Anonym (samma lika...) skrev 2015-01-31 00:43:47 följande:
Min dotter började bajsa på sig när hon började F-klass. Det var så att hon började hålla sig hela dagen för att slippa bajsa i skolan. Sen kom det lite hela tiden. Inte en hel korv. Är det en hel balja där i... så är det annat.
Nåväl. Vår tjej iaf. Klart man blev arg.. försökte hitta rutin ect. Men det funkade inte. Sen började hon dessutom kissa på sig då och då.
Kollade runt lite och pratade med en läkare. Och fick läkarbesök tillslut. Där säger läkaren att det kan vara så att hon efter ett halvårs hållande har fått förstoppningsdiarre. Bajset ser vanligt ut, men det finns en förstoppad bit en bit in i tarmen (Nu blev det grafiskt..) som gör att diarré passerar lätt när det börjar trycka på. Sen bajsar de ganska normalt och så stannar det förstoppade där osv... Det förstoppade kan också bukta ut mot urinblåsan och göra så att de kissar på sig enklare pga trycket.
Vi började med Molvicol och det har HJÄLPT! Vi kör det fortfarande. Hon är nu 8 och om man slutar kan det komma tillbaka. Det tar ett tag innan tarmen blir normal i sin storlek, där förstoppningen funnits..
Kanske kan det hjälpa... :)
Vi hade precis samma problem med vår dotter. Det löste sig väldigt smidigt med att hon drack pulver blandat med vatten varje dag i några månader, har för mig att det hette Lunelax.
TS, förmodligen är det här lika jobbigt för er son som för er föräldrar (men jag känner igen frustrationen!). Försök prata med honom i en helt annan situation, prata om att ni gärna vill hjälpa honom så att han slipper bajsa på sig. Och försök sedan hitta en lösning tillsammans med honom, rutin/fibrer/påminnelser. Det viktiga är att han känner att ni står på samma sida så att det inte blir en kamp mellan honom och er.