig och min tjej att vi måste hälsa på honom på restaurangen och äta. "Kom hit så ska ni få äta hos mig". Nåväl, efter mycket tjat tog vi oss dit igår. Han säger till oss att vi inte ska vara blyga, utan vi får ta vad vi vill och vi får dricka vad vi vill och hur mycket vi vill. Sedan säger han till en av servitriserna "jag känner dessa, så ni vet, ge dem allt de vill ha, de behöver inte tänka på nått". Vi hade inte förväntat oss att bli bjudna, men eftersom han tjatat på oss att komma för att "få äta" hos honom och när han säger till oss att vi inte ska vara blyga och välja exakt allt vi vill och dricka hur mycket vi vill så indikerar han på att han vill bjuda oss. Vi valde en normal rätt var (inget dyrt) och drack ett glas vin var, samt vatten. Därefter, när vi ska gå, säger han "ja, juste - min kollega hjälper er med notan". In kommer en nota där vi ska betala fullt pris. Bara för att markera för honom att han var konstig som betedde sig så, så lämnade jag 2 kr i dricks. 1 kr för mig och en krona för min tjej. 

    Vi förväntar oss aldrig att bli bjudna. Men jag anser såhär att som principsak så tjatar man inte på sina vänner att komma till sin restaurang för att sedan låta dem betala, och speciellt inte när man säger "ät och drick vad ni vill och hur mycket ni vill"....och inte nog med det...när man till och med säger till sin personal "jag känner dessa, låt dem äta och dricka hur mycket de vill, de behöver inte tänka på nått".  

    Jag blev faktiskt lite besviken på hans beteende. Jag betalar jättegärna, men då ska han inte ge signaler på att han ska bjuda oss, och framförallt ska han inte tvinga oss att besöka hans restaurang då. Det var en fuling.

    Asså detta är ingen big deal, men det är bara något jag stör mig på lite, faktiskt. Vad tycker ni?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-30 13:11
    Det jag glömde fråga er är: Borde jag säga något till honom, eller ska jag glömma och gå vidare?


    Det bästa är att nu vet du att din polare är narcissistic, o han avslöjade sig själv!Flört

    Håll dig borta från den så kallade polaren....
  • Anonym (gratis är gott)
    Anonym (Galet) skrev 2015-01-30 19:13:25 följande:
    Det måste ju vara något sånt här som hänt. Annars är det ju helt absurt!
    Ja, precis, först bjuda så att det låter gratis, sen skicka fram en nota, mycket märkligt. Att kalla personen "polare" låter konstigt. Ytligt bekant?

    Restauranger är ofta en riktigt lågmarginalbransch. Gratisätare uppskattas inte.

    Överlag anser jag verkligen inte man ska räkna med att äta gratis om man känner någon som har restaurang/cafe, det skulle ju sluta med att det bara sitter polare till ägaren där i tid och otid och tar upp platser från betalande kunder, höjer personalkostnaderna, höjer inköpskostnaderna mm. Det är en ren förlust eftersom de inte ens betalar inköpspriset för råvarorna, kockens, servisen, diskens arbetstid etc) Sen ser det alltid inte så himla bra ut om polare ska snacka med ägaren hit och dit. (Lägger man en massa pengar på en middag vill man inte bli sämre bemött än andra gäster). Eller om det syns inför andra kunder att de slipper betala.

    Övrig personal kan bli sur att få laga en massa gratismat("höj lönen istället!" tänker de) till ägarens polare, då de gärna skulle dra dit sina polare på samma sätt då, men kan inte. Det kan sticka riktigt illa i ögonen. Personalen får en massa merjobb, men inte ens nån dricks för det.

    Dessutom kan det bli problem med skattmasen, då det köps in en massa råvaror som det inte tas betalt för med kvitto av kunder(=ser ut som svarta pengar hamnar hamnar i ägaren fickor)

    "Efter att ha granskat hur mycket espressokaffe som krävs för att göra en kopp och sedan ställa den siffran mot försäljningssiffrorna avslöjade myndigheten att ägaren undanhållit nästan 1,5 miljoner kronor i försäljningssiffror. Nu krävs kaféägaren på miljonbelopp av Skatteverket."
    www.dn.se/sthlm/espressobluff-synades-aker-pa-skattesmall/

    (De kan ju faktiskt bjudit en massa expressokaffe och får betala surt för det nu)

    Har man tur tycker jag man kan räkna med nån enstaka bjudmåltid ibland eller deltagande i mer privata sammanhang när restaurangen har stängt, eller att det tex bjuds på efterrätten(win-win) Men får man absolut ingenting så ska man inte klaga.

    Självklart ska man även ha gratis klippning om man känner nån som driver frisering, riktigt låg bolåneränta om man känner nån bankchef och gratis tidningar på Pressbyrån om man känner nån franchisetagare där.   Skrattande Eller är det nått speciellt med just restauranger?


  • Letitia

    Det låter jättekonstigt. Jag skulle nog inte vilja umgås med personen mer. Inte för att han hade någon SKYLDIGHET att bjuda er på mat, men när han nu hade låtit förstå att han skulle göra det så måste ju det gälla.

    Hände mig en gång med en tjej på jobbet som varit frisörska innan hon läste vidare. Hon sa att hon skulle kunna göra lite slingor i mitt hår, och vi stannade kvar i omklädningsrummet efter skiftet och hon fixade med detta, vi hade jättekul och pratade och skrattade... Jag tog för givet att det var en kompisgrej. Jag hade förstås tänkt betala blekmedlet, men döm om min förvåning när hon nämnde en summa som var i klass med vad det skulle ha kostat på salong! Och då var det ändå inte jag som bett henne göra slingorna, utan HON som varit väldigt påstridig... Hemskt fult.


    Fördomar är inget annat än ett destillat av mänsklighetens samlade erfarenheter
  • Anonym (Galosch)

    Men ärligt, det måste ju vara så att den som "hjälpte med notan" kanske inte uppfattat det så att ni skulle fått special/kompispris.

    Men ändå, det sättet han pratade till er i början, "ta vad ni vill, var inte blyga nu" betyder ju absolut 100% att han bjuder. Själva meningen med "var inte blyga" betyder ju att ni inte behöver oroa er för kostnaderna.

    Men folk är idioter, så är det bara. Men, det finns alltid värre. Min farfar bjöd en gång in alla sina barn på festlig middag. När de ätit upp så ville farfar ha betalt av alla sina barn för maten de ätit. Min pappas yngre bror vägrade betala och det förstår man ju, men man undrar verkligen hur folk är skapta.

    Om jag vore dig skulle jag tagit bladet ur mun på en gång när hela notan presenterades, eller faktiskt sekunden efter då din kompis sa att servitören skulle hjälpa er med betalningen. Då hade jag sagt att vaddå, du bjöd ju oss ju!!! Skulle sagt att jag faktiskt inte tagit med plånkan. Kan han vara en idiot kan väl du vara lika fräck.

  • Lavish

    Nej det är såklart inte okej någonstans.

    Så vaddå om man har en affär ska man tjata järnet på sina vänner att dom MÅSTE komma dit och handla och när dom väl kommer är man på dem varje steg för att de ska handla så mycket som möjligt - sen tar man fullpris för varorna? 

    Alltså så kan man ju inte göra. Det är ju ett helt sjukt och vansinnigt beteende.

    Jag hade nog förväntat mig att bli bjuden i det fallet även om jag inte vägrat att betala. Hade han åtminstone gett er en rejäl rabatt hade det väl varit ett gränsfall. Men det här är inte okej. 

    Jag är rätt konflikträdd så hade antagligen inte sagt något. Men om han fått för sig att tjata om att vi skulle dit igen hade jag gjort det. T.ex sagt att hans restaurang tyvärr var för dyr för mig och att vi inte har råd med fler besök efter förra gången.

  • nymedlem
    Förtryckt skrev 2015-01-31 00:28:26 följande:

    Är du helt körd?!? TS var besviken och han kan inte INTE betala krognota för då får han farbror Polisen på sig. Vad kan han göra? Jo han kan visa sitt missnöje genom att inte dricksa. Gå inte och tro att dricks är nåt du bara ska FÅ bara för att.

    Dricks ska man göra sig förtjänt av och det gäller alla - kökschef, ägare, servitris, hovmästare mm.


    Du fattade tydligen inte ett ord av det inlägg du besvarade!

    Läs igen och gör ett nytt försök! Kan försöka förklara för dig. Personen ifråga skrev INTE att ts inte skulle betala notan. Personen skrev att ts försökte straffa sin kompis, ägaren, genom att inte ge dricks. Detta är fel väg att gå då SERVISEN OCH KÖKET INTE GJORT NÅGOT FEL!

    Förstår du nu eller måste jag förtydliga ytterliggare?
  • Anonym (prata)

    Jag tycker du ska prata med din kompis.

    Säg att få han tjatat på er och sedan formulerade sig så då trodde ni att ni skulle bli bjudna.

    Fråga hur han menade med allt, innan du anklagar han för att vara en dålig vän.

    Om han var DIN vän så lyssnar du även på honom i detta läge. Annars kan man undra vad du är för vän ju.

  • Anonym (Låt bli)
    Fanny b skrev 2015-01-30 21:14:56 följande:

    Det behöver ju inte vara så i TS fall, men generellt när det gäller vänner som beter sig konstigt kan det vara svårt att bemöta sådana i konstiga situationer om man väljer att inte säga något. Risken finns då att sådana personer kommer undan med sitt beteende.


    Hur då "kommer undan"? Han beter sig som han gör, då vet man det och behöver inte lita på allt personen säger. Han blir inte en mer givmild person för att de konfronterar honom.
  • Anonym (Dubbelkolla)

    Dubbelkolla om det faktiskt var tänkt att ni skulle betala genom att säga något i stil med "ser ut som ni har dragit dubbelt på mitt konto när vi käkade hos er? Kanske blivit något fel hos banken iofs" på så vis får du ju ett svar på om kompisen faktiskt tänkte att ni skulle betala eller om det är personalen som gjort fel.

Svar på tråden Han tog betalt av oss på sin restaurang...